Geely (moederbedrijf van onder meer Lotus en Volvo) en de Renault Group zijn geen kleine spelers. En omdat ze meer dan 1.000 voertuigen paar jaar produceren, moeten ze in 2035 ook overgaan op een volledig elektrisch aanbod. En toch willen de twee samenwerken om een nieuw bedrijf op te starten puur voor verbrandingsmotoren en PHEV-aandrijflijnen. En daar is Aramco erg in geïnteresseerd.

In november van vorig jaar maken Geely en de Renault Group bekend dat ze samen een extra bedrijf willen opstarten. Deze nieuwe organisatie moet verbrandingsmotoren, plug-in hybride aandrijflijnen en versnellingsbakken gaan bouwen. De productiecapaciteit ligt zelfs op vijf miljoen units per jaar. De onderdelen moeten naar 130 landen gaan en komen van zeventien fabrieken.

Ook interesse in waterstof en synthetische brandstoffen

Geely en Renault doen ook onderzoek naar synthetische brandstoffen. Wel zo handig als je nog vijf miljoen verbrandingsmotoren per jaar produceert. Ook waterstof heeft de interesse van het samenwerkingsverband gewekt. Aramco vindt het allemaal bijzonder interessant en volgens Reuters wil Aramco een aandeel van twintig procent in het nieuwe bedrijf.

Wat is Aramco?

Aramco is de oliemaatschappij van de Saoedische staat. Via sponsoring in de autosport probeert het bedrijf bekendheid te vergaren. Zo heb je de naam vast eens voorbij zien komen bij de F1. Daarnaast is Aramco een titelsponsor van F1-team van Aston Martin. Nu wil het bedrijf dus ook investeren in Geely en Renault.

Reacties

  • Odin heeft op 12 april 2023 geschreven:

    China is inderdaad al heel erg lang hier. Zo lang, dat zonder onderdelen uit China alle productielijnen, inclusief die van de Duitse premium merken, stil staan! Dat is op zich voor mij geen probleem, omdat bijvoorbeeld Duitsland ook al jaren e-autos in China van de band laat lopen. Alleen zijn deze premium merken in China, ondanks de grote kortingen, erg slecht te verkopen. Er komt in China duidelijk steeds meer concurrentie vanuit de sterk groeiende eigen autoindustrie, die niet alleen in China maar ook internationaal (inclusief onze eigen EU) een steeds groter aanbod op de markt zet. Het zij zo.

    Reageer
  • Jos heeft op 4 maart 2023 geschreven:

    China komt steeds dichterbij, beangstigend.

    • DJV_G heeft op 5 maart 2023 geschreven:

      China is al lang hier.

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Jos Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear