
Het verschil tussen een auto met verbrandingsmotor en elektromotor is enorm. En dan doelen we niet op de zero-emissiezones. De rijervaring is ook compleet anders. Een elektrische auto is veel soepeler, stiller, relaxter en comfortabeler dan een gelijkaardige auto met verbrandingsmotor. Je zou zeggen dat je je in een EV lekkerder voelt, maar niets is minder waar, aldus onderzoek. In elektrische auto’s worden mensen namelijk vaker misselijk, ofwel wagenziek.
Het gaat nu niet zozeer om de bestuurder zelf, maar om de mensen in de auto. Niet onbelangrijk als je de auto net hebt volgepakt voor vakantie en de kinderen rijkelijk hebt voorzien van weeïge Tofifiees en zure Fristi. Volgens wetenschappers in gesprek met de Britse krant The Guardian is het namelijk goed mogelijk dat mensen in een elektrische auto sneller wagenziek worden dan in een reguliere auto.
Nieuwe bewegingen die een EV wel maakt (en een benzineauto niet)
En nee, het gaat hier niet om een trackdaysessie met een Porsche Panamera Turbo GT Weissach Package. Het gaat er ook niet om dat papa of mama bij elk verkeerslicht sneller willen zijn dan die Ferrari naast hen. Nee, het gaat om compleet nieuwe bewegingen die je wel in een elektrische auto ervaart, maar niet in een auto met verbrandingsmotor.
Een elektrische auto is vaak (veel) zwaarder, maar heeft ook een lager zwaartepunt. Hierdoor voelt een auto anders in de bochten. Vaak zijn EV’s vrij zacht geveerd met relatief straffe demping om de massa te controleren. Het grootste probleem is echter de versnelling en vertraging voorwaarts. Een elektrische auto lever zijn maximale vermogen en koppel al bij 0 toeren, dus in bijna elke situatie kan een EV ineens voorwaarts accelereren.
Zo wordt je misselijk door een elektrische auto
Je kan dit tackelen door de Eco-modus te activeren. In dat geval reageren de meeste elektrische auto’s veel trager op het gas. Dit zorgt ervoor dat er iets meer rust in de auto is en de auto minder schokt tijdens accelereren. De eco-modus legt wel een ander misselijkmakend facet bloot: regeneratief remmen. Elke keer als je gas loslaat, remt de EV af op de motor. Zie het als een soort dynamo op je fiets. Hoe harder je deze aandrukt, hoe mee energie deze kan absorberen.
In dit geval om de accu weer een beetje van energie te voorzien. Het nadeel is dat elke keer het gas loslaten zorgt voor een remmend effect. Jij als bestuurder weet wanneer je het gas loslaat, dus jouw lichaam bereid zich al voor op de remwerking, maar de inzittenden niet. Al helemaal niet omdat een elektrische auto geen geluid maakt. De inzittenden zijn gewend om rekening te houden met geluiden en trillingen, die niet meer aanwezig zijn bij een EV.
Lees ook: Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
Dus wat kun je doen tegen wagenziekte in een elektrische auto? Volgens de wetenschappers moeten er andere signalen afgegeven worden zodat de inzittenden weten dat de auto aan het afremmen is. Denk aan gebruik van verlichting. Zelf kun je als bestuurder het regeneratief remmen uitzetten of in elk geval dusdanig afstellen dat je er het minste last van hebt. Overigens speelt gewenning overigens ook mee, aldus de wetenschappers. En het ontbreken van zure Fristi-lucht helpt altijd.
Als Elektroauto Hater E-auto’s ziet rijden,dan ontstaat bij mij een Bipolaire en Demensie en meer aanpalige geheugen-stoornissen,maar ook het ontstaan van de dagelijkse Black-Outs,die steeds meer ontstaan Stroomnetuitval.Omdat de Netbeheerders globaal 20 jaar geleden de totale Nederlandse de te dunnen koperen-kabels hadden moeten vervangen.Maar door oa de Tunnel-Visie,was het paard achter de wagen spannen,wat nu het de gevolgen weergeeft.Want toen al was er sprake van meer totale Energie-verbruik,wat ontstaat door de aanwas van de bevolkings-groei in Nederland.In 1950 7 miljoen inwoners in Nederland in 2025 18 miljoen en in 2050 30 miljoen,en dat zal de totale Energie-behoeften sterk blijven toenemen.En de oorzaak,steeds meer Elektrische Auto’s/vervoersbussen/ Trucks etc. etc.Je hebt de met de 100 jaar zuivere sinus van 50 HZ wisselstroom,en als dat gaat veranderen door teveel of te weinig Energie,is al jarenlang een bekend gegeven.Via youtube.nl Plötzlich Dunkel en Wie Gut sind wir auf Hessen ohne strom vorbereitet?.vooral de Tennet-netbeheerder geeft een mooie duidelijke verklaring,en het herstel daarvan via een omweg toch weer stroomnet-spanning weer te herstellen.Nogmaals: koop GEEN elektrische auto meer! via youtube.nl