Van Mitsubishi hoor je normaal gezien niet veel, maar in de aanloop naar de Tokyo Motor Show hebben ze nu maar liefst twee nieuwtjes aangekondigd: de kleine Mirage en de hybride PX-MiEV II conceptcar.

Om met de eerste te beginnen: de Mirage is een productierijp stadsautootje dat nog kleiner is dan de Colt. Hij wordt aangedreven door een 1,0-liter driecilinder benzinemotor die is gekoppeld aan een cvt-automaat en een gemiddeld verbruik van 3,3 l/100 km zou moeten halen. Bij de constructie van de Mirage worden dan ook veel lichtgewicht onderdelen gebruikt. Het verder nogal saaiig ogende karretje, dat ondanks z'n geringe afmetingen plaats moet bieden aan vijf personen, komt vanaf maart 2012 in Thailand op de markt. Hij zal kort daarna de overstap naar Europa maken, maar dan onder de naam Space Star. Een rechtenkwestie, schijnt het.

De PX-MiEV II is het grote nieuws: een vierwielaangedreven plug-in hybride met een stoer SUV-uiterlijk dat verraadt hoe de volgende Outlander er uit gaat zien. Volgens Mitsubishi is de aandrijflijn deels afgeleid van de volledig elektrische i-MiEV, in combinatie met een moderne en extreem zuinige benzinemotor; het gemiddelde verbruik van de PX-MiEV II ligt volgens de Japanners op nog geen 1,7 l/100 km.

Da's serieus weinig voor zo'n beer van een auto; en dan belooft Mitsubishi ook nog eens een acceleratie die vergelijkbaar is met die van een 3,0-liter V6-motor. Daarbij moet je wel bedenken dat de PX-MiEV II tot zo'n 50 kilometer volledig elektrisch kan rijden; daarna springt de motor pas bij als generator (net als bij een Volt/Ampera), maar indien nodig kan hij zijn kracht ook direct naar de wielen sturen. In totaal heb je met volle accu's en een volle tank een actieradius van zo'n 800 kilometer, en dat is, als we het goed hebben, meer dan welke andere (deels) elektrische auto dan ook.

Interessante technologie dus: we zijn benieuwd wat we hiervan op toekomstige productie-Mitsu's gaan terugzien.

Reacties