Banden wisselen is nooit iets waar je op zit te wachten. Als je ze nodig hebt, zijn ze altijd verrassend duur of staan ze weer in backorder. En dan zijn het ook nooit de banden die je wilde, maar net eentje die een generatie ouder is. En dan is er blijkbaar iets wat zelfs garagisten en bandenboeren fout doen: ze monteren de nieuwe banden op de verkeerde as. Want blijkbaar moet je nieuwe banden altijd achterop monteren.
Dat zegt de technische man van Michelin in Engeland tegen AutoExpress. Volgens deze Brian Porteous moet je de beste banden altijd achter monteren. Het maakt dan niet uit of je auto is voorzien van voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving. Uiteraard vervang je de banden altijd per twee of per vier. Nooit slechts één band; dat kan gevaarlijke situaties opleveren.
En als de voorwielen dan versleten zijn?
Bij voorwielaandrijvers slijten de voorbanden in de regel iets sneller dan de achterbanden. Dus moet de voorbanden vaker worden vervangen. Op dit moment laat je de banden die áchter zitten op de de voorwielen monteren. Het makkelijkste is om het hele wiel te verplaatsen. Uiteraard kan dit niet als je wielen achterop een andere maat hebben.
Waarom moeten de beste banden achter?
Meneer Porteous bevestigt dat de helft van de Britse automobilisten geen idee heeft dat dit moet. Sterker nog, in veel gevallen weten ze het bij garages en werkplaatsen ook niet dat de beste banden altijd naar achteren moeten. De reden waarom dit moet is simpel: stabiliteit. Ondanks dat de voorwielen vaak al het werk doen (in elk geval sturen en remmen), wil je dat de auto stabiel reageert.
Lees ook: Banden stoten 100 keer zoveel schadelijke stoffen uit als een moderne brandstofmotor
Een auto met veel meer grip aan de voorzijde dan achter is leuk op een circuit, maar niet in de Citroën C3 Picasso met het hele gezin er in. De beste banden achter zorgt er dus voor dat er minder kans op plotseling overstuur. Dit betekent niet dat je met versleten voorbanden moet gaan rijden: onderstuur kan net zo gevaarlijk zijn. Zorg dus dat je met goede banden rijdt.
En bij banden wisselen bij een breedset of hoogteset?
Zijn je wielen áchter breder (breedset) of groter (hoogteset), dan is het niet mogelijk om banden door te wisselen. De tactiek is tevens beperkt toepasbaar bij auto’s met vierwielaandrijving. Om de frictie in de tussenbak te voorkomen, moet de omtrek van de banden voor en achter gelijk zijn. In veel gevallen betekent dat je de banden voor en achter tegelijkertijd moet vervangen.
Cosimo heeft op 18 september 2024 geschreven:
Deze persoon zit zeker bij een mileu groep of is zeker een ativist. Allemaal geklets.
Net als de overheid eerst lullen ze mensen aan om een EV te kopen en nu gaan ze de wegenbelasting omhoog gooien. Het ging toch om het mileu en de uitstoot. Niet dus gewoon graai werk. Ik ben benieuwd wie er in de kamer een EV rijd? Ik denk bijna niemand.
M.C. heeft op 17 september 2024 geschreven:
Jarenlang eigen Bandenservice gerund en inmiddels al tientallen verschillende auto’s gereden en kan 1 ding zeggen. Voorbanden zijn belangrijker dan achter! Tenzij je achterwielaandrijving heb, maar dan heb je bijna altijd al een andere maat achter. Om je achterkant te laten slippen moet je echt heel hard in een bocht gaan, moet de auto leeg zijn en de achterbanden kaal. Tevens in geval van uitlijnen, meeste auto’s kan dat enkel voorzijde. Dan heb je enkel een perfecte uitlijning als je de nieuwe banden voor heb! Iedereen mag doen wat hij of zij wil, maar bij mij gaan nieuwe altijd voorop.
Urni heeft op 17 september 2024 geschreven:
Grote lulkoek. De voorbanden doen het meeste werk. Heb diploma banden en wielen. De leraar vond het ook maar onzin. Op de motor ook. Voorband graag goed. Wat ie achter doet interesseert niet. Laat maar glijden.
