Vooral de Italianen zijn bijzonder goed in het bedenken van treffende autonamen. Of eigenlijk schrijven ze gewoon op wat ze zien, en in het Italiaans klinkt het automatisch goed. Maserati Quattroporte, bijvoorbeeld – dat betekent gewoon ‘vier deuren’. En zelfs met suffe Engelse namen komen ze goed weg: Ferrari 812 Superfast.
Maar niet alle autonamen zijn even recht voor z’n raap. Zo zijn er best wat autonamen die iets anders betekenen dan je afhankelijk zou bedenken. We zochten enkele voorbeelden van misleidende of verwarrende autonamen. Heb jij leuke aanvullingen? Tip ze in de reacties hier op de site of op Facebook.
Volkswagen Lupo 3L
Een 3,0-liter motor in een Lupo? Past dat? Zeker dat dat past (want er kunnen zelfs twee W12-motoren in de Lupo), maar dat is niet waar de aanduiding 3L voor staat. De Lupo 3L was het zuinigheidswonder van Volkswagen en is nog altijd een van de zuinigste brandstofauto’s ooit gemaakt. Met weinig moeite lukte het om met 3 liter diesel maar liefst 100 kilometer te rijden.
Waar het cijfertje op de klep bij de meeste auto’s de motorinhoud aanduidt, gaat het hier dus om het verbruik. Het blijft wel iets om een onervaren autoliefhebber voor te waarschuwen, anders denkt ie dat ie met een beest van een auto mag rijden. De driecilinder van de Lupo 3L is maar 1,2 liter groot. De grootste motor in een Lupo was de 1,6-liter viercilinder van de GTI.
Porsche Taycan Turbo
De krachtigste Porsches droegen van oudsher de naam Turbo, omdat deze daadwerkelijk een turbo kregen om het vermogen te verhogen. Toen bijna alle 911’jes een turbomotor kregen, kreeg de badge al een minder letterlijke lading, maar het gaf nog altijd aan dat je te maken had met de snellere versies. Voor de krachtigste uitvoeringen van de Taycan gebruikt Porsche eveneens de Turbo-badge.
Een beetje gek, want een EV gebruikt geen turbo, maar het maakt wel duidelijk dat het de topper in het gamma is. En een GT2- of GT3-badge zou ook gek geweest zijn, aangezien er geen hardcore-circuitversies van de Taycan bestaan. En aan de andere kant: de ‘Turbo Boost’ van KITT had ook bijzonder weinig te maken met drukvulling.
De Duitse premiummerken
Vroeger was het simpel: als je een BMW 330i zag, dan wist je dat daar een 3,0-liter motor in lag. Nu is dat een 2,0-liter, maar de badge is hetzelfde. Zag je een Mercedes-AMG met een 63-badge, dan wist je dat het een 6,3-liter V8 was (eigenlijk stiekem een 6,2-liter, maar ‘6.3’ ligt bij Mercedes historisch lekker). Op een gegeven moment werd het een 4,0-liter en tegenwoordig kan het óf een V8 zijn, óf een 2,0-liter viercilinder, afhankelijk van het model.
Om verwarring met motorongeluk te voorkomen, bedacht Audi een nieuw soort typeaanduiding. Als er een 50 staat, dan heeft de auto tussen de 253 en 313 pk. Daarbij maakt het niet uit of het een benzine, diesel of een EV is. Niet misleidend, maar mensen die zich er niet dagelijks mee bezighouden, willen hierdoor nog weleens denken dat er een 5,0-liter motor in een elektrische Audi ligt. Daar kan Audi niets aan doen.
Maserati 222, 2.24v en 4.18v
De Maserati Biturbo was een duidelijke en omschrijvende naam: de auto had twee turbo’s. Aan het einde van de jaren ‘80 liet Maserati de Biturbo-naam vallen en noemde de auto 222, wat verwees naar twee deuren, een 2,0-liter motor en het was de tweede generatie. De sedan kreeg de naam 422. En vanaf dat punt ontspoorde de naam een beetje.
Want ineens introduceerde Maserati in 1990 ook de 4.24v. Hierbij stonden de laatste twee cijfers ineens voor het aantal kleppen van de auto. Ook kwam er nog een versie voor de Italiaanse markt met 18 kleppen, deze heet de 4.18v. Nog een jaar later vulde de 430 4v het aanbod aan. Deze had vier kleppen per cilinder en een 2,8-liter motor. Je moet dus maar net weten waar de cijfertjes voor staan.
BYD Atto 3
Als je nog eens stennis wilt maken, koop dan drie biggen en geef ze de nummers één, twee en vier op het ruggetje. Laat ze daarna los op de plek waar je chaos wilt. De biggen zullen snel gevangen worden, maar er zal nog lang gezocht worden naar nummer drie, die niet bestaat. Zoiets is er ook aan de hand bij BYD, want je kunt lang zoeken naar de andere Atto’s.
De BYD Atto 3 is de eerste auto die het merk in Nederland lanceerde. Je zou denken dat er misschien voor het thuisland nog een Atto 1 en Atto 2 zijn. Of dat die nog naar Nederland komen. Maar nee, de kleinere BYD (die volgens de geruchten Atto 2 zou heten) heet Dolphin. De Atto 3 is de enige met de Atto-naam. De vermeende Atto 1 heet Seagull.
Smart #1
Een cijfer in een autonaam is niet zo gek. Zo klinkt ‘Mercedes-AMG One’ best oké. Wij dachten dan eerst ook dat de Smart #1 gewoon de ‘Smart Number One’ zou zijn. Prima naampje. Maar nee, de eerste Smart van de nieuwe generatie heet echt ‘Hashtag One’. En het erge is: hashtags met één symbool erachter werken niet op Twitter of Instagram. Je kunt dus niet ‘#1’ gebruiken op social media, en ‘#Smart#1’ werkt ook al niet. Oepsie.
Teun heeft op 20 augustus 2023 geschreven:
De Mustang Mach-E (Maggi, dus) is eigenlijk helemaal geen sportcoupé die graag het publiek inrijdt tijdens automeetings. Weten jullie dat ook weer.
Dave heeft op 20 augustus 2023 geschreven:
Niet persé misleidend, wel grappig: (vond ik dan)
Zelf een Abarth gehad. Die had een Esseesse kit.
Dat bleek gewoon te staan voor Super Sport.
Waar je in Italië misschien nog weg komt met de toevoeging SS ligt dat in de rest van met name Europa wellicht wat gevoelig, en zo werd het Esseesse.
Er staat hetzelfde, maar het voelt toch anders.