Het is bijna niet meer voor te stellen dat Mitsubishi ooit de verkooplijsten aanvoerde in Nederland. Het merk pompte de volledige productie van de Outlander PHEV naar Nederland om maar te kunnen voldoen aan de vraag. Maar toen de korting opdroogde, verdwenen ook de orders. Niet alleen in Nederland vielen de verkopen blijkbaar tegen, want vorig jaar kondigde Mitsubishi aan geen nieuwe modellen meer te ontwikkelen voor Europa. De nieuwe Outlander komt bijvoorbeeld niet naar ons continent.

De redding komt van Renault

Maar blijkbaar valt het afscheid van Europa toch zwaar. Gelukkig is Mitsubishi een onderdeel van een grotere alliantie en dat is op onze markt de redding van het Japanse merk. Van vriendje Renault mag Mitsubishi twee modellen uitkiezen om met een Mitsubishi-badge te verkopen in Europa. In 2023 verschijnen de nieuwe Mitsubishi’s in geselecteerde Europese landen, waaronder Nederland. Welke Renaults precies een nieuwe badge krijgen, is nog niet duidelijk. We gokken op verstandige gebakjes.

Mocht de tactiek aanslaan, dan hopen we dat ze ook bij alliantie-maatje Nissan nog een model mogen lenen. Misschien een platform met vierwielaandrijving? En dan de 2,0-liter turbomotor van Renault erin om een Lancer Evo Coupé te maken? Wij zien het wel zitten. Ach, weet je, de V6 van Nissan mag er ook wel gewoon in. We zijn de moeilijkste niet.

Auto’s lenen

Mitsubishi is niet het eerste Japanse merk dat auto’s leent bij andere merken om relevant te blijven. Suzuki pakte de Corolla en de RAV4 van Toyota om ze in Europa te verkopen als Swace en Across. Langer geleden verkocht Subaru de Suzuki Swift als Justy. En zo kunnen we nog wel eventjes doorgaan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)