Banden wisselen is nooit iets waar je op zit te wachten. Als je ze nodig hebt, zijn ze altijd verrassend duur of staan ze weer in backorder. En dan zijn het ook nooit de banden die je wilde, maar net eentje die een generatie ouder is. En dan is er blijkbaar iets wat zelfs garagisten en bandenboeren fout doen: ze monteren de nieuwe banden op de verkeerde as. Want blijkbaar moet je nieuwe banden altijd achterop monteren.

Dat zegt de technische man van Michelin in Engeland tegen AutoExpress. Volgens deze Brian Porteous moet je de beste banden altijd achter monteren. Het maakt dan niet uit of je auto is voorzien van voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving. Uiteraard vervang je de banden altijd per twee of per vier. Nooit slechts één band; dat kan gevaarlijke situaties opleveren.

En als de voorwielen dan versleten zijn?

Bij voorwielaandrijvers slijten de voorbanden in de regel iets sneller dan de achterbanden. Dus moet de voorbanden vaker worden vervangen. Op dit moment laat je de banden die áchter zitten op de de voorwielen monteren. Het makkelijkste is om het hele wiel te verplaatsen. Uiteraard kan dit niet als je wielen achterop een andere maat hebben.

Waarom moeten de beste banden achter?

Meneer Porteous bevestigt dat de helft van de Britse automobilisten geen idee heeft dat dit moet. Sterker nog, in veel gevallen weten ze het bij garages en werkplaatsen ook niet dat de beste banden altijd naar achteren moeten. De reden waarom dit moet is simpel: stabiliteit. Ondanks dat de voorwielen vaak al het werk doen (in elk geval sturen en remmen), wil je dat de auto stabiel reageert.

Lees ook: Banden stoten 100 keer zoveel schadelijke stoffen uit als een moderne brandstofmotor

Een auto met veel meer grip aan de voorzijde dan achter is leuk op een circuit, maar niet in de Citroën C3 Picasso met het hele gezin er in. De beste banden achter zorgt er dus voor dat er minder kans op plotseling overstuur. Dit betekent niet dat je met versleten voorbanden moet gaan rijden: onderstuur kan net zo gevaarlijk zijn. Zorg dus dat je met goede banden rijdt.

En bij banden wisselen bij een breedset of hoogteset?

Wielen wisselen bij BMW M3

Zijn je wielen áchter breder (breedset) of groter (hoogteset), dan is het niet mogelijk om banden door te wisselen. De tactiek is tevens beperkt toepasbaar bij auto’s met vierwielaandrijving. Om de frictie in de tussenbak te voorkomen, moet de omtrek van de banden voor en achter gelijk zijn. In veel gevallen betekent dat je de banden voor en achter tegelijkertijd moet vervangen.

Reacties

  • Björn heeft op 16 september 2024 geschreven:

    Ik rij al 24 jaar met de auto en de velgen wisselen doe ik al van in het begin zelf thuis, want de bandenboer vraagt daar ook nog eens 20€ per velg voor.

    Reageer
  • Canon-Eye heeft op 16 september 2024 geschreven:

    Dit is heel erg oud nieuws, want al zo’n jaar of 35 geleden heb ik die uitleg gehoord van een antislip specialist waar ik voor mijn werkgever ging kijken voor mogelijke cursussen voor onze chauffeurs.
    Sindsdien (eindjaren ’80 dus!) pas ik dit principe ook toe voor alle auto’s waar ik mee rij, zowel van de zaak als privé, en dat heeft soms heel wat discussies opgeleverd met eigenwijze bandenmonteurs die vinden dat de beste banden op de stuuras horen.
    Niks mee te maken natuurlijk – IK rij ermee dus IK bepaal wat er waar wordt gemonteerd.

    • Ton van Duijn heeft op 16 september 2024 geschreven:

      Inderdaad, in 1978 heeft een vertegenwoordiger van Michelin mij dat ook al verteld en ik spreek het ook altijd uit naar mijn klanten. (Autobedrijven)

      Ton van Duijn. Daimax banden groothandel Alkmaar

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)