Soms verlangen we terug naar simpeler tijden. Toen je nog in één oogopslag kon zien wat voor auto er voor je reed. Achter op een auto stond een getal dat correspondeerde met de motorinhoud. Als een Audi de aanduiding ‘3.0’ droeg, dan wist je dat er een 3,0-liter voorin lag. Simpel. Door de jaren heen liep dat al een beetje spaak, vooral bij andere merken. Een Mercedes met een 63-badge had op een gegeven moment een 6,2-liter motor en nu zelfs een 4,0-liter V8.

Met de komst van steeds meer elektrische en hybride modellen werd het lastiger om met een motorinhoud te werken, dus gooide Audi het in 2017 over een andere boeg. In een poging alles duidelijker te maken, introduceerden ze een systeem met willekeurige cijfers. Daarbij maakt het niet uit of het een elektrische auto is, een benzine of iets ertussenin. Op de Audi R8 en de S- en RS-modellen na, zie je nu achter op Audi’s een cijfer staan van 30 tot 70.

Eerst de cijfers

Met stappen van 5 duidt Audi hiermee het vermogen aan. 30 staat voor een vermogen tussen de 110 en 130 pk. Een vermogen boven de 545 pk (400 kW) krijgt het cijfer 70. Een Audi Q8 met 460 pk krijgt bijvoorbeeld het cijfertje 60. Een Audi e-tron met 408 pk mag het cijfer 55 dragen. We zetten onder aan deze pagina een tabel met de vermogens en de corresponderende typeaanduidingen. Nog verwarrender wordt het als je ziet dat ze bij de nieuwe Audi e-tron GT (ja, ook de niet-RS) géén cijfers gebruiken.

e-tron of ‘e’?

TFSI betekent benzine en TDI betekent diesel, zoveel is duidelijk. Voorheen heette de plug-in hybride versie van de Audi A3 Sportback de ‘e-tron’. De nieuwste plug-in hybride heet voluit ‘A3 Sportback 40 TFSI e’. Het merkje e-tron is tegenwoordig voorbehouden aan de volledig elektrische modellen. (Overigens: niet opzoeken wat ‘étron’ in het Frans betekent tenzij je het niet bezwaarlijk vindt om telkens te moeten grinniken als er een e-tron langsrijdt.)

Plug-in hybrides krijgen dus een ‘e’ achter de naam. Om het nog wat verwarrender te maken: bij Volkswagen is een eTSI een mild-hybrid. De mild-hybrids van Audi krijgen geen specifieke typeaanduiding.

Hoe zit het dan met de Competition?

Van de Audi Q8 60 TFSI e (dus een PHEV) kun je in Nederland alleen de Competition-versie bestellen. Dit is niets meer dan een uitrustingsniveau – de badge doet niets met het vermogen of de prestaties. Net als de bekende S-line of Pro-line. Deze optiepakketten voorzien de auto van leukere bumpers of dikkere velgen. Quattro betekent nog altijd wel gewoon vierwielaandrijving.

De modelnamen van Audi op een rijtje

30 – 110 tot 130 pk
35 – 131 tot 163 pk
40 – 164 tot 204 pk
45 – 205 tot 252 pk
50 – 253 tot 313 pk
55 – 314 tot 435 pk
60 – 436 tot 462 pk
65 – 463 tot 544 pk
70 – 545+ pk

Reacties

  • Leonardo heeft op 26 april 2024 geschreven:

    Mijn Audi A8L 4.0 TFSI wordt bij JDEngineering getuned.
    Daarna krijg hij het eerlijk verdiende cijfer 70 (Chrome, van Audi zelf) achter op de kofferdeksel voor TFSI geplaatst….

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear