Hoeveel mensen zouden zich verstapt hebben in knikkerputjes toen het gros van de jeugd urenlang speelde met bonkers en kattenogen? Inmiddels zijn de meeste putjes verdwenen uit het straatbeeld. In plaats daarvan komen er steeds meer laadpalen, maar dat moeten er ook niet te veel worden, vindt Antwerpen. Om ervoor te zorgen dat er niet op iedere hoek van de straat een lader staat, worden mobiele laadpalen ingezet.

Daarvoor wordt het bedrijf Uze ingeschakeld. Een tijdje terug mocht Uze alleen deelauto’s in Antwerpen opladen met de mobiele laadpalen om te zien of het systeem werkte. Rijders van de deelauto konden contact opnemen met Uze als ze hun EV wilden opladen. Een koerier op een soort bakfiets met een grote accu erop kwam naar de afgesproken locatie en hing je EV aan de lader.

Vanaf 1 april kunnen alle EV-rijders in Antwerpen een koerier langs laten komen om een elektrische auto op te laden. Politicus Koen Kennis legt aan de VRT uit waarom de mobiele laadpalen zo belangrijk zijn voor Antwerpen: ‘We zien liever geen wildgroei aan laadpalen in onze stad. Daarom omarmen we deze nieuwe manier van laden.’ Is het ook iets voor Amsterdam?

Wat kost opladen met een mobiele oplader?

Uze belooft dat je binnen 40 minuten weer 200 kilometer aan actieradius hebt. Voor zo’n laadbeurt betaal je ‘ongeveer 30 euro’, zegt Uze-oprichter Dieter Schotte. ‘Daarmee zijn we iets duurder dan snelladen langs de autosnelweg, maar je moet je natuurlijk niet meer verplaatsen omdat wij tot aan de auto komen met onze lader’, zegt Schotte. Het bedrijf is trouwens ook bezig om mobiele laadpalen in Brussel te krijgen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear