Elektrische Audi e-tron GT is er nu echt klaar voor

Eigenlijk was alles al bekend, maar nu is het officieel

Foto('s): AudiAudi e-tron GT RS
Foto('s): AudiAudi e-tron GT RS
Foto('s): AudiAudi e-tron GT 2021
Foto('s): AudiAudi e-tron GT 2021
Foto('s): AudiInterieur Audi e-tron GT 2021
Foto('s): AudiInterieur Audi e-tron GT 2021
Foto('s): AudiAudi e-tron GT Daytona Grey
Audi e-tron GT RS
Audi e-tron GT RS
Audi e-tron GT 2021
Audi e-tron GT 2021
Interieur Audi e-tron GT 2021
Interieur Audi e-tron GT 2021
Audi e-tron GT Daytona Grey

Tony Stark mocht er al mee het einde van de wereld trotseren, en nu is de rest van de mensheid aan de beurt. De Audi e-tron GT is eindelijk helemaal officieel – al waren zowel het uiterlijk als de specificaties eigenlijk geen geheim meer. De Audi e-tron GT en de snellere RS e-tron GT zijn gebouwd in samenwerking met Porsche en technisch kent de auto veel overeenkomsten met de Taycan. Uiteraard geeft Audi zijn eigen draai aan de onderdelen.

De batterijen, de remmen, de batterijen en de ophanging worden gedeeld met de Porsche Taycan. Audi benadrukt dat er wel een groot verschil is tussen de twee auto’s. De Porsche is meer gefocust op het wegsnijden van de laatste milliseconden op het circuit, en de Audi e-tron GT zou beter geschikt zijn voor dagelijks gebruik en lange afstanden. De Audi zal dus meer de focus leggen op comfort.

De Audi e-tron GT is geen kleine opdonder. Hij is 4,99 meter lang en 1,96 meter breed. De velgen zijn minimaal 19 inch en maximaal zelfs 21 inch groot. Met een hoogte van 1,41 meter is de EV zelfs lager dan de Audi A7. De designer is zelf in ieder geval erg te spreken over zijn werk. ‘Dit is de mooiste auto die ik ooit hebt getekend’, zei ontwerper Marc Lichte in 2018 over het concept dat er min of meer hetzelfde uitzag.

Specificaties Audi e-tron GT

De nieuwe EV is er als normale Audi e-tron GT en als snellere Audi RS e-tron GT. De eerste genereert 476 pk (of 530 pk in de boostmodus) en 630 Nm met twee elektromotoren. Dat is goed voor een 0-100-tijd van 4,1 seconden en een top van 245 km/u. Voor de RS monteert Audi een sterkere elektromotor achterin, waardoor het vermogen groeit naar 598 pk (646 pk in boost) en het koppel naar 830 Nm. De 0-100-tijd is dan 3,3 seconden en de top is begrensd op 250 km/u.

Het batterijenpakket is 86 kWh groot en ligt uiteraard in de bodem van de e-tron GT. Net als de Taycan draait de auto op 800 volt en is opladen naar 80 procent bij de juiste snellader in 23 minuten gebeurd. Bij een volle accu is de actieradius 488 kilometer. De actieradius van de snellere RS noemt Audi niet, maar die zal iets lager uitvallen, vooral als je al dat vermogen aan het werk zet.

Wat is de prijs?

De prijs van de Audi e-tron GT is nog niet bekend. Heel lang kan de bekendmaking van de prijs niet meer op zich laten wachten, want in mei 2021 moet de auto al in de showrooms staan. De goedkoopste Porsche Taycan met vierwielaandrijving kost 110.000 euro, dat kun je als indicatie gebruiken. De RS moet je vergelijken met de Taycan Turbo, die bijna 160.000 euro kost. Goedkopere elektrische Audi’s zijn ook onderweg. Die zullen het MEB-platform van de Volkswagen ID.3 gebruiken.

Reacties
  1. liefhebber zegt op 11 februari 2021 om 09:20:

    Gave bak! Als je moet kiezen tussen deze en zo’n rammelende Tesla dan weet ik het wel.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken