
Het was vorig jaar best een bijzonder jaar voor de Europese auto-industrie. In de zomer gingen een hoop nieuwe regeltjes in voor autofabrikanten, waardoor sommige modellen niet meer als nieuw verkocht mochten worden in Nederland. Zo sneuvelde de oude Porsche Macan, de Suzuki Ignis en de vorige Subaru Forester. Dealers die deze auto’s nog op voorraad hadden, moesten snel een kenteken aanvragen, want na juli mocht dat niet meer voor deze auto’s. Ook de goedkoopste auto van Nederland sneuvelde.
Vorig jaar was de Mitsubishi Space Star nog de goedkoopste auto van Nederland. De voordeligste uitvoering kostte toen 17.490 euro. Mitsubishi is gestopt met de productie voor Europa, want elk exemplaar dat nu nog de fabriek verlaat, voldoet niet aan de nieuwe regels. Ook hier waren er dealers die nog nieuwe exemplaren zonder kenteken hadden staan. Deze zijn nog op de valreep op Nederlands kenteken gezet en mogen dus nog verkocht worden.
Deze inmiddels verboden auto wordt nog volop aangeboden in Nederland als voorraadmodel. Voor de duidelijkheid: als ze al op kenteken staan, zijn ze gewoon legaal. Op het kentekenbewijs zal dus 2024 staan, maar de meeste exemplaren hebben nog niets gereden. Zo staat er eentje te koop met 14 kilometer op de teller voor 16.330 euro. Voor ongeveer 17.500 euro is er volop keuze uit kleuren. De meeste exemplaren hebben gewoon Apple CarPlay, dus veel meer heb je niet nodig.
Moet je een Mitsubishi Space Star willen?
In de basis is het een stokoude auto. Deze Space Star (hiervoor was het een personenbusje) verscheen in 2012 al. Wel werd de auto twee keer gefacelift. De Mitsubishi is rechttoe rechtaan, simpel vervoer. De motoren zijn de bekende turboloze driecilindertjes die naar adem lijken te snakken als je ze aan het werk zet. De Volkswagen Up of de Hyundai i10 voelen wat volwassener aan. Je wordt als Mitsubishi niet zomaar de goedkoopste – daar moet je wat voor inleveren.
Wat is nu de goedkoopste nieuwe auto?
Als jij graag een eigen auto wilt samenstellen en het jaar 2025 op het kentekenbewijs wilt, dan kom je voor de goedkoopste auto uit bij Dacia. De Sandero op LPG is momenteel het voordeligst met een prijs van 18.200 euro. Het is zelfs zo dat het voorlopig heel gunstig blijft om in Nederland op LPG te rijden. Bovendien krijg je bij Dacia net even iets meer auto voor je geld.
Waarom voldoen ze niet meer aan de nieuwe regels? Omdat ze niet piepen als je te hatd rijdt?