Het is een vraag die automonteurs waarschijnlijk op wekelijkse basis krijgen: waarom gaat mijn (handgeschakelde) auto soms moeilijk in de eerste versnelling? Mensen denken al snel dat hun versnellingsbak op springen staat of ze denken dat de eerste versnelling geblokkeerd is als een soort veiligheidsfeature, zodat je hem niet op de snelweg in z’n eerste versnelling kan zetten. Inderdaad, de inmiddels welbekende money shift.
Het antwoord is vrij simpel. Het verschil tussen versnellingen wordt steeds groter naarmate je lager gaat. Het verschil in toeren tussen de vijfde en zesde versnelling is niet enorm, maar tussen de eerste en tweede wel. Als je schakelt, dan zorgt de versnellingsbak ervoor dat de tandwielen de juiste snelheid draaien zodat ze makkelijk in elkaar grijpen. Deze zogenoemde synchronisatie kost meer tijd naarmate het verschil tussen de versnellingen groter is.
De eerste versnelling is soms niet gesynchroniseerd
Bij oudere en de wat goedkopere auto’s komt het voor dat de eerste versnelling niet gesynchroniseerd is, bijvoorbeeld bij de VW Up. Als je van z’n twee naar z’n één wilt, dan draaien de tandwielen daar eigenlijk niet het goede tempo voor. Dat is ook die ‘klunk’ die je hoort en voelt als je hem hardhandig naar de eerste versnelling drukt.
Oplossing voor auto’s die moeilijk in de eerste versnelling gaan
Ga eerst bij jezelf na of het wel nodig is. Moet je de auto wel echt al rollend in z’n eerste versnelling drukken, of kun je beter even wachten tot hij stilstaat? Check ook of je het koppelingspedaal wel helemaal intrapt. Bij moderne auto’s kom je redelijk weg met lui koppelen, maar het is altijd beter om het pedaal helemaal in te drukken.
Net als bij het schakelen zonder koppeling is er bij de meeste auto’s een sweet spot wanneer je de bak zonder weerstand van z’n tweede naar z’n eerste versnelling kunt schakelen. Druk de pook maar heel lichtjes richting z’n één, dan voel je vanzelf wanneer de weerstand wegvalt.
De ultieme oplossing is jezelf te leren ‘dubbel klutsen‘ (of gewoon double clutching, zoals het echt heet). Hiermee zorg je er zelf voor dat de tandwielen in de bak op het juiste tempo draaien zodat je goed van versnelling kunt wisselen. Soms wil een auto ook niet lekker in z’n één als je hem net start. Zet hem dan eerst kort in z’n achteruit en probeer het daarna nog eens.
Tieske heeft op 15 mei 2022 geschreven:
Er staan wel meer fouten in. Zo staat er “Als je schakelt, dan zorgt de versnellingsbak ervoor dat de tandwielen de juiste snelheid draaien zodat ze makkelijk in elkaar grijpen.” De tandwielen grijpen constant op elkaar in. Het is de koppeling met de as die moet gebeuren.
Caddylek heeft op 15 mei 2022 geschreven:
Als de eerste versnelling geen synchro mesch heeft, dan hoor je waarschijnlijk wel kraken in de bak.
1e versnelling is meestal wel gesynchroniseerd, fout in dit bericht dus.