
Binnenkort is het zover: dan vervallen er een paar hele gunstige regelingen voor de Tesla Model 3 in Nederland. Vanaf 1 januari 2025 dient er namelijk bijtelling betaald te worden, evenals motorrijtuigenbelasting. Ook lopen de meeste leasecontracten dan af. Dat betekent dat de markt overspoeld gaat worden met Model 3’s. Er werden er ruim 30.000 stuks verkocht vijf jaar geleden.
In het gunstigste geval kreeg je de auto vóór december 2019, zodat je optimaal van alle fiscale voordelen kon profiteren. Het is echter overduidelijk dat niet iedereen heeft gewacht. Een groot gedeelte is al niet eens meer in Nederland. Waarschijnlijk waren er fleetmanagers en zakelijke eigenaren die de bui al zagen hangen en concludeerden dat het bedrag van de afschrijving hoger zou zijn dan de misgelopen fiscale voordelen.
Hoeveel exemplaren uit Tesla Model 3 uit 2019 zijn er eigenlijk nog in Nederland?
Met zoveel verkochte exemplaren in 2019 rijst de vraag hoeveel Model 3’s nog in Nederland zijn gebleven. Dankzij Jasper Verweij van Kenteken.tv weten we daar ietsje meer over. In 2019 zijn er destijds 30.416 Tesla Model 3’s op kenteken gezet, ietsje meer dan dat Tesla op kenteken heeft gezet. Dat zullen dan waarschijnlijk parallelimport-exemplaren zijn. Het leeuwendeel daarvan is nog in Nederland. Op moment van schrijven staan er nog 23.908 Model 3’s op Nederlandse platen.

Van die 23.908 zijn er 8.077 nog van de ‘eerste eigenaar’. Met andere woorden, van alle 30.416 Model 3’s zijn er 8.077 berijders die hun auto nog steeds gebruiken. De fiscale voordelen (geen motorrijtuigenbelasting of 0 procent bijtelling) waren niet alleen van toepassing voor de eerste eigenaar van een Model 3, ook de tweede of derde eigenaar kon daarvan genieten. De einddatum (31-12-2024, morgen dus) blijft echter gelijk.
Ze zijn niet allemaal in Nederland, dus
Dat betekent ook dat er al 6.508 Model 3’s zijn geëxporteerd naar het buitenland. Dat is best een hoog getal en komt waarschijnlijk door de schaarste in andere landen. Als we kijken naar de goedkoopste exemplaren van de Model 3 in Europa, dan vind je die in Nederland. Zeker doordat er geen BPM opzit, maakt de auto heel erg makkelijk te exporteren. Daarnaast zijn Model 3’s bijna allemaal btw-auto’s, wat de Nederlandse exemplaren extra aantrekkelijk maakt.
Lees ook: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo
De verwachting is alsnog dat de Model 3-prijzen aanzienlijk zullen dalen. Er staan op dit moment zo’n 700 exemplaren uit 2019 te koop in ons land. De goedkoopste Tesla Model 3 kost vandaag 14.200 euro. Dan heb je een grijs exemplaar uit 11-2019 met 207.524 kilometer op de klok met achterwielaandrijving en de 60 kWh-accu. Uiteraard zullen we de ontwikkelingen voor je in de gaten houden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
28 reacties op “De Model 3 in Nederland wordt spotgoedkoop, maar hoeveel zijn er eigenlijk nog?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

De Tesla Model 3 is nog wat goedkoper geworden en er is een nieuwe uitvoering

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

Restwaarde Tesla’s zakt harder dan welk ander automerk ook, maar hoe komt dat?

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

Volkswagen en Tesla worden verdacht van sjoemelen met elektrische auto’s (maar we moeten ze toch verdedigen)

Tesla daagt ontevreden klanten en journalisten voor de rechter

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Deze onverwachtse auto’s worden voor jou een stuk duurder als de handelsoorlog met de VS uitbreekt

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Twintigjarige kan geen BMW van 230.000 euro kopen, reageert op originele manier

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

De Longbow Roadster is een bloedmooie sportwagen die opzettelijk zo is genoemd om Elon Musk te irriteren

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

Jij vindt elektrisch rijden stom omdat je het nog nooit geprobeerd hebt, aldus onderzoek

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Dubieuze deepfakevideo van Lewis Hamilton gaat het internet over – check hem hier

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Met deze elektrische auto kun je handmatig schakelen

