Grappig hoe dat werkt. Het ene online artikel waarschuwt dat je niet per ongeluk de ‘Super 95’ pakt in Duitsland, terwijl andere auteurs juist schrijven wat voor gemis het is dat wij het spul hier niet hebben. Bij de Duitse tankstations hebben ze naast de Euro 95 en de Euro 98 die wij kennen vaak nog meer benzinesoorten. En dan hebben we het nog niet eens over de 102-benzine. Nee, ze hebben daar ‘Super’ of ‘Super 95’. Het tanken kan geen kwaad, maar het hangt van je doel af of je het wilt.

In Nederland hebben we dus twee smaken: Euro 95 E10 met 10 procent ethanol en Euro 98 E5, waar vaak géén ethanol inzit. In Duitsland hebben ze dus een tussenvorm met de naam ‘Super’ of ‘Super 95’, dit is Euro 95 zónder ethanol. ‘Super Plus’ is daar een gangbare naam voor de Euro 98, trouwens. Als je in de bespaarlijstjes gaat kijken, dan wordt er vaak gewaarschuwd voor deze ‘Super’-benzine, omdat ie per liter duurder is dan de normale E10.

De meeste auto’s lopen prima op E10, dus als jouw doel is om zo goedkoop mogelijk te tanken in Duitsland, dan moet je inderdaad niet de ‘Super’ pakken. Maar een hoop mensen tanken liever een brandstof zonder ethanol. Misschien omdat hun auto er niet tegen kan of omdat het liefhebbers zijn die simpelweg het beste willen voor hun autootje. In dit geval is de tussenvorm een uitkomst: je krijgt benzine zonder ethanol zonder dat je leegloopt op de prijzige Euro 98.

Is Super 95 niet schadelijk?

Hier worden geen auto’s verkocht die niet lekker lopen op benzine zonder ethanol. Het is juist eerder andersom: ethanol is vrij agressief en er zijn bepaalde modellen die onderdelen hebben die niet goed tegen ethanol kunnen. Ook trekt ethanol vocht aan en dat zorgt weer voor andere problemen. In het geval van twijfel kun je dus altijd beter benzine zonder ethanol tanken. De Super 95 in Duitsland is dus nooit schadelijk voor jouw auto.

45 reacties op “Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?”

  1. In principe zou elke auto, ongeacht merk en uitvoering, vanaf ~2000 op E10 moeten kunnen draaien. Dat klopt redelijk, toch blijken er problemen te ontwikkelen bij auto’s die weinig worden gebruikt en waar de benzine dus lang in de tank blijft zitten.
    E10 veroudert snel, sneller dan E0-E5, en uitscheiding begint al na een maand of 3.
    Niet alleen blijken bepaalde rubbers slecht tegen ethanol te kunnen, ook plastic tanks zijn vatbaar voor aantasting.
    Ik tank vrijwel uitsluitend Super E5, heel af en toe E10 als ik weet de tank snel leeg te rijden.
    En ja; de auto is (iets) zuiniger op E5, dat scheelt ongeveer 8-10% op een volle tank.

  2. Het is afhankelijk welke compressie verhouding de motor heeft. Bij een hogere compressie bijv. 11:1 (bijv. 2.0 fsi VW) heeft de motor echt wel 98 nodig, bij een keer nood tanken met 95 gaat ie niet gelijk stuk, je merkt dan wel dat de motor onrustiger is en minder vermogen heeft. Bij betere verbranding is ook het verbruik lager.

    • De compressiedruk van een golf 5 2.0 fsi (bv bvz blok) met 150pk is 10.5:1 net zoals een polo 1.2 met 70 pk. Beide draaien perfect op 95 en gaan niet stuk. Ze gaan beter draaien op 98 dat klopt maar stuk? Nee nooit

    • Zou je mij ook kunnen zeggen wat in een subaru Forester 2.0 getankt kan worden?

      Naast compressie is het toch ook zo dat zonder ethanol een betere ‘smering’ in de cylinders plaatsvindt?

