Binnenkort is het zover: dan vervallen er een paar hele gunstige regelingen voor de Tesla Model 3 in Nederland. Vanaf 1 januari 2025 dient er namelijk bijtelling betaald te worden, evenals motorrijtuigenbelasting. Ook lopen de meeste leasecontracten dan af. Dat betekent dat de markt overspoeld gaat worden met Model 3’s. Er werden er ruim 30.000 stuks verkocht vijf jaar geleden.
In het gunstigste geval kreeg je de auto vóór december 2019, zodat je optimaal van alle fiscale voordelen kon profiteren. Het is echter overduidelijk dat niet iedereen heeft gewacht. Een groot gedeelte is al niet eens meer in Nederland. Waarschijnlijk waren er fleetmanagers en zakelijke eigenaren die de bui al zagen hangen en concludeerden dat het bedrag van de afschrijving hoger zou zijn dan de misgelopen fiscale voordelen.
Hoeveel exemplaren uit Tesla Model 3 uit 2019 zijn er eigenlijk nog in Nederland?
Met zoveel verkochte exemplaren in 2019 rijst de vraag hoeveel Model 3’s nog in Nederland zijn gebleven. Dankzij Jasper Verweij van Kenteken.tv weten we daar ietsje meer over. In 2019 zijn er destijds 30.416 Tesla Model 3’s op kenteken gezet, ietsje meer dan dat Tesla op kenteken heeft gezet. Dat zullen dan waarschijnlijk parallelimport-exemplaren zijn. Het leeuwendeel daarvan is nog in Nederland. Op moment van schrijven staan er nog 23.908 Model 3’s op Nederlandse platen.
Van die 23.908 zijn er 8.077 nog van de ‘eerste eigenaar’. Met andere woorden, van alle 30.416 Model 3’s zijn er 8.077 berijders die hun auto nog steeds gebruiken. De fiscale voordelen (geen motorrijtuigenbelasting of 0 procent bijtelling) waren niet alleen van toepassing voor de eerste eigenaar van een Model 3, ook de tweede of derde eigenaar kon daarvan genieten. De einddatum (31-12-2024, morgen dus) blijft echter gelijk.
Ze zijn niet allemaal in Nederland, dus
Dat betekent ook dat er al 6.508 Model 3’s zijn geëxporteerd naar het buitenland. Dat is best een hoog getal en komt waarschijnlijk door de schaarste in andere landen. Als we kijken naar de goedkoopste exemplaren van de Model 3 in Europa, dan vind je die in Nederland. Zeker doordat er geen BPM opzit, maakt de auto heel erg makkelijk te exporteren. Daarnaast zijn Model 3’s bijna allemaal btw-auto’s, wat de Nederlandse exemplaren extra aantrekkelijk maakt.
Lees ook: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo
De verwachting is alsnog dat de Model 3-prijzen aanzienlijk zullen dalen. Er staan op dit moment zo’n 700 exemplaren uit 2019 te koop in ons land. De goedkoopste Tesla Model 3 kost vandaag 14.200 euro. Dan heb je een grijs exemplaar uit 11-2019 met 207.524 kilometer op de klok met achterwielaandrijving en de 60 kWh-accu. Uiteraard zullen we de ontwikkelingen voor je in de gaten houden.
Joop heeft op 31 december 2024 geschreven:
Ik ben van plan een Tesla Model 3 occasion te gaan kopen. Gezien de reacties zal ik waarschijnlijk niet goed bij mijn verstand zijn, maar het scheelt mij een hoop geld in de maand (nu een zware dure onderhoud gevoelige diesel voor de deur). Iemand een idee of de prijzen nog gaan zakken? Of wat is het juiste moment? Groeten
Theo B heeft op 1 januari 2025 geschreven:
De alternatieven die Herman hieronder noemt zijn betere auto’s voor hetzelfde geld. Persoonlijk denk ik dat bij 12k de Tesla een goede aanbieding is, maar met de exports vraag ik me af of die prijzen bereikt gaan worden.
Dimitri heeft op 31 december 2024 geschreven:
Misschien eerst eens verdiepen wat dhr Musk met zijn politieke spelletje gaat doen naar Europa, voorlopig is hij bezig met onrust zaaien, en moeten we dit de kop indrukken door geen Tesla meer te kopen.
Gerco heeft op 31 december 2024 geschreven:
Heel verstandige woorden. Laat Musk in zijn eigen leugens / machtspel stikken. Wordt de wereld een stuk beter van.
janzaakers heeft op 1 januari 2025 geschreven:
Wat een onzin. Alsof dat ertoe doet wanneer je een auto gaat aanschaffen. Je gaat toch altijd voor het beste product i.c.m. betaalbare prijs.