Ach jongens, laten we ons in het nieuwe jaar niet zo druk maken over de tzzzla fanboys. Laat ze lekker geld uitgeven aan die rommel en genieten van de hoge afschrijving, schamele restwaarden en de opbouw naar een flinke wegenbelasting!
Het is alleen maar goed voor onze economie ten koste van hun portemonnee. Ik zeg bij iedere mineur een tzzzla voor de deur!
En laten we nou eerlijk zijn, als je écht wil genieten van autorijden dan rij je iets leuks met ICE of evt hybride en niet een passieloze speelgoedauto zonder enige vorm van karakter…
Eenheidsworst voor de doodsaaie mensen
Ik ben van plan een Tesla Model 3 occasion te gaan kopen. Gezien de reacties zal ik waarschijnlijk niet goed bij mijn verstand zijn, maar het scheelt mij een hoop geld in de maand (nu een zware dure onderhoud gevoelige diesel voor de deur). Iemand een idee of de prijzen nog gaan zakken? Of wat is het juiste moment? Groeten
De alternatieven die Herman hieronder noemt zijn betere auto’s voor hetzelfde geld. Persoonlijk denk ik dat bij 12k de Tesla een goede aanbieding is, maar met de exports vraag ik me af of die prijzen bereikt gaan worden.
Misschien eerst eens verdiepen wat dhr Musk met zijn politieke spelletje gaat doen naar Europa, voorlopig is hij bezig met onrust zaaien, en moeten we dit de kop indrukken door geen Tesla meer te kopen.
Heel verstandige woorden. Laat Musk in zijn eigen leugens / machtspel stikken. Wordt de wereld een stuk beter van.
Wat een onzin. Alsof dat ertoe doet wanneer je een auto gaat aanschaffen. Je gaat toch altijd voor het beste product i.c.m. betaalbare prijs.
Europeanen (dus ook Duitsers) kunnen maar beter ervoor zorgen haar zaakjes beter op orde te hebben. Welke innovaties komen van onze bodem afgelopen 15 jaar? …. Toen bleef het lang stil.
Wat een vreemde reactie Janzaakers. De Duitse EV’s zijn beter dan die van Tesla en heel, heel, heel veel beter dan alles wat uit China komt.
Daarnaast is de herkomst natuurlijk wel belangrijk. Als je een product uit Rusland koopt, steun je nu hun oorlog in Oekraïne. Als je een Chinese auto koopt, dan steun je hun kwaadaardige regime met hun spionage activiteiten. Koop je een Tesla, dan steun je een engerd als Elon Musk. Zo moeilijk is dat toch niet? Een product waarmee je iets kwalijks steunt, kan je moeilijk een goed product noemen vind ik.
Persoonlijk zou ik niet voor een Tesla gaan. Qua innovatie, want Tesla is echt al een paar jaar op de markt, ver voordat het klootjesvolk (lees de leaserijders die alles rijden zolang ze niet hoeven te betalen 😆) hier bekend mee was.
In mijn directe kringen zijn mensen echt weer afgestapt van Tesla, mede door slechte bouwkwaliteit in vergelijking met de Duitse premium merken (die ook niet met zo premium zijn, tenzij je veel wilt betalen (what about no brainer).
Vandaag de dag zou ik enkel om politieke redenen (daarover gaat tegenwoordig gaat tegenwoordig elke discussie op elk forum, dus laat mij ook een keer 👍).
Bij Elon Musk denk ik aan “Elliot Carver” en dan bedoel ik dus niet dat voertuig uit Zwitserland🍀.
Ik wens iedereen een goed uiteinde!
Voor het geld van een Tesla 3 uit 2019 koop je ook een Honda Civic, Audi A3, Volvo V40, Toyota Corolla, VW eGolf, VW Golf en zelfs een Passat met veel kilometers. Wie gaat er dan met gezond verstand voor een Tesla? Die moeten echt nog wel dichter bij de 10k komen qua waarde voor het geld een beetje interessant te worden.
Het was 4% bijtelling over de eerste 50k, daarboven 22%.
Ik was er destijds bij in de haven en heb afgelopen november de auto prive overgenomen. Een no-brainer.
Fantastische auto, nagenoeg geen onderhoud, geen mankementen, erg zuinig (5cent p km), fantastische rijeigenschappen waar ik na 5 jaar nog steeds geen genoeg van heb.
Ik heb onlangs alternatieven gereden zoals de bmw i4 maar zelfs na 5 jaar start de tesla model 3 nog ver voor op de concurrentie.
Zoals ik zei, een no-brainer op alle vlakken.
Tesla dat voor ligt?! Waar haal je dat soort onzin vandaan???
Bij ons bedrijf hadden 13 mensen een Tesla. Allemaal vanwege de lage bijtelling uiteraard. 12 zijn geswitched naar een ander merk. Vaakst gehoorde reden is dat het gewoon geen goede auto’s zijn met als goede nummer 2 de problemen en totaal ontbrekende ondersteuning.
