Gefeliciteerd, de Porsche 917 is Abraham geworden. Waarom dat gevierd moet worden? De Porsche 917 won de 24 uur van Le Mans in 1970 en 1972 en domineerde de Noord-Amerikaanse CanAm-raceklasse in 1972 en 1973. Genoeg reden voor een feestje, met een moderne Porsche 917.
Porsche restaureert om te beginnen de allereerste 917 met chassisnummer 001. Deze racer bracht zijn leven door als test- en presentatievoertuig na zijn onthulling op de Autosalon van Genève in 1969. In dat publieke leven wisselde Porsche vaak van kleur en en specificaties, waardoor de restauratie naar zijn eerste uiterlijk een uitdaging is.
Porsche gebruik zoveel mogelijk originele onderdelen en materialen als mogelijk is. Hij krijgt een speciaal plekje in het Porsche Museum in Stuttgart van mei tot en met september. 10 van de 40 exposities zijn originele 917’s. Een van de overige modellen is het rode exemplaar hierboven, een moderne Porsche 917. Het is een studiemodel dat ode brengt aan de eerste overwinning van de 917.
Het is helaas niets meer dan een (ruw afgewerkt) model. Rijden doet ie dus niet. Het zou een indruk moeten geven hoe een hedendaagse Porsche 917 eruit zou zien. Porsche spreekt helaas niet over plannen om de auto werkelijk te produceren – een kleine domper op de festiviteiten. Niemand zou er iets op tegen hebben als Porsche de moderne 917 echt zou gaan bouwen.
Reacties