Hs heeft op 17 september 2024 geschreven:
Wat een ongelofelijk onzin verhaal. En dat nemen jullie ook zo maar over!!
Expert heeft op 17 september 2024 geschreven:
Je hebt zeker nog nooit een rijvaardigheids training of slipcursus gevolgd. Anders was je wel overtuigd dat de banden met meeste grip achter moeten zitten.
Fun for life heeft op 18 september 2024 geschreven:
Ik heb jaren lang gedrift. En mijn mening liever achter laten glijden dan voor.
Achter (zowel voorwiel als achterwiel aandrijving of 4×4) laten glijden kun je nog corrigeren met voorwiel moet je bidden tot je weer grip hebben.
Trust heeft op 19 september 2024 geschreven:
Ja jij kan dat corrigeren, een gemiddelde bestuurder doet bij grip verlies (voor of achter) gas los of remt. Ik hoef jou denk ik niet uit te leggen wat er dan gebeurt als je achterkant gaat glijden en je remt of je laat je gas los. Werd ook deels gebruikt als argument om voorwiel aandrijving te bouwen, of achterwielaandrijvers zo fabrieks af te stellen dat je eerder onderstuurdt dan overstuurdt.
Madco heeft op 17 september 2024 geschreven:
Leuk dat je je diploma hebt, maar daar zou ik niet te veel waarde aan hechten als je er zo in staat.
Onderstuur is makkelijker op te vangen dan overstuur.
Daarom moeten de beste banden achter. (Dit is ook een van de redenen dat er veel meer fwd dan rwd auto’s zijn. Naast het feit dat het makkelijker is omdat de motor toch al voorin ligt)
Als je met 80 in een bocht ineens onderstuur krijgt ga je van je gas en laat je de auto zijn grip weer vinden. Klein beetje je stuur terug draaien kan hierbij helpen.
Krijg je met 80 overstuur wil je juist niet dat je voorwielen vertragen want dan ga je nog sneller achterstevoren. Dus zul je ineens moeten tegensturen. Terwijl de meeste mensen uit schrikreactie de rem zullen intrappen.
Mocht het in beide gevallen alsnog mis gaan kun je beter die boom midden in de bocht frontaal raken dan zijwaarts.
Zijwaarts kan je nek namelijk net wat minder verdragen dan frontaal.
Björn heeft op 16 september 2024 geschreven:
Ik rij al 24 jaar met de auto en de velgen wisselen doe ik al van in het begin zelf thuis, want de bandenboer vraagt daar ook nog eens 20€ per velg voor.
RGT8 heeft op 17 september 2024 geschreven:
Dat valt onder “handel is legale diefstal”, 80 € voor 4 velgen wisselen is een hoop geld idd. Maar het gaat hier om nieuwe banden, om welke as je die moet monteren. Neem aan dat je niet zelf de banden vervangt. Vraag me wel af hoe sterk je het nu merkt bij “normaal” rijgedrag of je de nieuwe voor of achter legt. Misschien dat het op de limiet uitmaakt…
Canon-Eye heeft op 16 september 2024 geschreven:
Dit is heel erg oud nieuws, want al zo’n jaar of 35 geleden heb ik die uitleg gehoord van een antislip specialist waar ik voor mijn werkgever ging kijken voor mogelijke cursussen voor onze chauffeurs.
Sindsdien (eindjaren ’80 dus!) pas ik dit principe ook toe voor alle auto’s waar ik mee rij, zowel van de zaak als privé, en dat heeft soms heel wat discussies opgeleverd met eigenwijze bandenmonteurs die vinden dat de beste banden op de stuuras horen.
Niks mee te maken natuurlijk – IK rij ermee dus IK bepaal wat er waar wordt gemonteerd.
Ton van Duijn heeft op 16 september 2024 geschreven:
Inderdaad, in 1978 heeft een vertegenwoordiger van Michelin mij dat ook al verteld en ik spreek het ook altijd uit naar mijn klanten. (Autobedrijven)
Ton van Duijn. Daimax banden groothandel Alkmaar