Europeanen (dus ook Duitsers) kunnen maar beter ervoor zorgen haar zaakjes beter op orde te hebben. Welke innovaties komen van onze bodem afgelopen 15 jaar? …. Toen bleef het lang stil.
Adri heeft op 1 januari 2025 geschreven:
Wat een vreemde reactie Janzaakers. De Duitse EV’s zijn beter dan die van Tesla en heel, heel, heel veel beter dan alles wat uit China komt.
Daarnaast is de herkomst natuurlijk wel belangrijk. Als je een product uit Rusland koopt, steun je nu hun oorlog in Oekraïne. Als je een Chinese auto koopt, dan steun je hun kwaadaardige regime met hun spionage activiteiten. Koop je een Tesla, dan steun je een engerd als Elon Musk. Zo moeilijk is dat toch niet? Een product waarmee je iets kwalijks steunt, kan je moeilijk een goed product noemen vind ik.
Floris heeft op 31 december 2024 geschreven:
Persoonlijk zou ik niet voor een Tesla gaan. Qua innovatie, want Tesla is echt al een paar jaar op de markt, ver voordat het klootjesvolk (lees de leaserijders die alles rijden zolang ze niet hoeven te betalen 😆) hier bekend mee was.
In mijn directe kringen zijn mensen echt weer afgestapt van Tesla, mede door slechte bouwkwaliteit in vergelijking met de Duitse premium merken (die ook niet met zo premium zijn, tenzij je veel wilt betalen (what about no brainer).
Vandaag de dag zou ik enkel om politieke redenen (daarover gaat tegenwoordig gaat tegenwoordig elke discussie op elk forum, dus laat mij ook een keer 👍).
Bij Elon Musk denk ik aan “Elliot Carver” en dan bedoel ik dus niet dat voertuig uit Zwitserland🍀.
Ik wens iedereen een goed uiteinde!
Herman heeft op 31 december 2024 geschreven:
Voor het geld van een Tesla 3 uit 2019 koop je ook een Honda Civic, Audi A3, Volvo V40, Toyota Corolla, VW eGolf, VW Golf en zelfs een Passat met veel kilometers. Wie gaat er dan met gezond verstand voor een Tesla? Die moeten echt nog wel dichter bij de 10k komen qua waarde voor het geld een beetje interessant te worden.
Felix heeft op 30 december 2024 geschreven:
Het was 4% bijtelling over de eerste 50k, daarboven 22%.
Ik was er destijds bij in de haven en heb afgelopen november de auto prive overgenomen. Een no-brainer.
Fantastische auto, nagenoeg geen onderhoud, geen mankementen, erg zuinig (5cent p km), fantastische rijeigenschappen waar ik na 5 jaar nog steeds geen genoeg van heb.
Ik heb onlangs alternatieven gereden zoals de bmw i4 maar zelfs na 5 jaar start de tesla model 3 nog ver voor op de concurrentie.
Zoals ik zei, een no-brainer op alle vlakken.
janzaakers heeft op 30 december 2024 geschreven:
Felix, hier nog een. In september die van de BV voor een prikkie overgenomen in privé. En zo ken ik nog meer ondernemers die hetzelfde hebben gedaan. En het gepeupel maar wachten tot de prijs daalt tot onder 10K. Not gonna happen haha!
Als je nu een nieuwe elektrische Bmw koopt die circa 50% duurder is dan een goed uitgeruste Tesla M3P dan ben je wat mij betreft op je achterhoofd gevallen. Maarja.. merktrouwe mensen hè.
Martin heeft op 31 december 2024 geschreven:
Leuke reactie!
Je rijdt voor een prikkie in een auto die bekend staat om z’n knaken mentaliteit; elk onderdeel wat wegbezuinigd kon worden is ook daadwerkelijk wegbezuinigd, en je noemt andere mensen gepeupel. ;P
Ik heb thuis ook gewoon een interieur en gordijnen. Kost geld, ik weet ’t en je kunt vast ook prima leven zonder, maar weet je, ik leef liever met dan zonder.
Het leven is te kort om in een Tesla door te brengen.
janzaakers heeft op 2 januari 2025 geschreven:
Nee, Janzaakers is geen pseudo voor Maarten. Wie Maarten is, geen idee.
Een aantal personen komen hier reageren op een nieuwsartikel over Tesla en zijn in feite gewoon haters. Ongefundeerd meningen geven. Politiek blabla. Iemand met een andere mening wegzetten als arrogant. Haha wat een sneue mensen zijn er toch!!
