Wie aan een versnellingsbak met dubbele koppeling denkt, roept Volkswagen, Audi of BMW. Maar ook in de nieuwe Mitsubishi Lancer Evolution X zit een dergelijk, razend snel schakelend bakkie. Het gaat in feite om een normale handbak die voor de even en oneven versnellingen een afzonderlijke koppeling heeft.
 
Een computer bepaalt van te voren de meest logische, volgende versnelling en zet deze alvast klaar. Het schakelen zelf gaat dan vliegensvlug. Bovendien heeft de bak geen benzineslurpende koppelomvormer, zodat het brandstofverbruik ook nog eens gunstig uitvalt.

Maar wat is nu het nieuws? Dat deze Sports Shift Transmission van Mitsubishi begin volgend jaar beschikbaar komt in de Outlander. Hij wordt daar gekoppeld aan de 2,2-liter dieselmotor van PSA. Dus is het niet moeilijk om te voorspelen dat Peugeot en Citroën dezelfde bak op hun varianten gaan leveren. Er is immers vraag naar diesels met een automaat.

Reacties