Nee, Tesla loopt in bijna alles wat relevant is voor een auto helemaal niet voor maar juist ver achter en zelfs als je naar range en zo kijkt zijn ze hun voorsprong zo goed als kwijt.
Als jij een Tesla boven een BMW verkiest dan ben je idd een no-brainer op alle vlakken.
Uit persoonlijke ervaring: als je na 4 of zelfs 5 jaar van deze ellende privé dit overkoopt dan heb je ook geen brains. Slechtste auto die ik ooit gehad heb en dat zegt wat want ik had ooit een Laguna II.
Slechter dan een Laguna II, een betere onderbouwing in 1 zijn bestaat er niet👍😂🤣🍀
Zo’n ongeloofwaardig pro-Tesla verhaal kan toch alleen maar van die blinde volgeling komen?! Totaal niet serieus te nemen.
Felix, hier nog een. In september die van de BV voor een prikkie overgenomen in privé. En zo ken ik nog meer ondernemers die hetzelfde hebben gedaan. En het gepeupel maar wachten tot de prijs daalt tot onder 10K. Not gonna happen haha!
Als je nu een nieuwe elektrische Bmw koopt die circa 50% duurder is dan een goed uitgeruste Tesla M3P dan ben je wat mij betreft op je achterhoofd gevallen. Maarja.. merktrouwe mensen hè.
Leuke reactie!
Je rijdt voor een prikkie in een auto die bekend staat om z’n knaken mentaliteit; elk onderdeel wat wegbezuinigd kon worden is ook daadwerkelijk wegbezuinigd, en je noemt andere mensen gepeupel. ;P
Ik heb thuis ook gewoon een interieur en gordijnen. Kost geld, ik weet ’t en je kunt vast ook prima leven zonder, maar weet je, ik leef liever met dan zonder.
Het leven is te kort om in een Tesla door te brengen.
Martin, fijn dat je gordijnen hebt thuis haha. Wij hebben shutters. Ieder ’n ding.
Je slaat de spijker op z’n kop: het leven is kort dus maak vooral gebruik van het comfort en gebruiksgemak dat Tesla te bieden heeft.
Comfort en gebruiksgemak is wel het laatste waar ik Tesla mee associeer. Eerder met gebrekkige afwerking en een kikkerkop.
Cees, laat me raden: iemand van 60+? Voor die groep is IOT lastig allemaal. Maar maak het jezelf vooral lastig door ander merk te kiezen met matige infotainment, connectiviteit, minder performance, Apple CarPlay etc.
Afwerking is al geruime tijd een achterhaald excuus en is op orde bij Tesla. Nu komt de groep die politieke redenen als excuus gebruikt. Hahaha te hilarisch gewoon. Wat zijn we toch principieel (not). En ondertussen is Tesla Model Y gewoon best verkochte auto over afgelopen jaar.
Jan waarom probeer je mij te framen? Beetje jammer dit. Voor jouw info ik ben een ICT’er, Gen-Z en een echte gadgetfreak. Ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik weet waar ik over praat.
Die janzaakers is een pseudoniem van die ‘maarten’. Zelfde schaamteloze Tesla promotie, zelfde taalgebruik, zelfde drogredenaties, zelfde arrogante houding naar mensen met een andere mening. Kansloos om daarmee in discussie te gaan.
Nee, Janzaakers is geen pseudo voor Maarten. Wie Maarten is, geen idee.
Een aantal personen komen hier reageren op een nieuwsartikel over Tesla en zijn in feite gewoon haters. Ongefundeerd meningen geven. Politiek blabla. Iemand met een andere mening wegzetten als arrogant. Haha wat een sneue mensen zijn er toch!!
Het toppunt van sneuheid is mensen met een andere mening wegzetten als haters. Niet geheel toevallig is dat precies wat die Maarten -die jij zogenaamd niet kent- ook altijd doet als hij door zijn argumenten heen is. De waarheid zal wel te pijnlijk zijn.
‘Haters’. Ben jij een 13 jarig meisje dat te weinig likes voor haar TikTok filmpje krijgt ofzo?! Alleen dat soort kleuters zitten te janken over ‘haters’. Een volwassen kerel zal zo’n woord nooit gebruiken…
‘De goedkoopste Tesla Model 3 kost vandaag 14.200 euro. Dan heb je een grijs exemplaar uit 11-2019 met 207.524 kilometer op de klok met achterwielaandrijving en de 60 kWh-accu.’
Het lijkt weinig geld maar je hebt beperkt bereik, een mega onbetrouwbare auto, een bak aan software fouten, gare wegligging en -subjectief- een lelijke auto. Een gevalletje goedkoop ia duurkoop.
Gezien de matige ervaringen bij het gros van de berijders valt dit aantal tussentijdse exports nog mee….
– edit: dank u, is inmiddels gefixt. –