@janzeeker heeft op 2 januari 2025 geschreven:
‘Haters’. Ben jij een 13 jarig meisje dat te weinig likes voor haar TikTok filmpje krijgt ofzo?! Alleen dat soort kleuters zitten te janken over ‘haters’. Een volwassen kerel zal zo’n woord nooit gebruiken…
Mike heeft op 2 januari 2025 geschreven:
Het toppunt van sneuheid is mensen met een andere mening wegzetten als haters. Niet geheel toevallig is dat precies wat die Maarten -die jij zogenaamd niet kent- ook altijd doet als hij door zijn argumenten heen is. De waarheid zal wel te pijnlijk zijn.
janzaakers heeft op 1 januari 2025 geschreven:
Martin, fijn dat je gordijnen hebt thuis haha. Wij hebben shutters. Ieder ’n ding.
Je slaat de spijker op z’n kop: het leven is kort dus maak vooral gebruik van het comfort en gebruiksgemak dat Tesla te bieden heeft.
@Cees heeft op 1 januari 2025 geschreven:
Die janzaakers is een pseudoniem van die ‘maarten’. Zelfde schaamteloze Tesla promotie, zelfde taalgebruik, zelfde drogredenaties, zelfde arrogante houding naar mensen met een andere mening. Kansloos om daarmee in discussie te gaan.
Cees heeft op 1 januari 2025 geschreven:
Jan waarom probeer je mij te framen? Beetje jammer dit. Voor jouw info ik ben een ICT’er, Gen-Z en een echte gadgetfreak. Ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik weet waar ik over praat.
janzaakers heeft op 1 januari 2025 geschreven:
Cees, laat me raden: iemand van 60+? Voor die groep is IOT lastig allemaal. Maar maak het jezelf vooral lastig door ander merk te kiezen met matige infotainment, connectiviteit, minder performance, Apple CarPlay etc.
Afwerking is al geruime tijd een achterhaald excuus en is op orde bij Tesla. Nu komt de groep die politieke redenen als excuus gebruikt. Hahaha te hilarisch gewoon. Wat zijn we toch principieel (not). En ondertussen is Tesla Model Y gewoon best verkochte auto over afgelopen jaar.
Cees heeft op 1 januari 2025 geschreven:
Comfort en gebruiksgemak is wel het laatste waar ik Tesla mee associeer. Eerder met gebrekkige afwerking en een kikkerkop.
Hoi Maarten heeft op 30 december 2024 geschreven:
Zo’n ongeloofwaardig pro-Tesla verhaal kan toch alleen maar van die blinde volgeling komen?! Totaal niet serieus te nemen.
Pieter heeft op 30 december 2024 geschreven:
Als jij een Tesla boven een BMW verkiest dan ben je idd een no-brainer op alle vlakken.
Ex Tesla heeft op 30 december 2024 geschreven:
Uit persoonlijke ervaring: als je na 4 of zelfs 5 jaar van deze ellende privé dit overkoopt dan heb je ook geen brains. Slechtste auto die ik ooit gehad heb en dat zegt wat want ik had ooit een Laguna II.
Floris heeft op 31 december 2024 geschreven:
Slechter dan een Laguna II, een betere onderbouwing in 1 zijn bestaat er niet👍😂🤣🍀
???? heeft op 30 december 2024 geschreven:
Tesla dat voor ligt?! Waar haal je dat soort onzin vandaan???
Bij ons bedrijf hadden 13 mensen een Tesla. Allemaal vanwege de lage bijtelling uiteraard. 12 zijn geswitched naar een ander merk. Vaakst gehoorde reden is dat het gewoon geen goede auto’s zijn met als goede nummer 2 de problemen en totaal ontbrekende ondersteuning.
Nee, Tesla loopt in bijna alles wat relevant is voor een auto helemaal niet voor maar juist ver achter en zelfs als je naar range en zo kijkt zijn ze hun voorsprong zo goed als kwijt.
Be careful what you wish for heeft op 30 december 2024 geschreven:
‘De goedkoopste Tesla Model 3 kost vandaag 14.200 euro. Dan heb je een grijs exemplaar uit 11-2019 met 207.524 kilometer op de klok met achterwielaandrijving en de 60 kWh-accu.’
Het lijkt weinig geld maar je hebt beperkt bereik, een mega onbetrouwbare auto, een bak aan software fouten, gare wegligging en -subjectief- een lelijke auto. Een gevalletje goedkoop ia duurkoop.
Kees heeft op 1 januari 2025 geschreven:
Gezien de matige ervaringen bij het gros van de berijders valt dit aantal tussentijdse exports nog mee….
Gerard heeft op 30 december 2024 geschreven:
– edit: dank u, is inmiddels gefixt. –