  3. Tank sinds de komst van E10 als standaard in Nederland altijd net over de grens de bij ons niet meer leverbare ‘oude’ euro95. Doe dat vooral vanuit het oogpunt dat landbouwgrond waar voedsel op verbouwd kan worden nu opgeofferd wordt voor biobrandstof terwijl het milieu niet beter wordt van die biobrandstof. Daarnaast is die E95 net over de grens zelfs nog iets goedkoper dan de E10 hier, daar wordt ook mijn portemonnee beter van.

    • Ik tank in Duitsland altijd Super E5.
      Het is maar een paar cent duurder dan E10 en ik merk gewoon dat mijn 17,5 jaar oude auto Super E5 gewoon lekkerder vindt 🙂
      Hij rijdt zuiniger en loopt soepeler dan op de E10 in NL….

      • Zelf heb ik een Ford Mondeo van 2003, net de 400.000 km gehaald. Tank altijd de Super Plus in Aken. Geadviseerd door mijn monteur. Hier in Nederland veel duurder. Wel tientallen centen per liter.

        • Mijn Skoda Octavia uit 2004 heeft ook net wat liever de 98 E5 ipv de 95. Ondanks dat er 95 in de tankklep staat.

    • En nog zijn er dombo’s die stug blijven geloven dat het een fabel is wat Ethanol betreft. Ik tank altijd netjes 98 E5, maar die discussies over wie nou wel of geen gelijk heeft pff. Word er moe van !

  4. Na intrede van E10 liep mijn Toyota Yaris na 3 maand kapot
    Versmeerd zeiden ze.,kosten +/- 2700 euro!!!

    Wil die E10 troep er nog niet gratis op hebben .
    Dus tank ik echte benzine.⛽️

    • In mijn auto heb ik ook veel vochtproblemen. Vocht plekken op portierbekleding, en andere vochtplekken. Beter V-power

    • Vreemd, mijn Yaris is van 2000. Nooit problemen gehad, ik tank altijd E10. Het is sowieso de beste auto die ooit heb gehad.

      • Mijn Hybride Toyota Yaris van 7 jaar oud, heeft na het tanken van Duitse E 10 de geest gegeven. Motor loopt goed bij extern inspuiten maar benzinetoevoer pakt hij niet. Toyots-garage staat voor raadsel. Iemand die klacht herkend en mij verder kan helpen?

        • Garages zijn bij de meeste alleen uit op jou schade om geld te verdienen. Ik zit bij Bosch Car Service Hellevoetsluis en voor mij de beste garage ooit. Ik rij een goed onderhouden Ford Focus MK 2 uit 2008. Alleen bij mijn garage en Ford zelf, zeiden ze dat E10 vergif is. Dus speel safe en tank gewoon 98 E5.

    • Ben ik helemaal met jou eens. Koop je een auto, kun je beter dat E10 gezeik meenemen in je aankoopgesprek. Veel garages zijn niet eerder, dus probeer dat eerst bij de Fabrikant dealer te verhalen. Ook daar zijn ze niet altijd ingelicht op goede info van je moter en worden door de overheid ook wel onder druk gezet, jou E10 te laten tanken. Zelden gelul over dat er straks bepaalde old en jongtimers, niet meer in garages gerepareerd mogen worden, om jou te dwingen elektrisch of hybride te gaan rijden. Nou ik doe dat maar gewoon op de kermis.

  5. Met iets oudere auto s is 95 schadelijk, minder smering. En voor 4 takt moet je ook 98 tanken anders kans op oververhitting/ vastloper

    • Kees zoek eens op Google op wat viertakt is en welke auto’s wel of niet met viertakt rondrijden. Ik denk dat je daarna je bericht wel zal willen wijzigen.

    • 2 takt bedoel je met vastloper denk ik… Maar 4t heeft ook wel baat bij 98, op me vader zijn motor staat letterlijk dat schade door E10 niet gedekt wordt door de garantie.

  6. e10 heeft minder explosiekracht waardoor je de gaspendaal iets dieper moet intrappen. rij zelf maar en probeer beide. dus uiteindelijk dat het beter is voor het mileu is kolder. maar e10 is wel degelijk slechter voor de motor dan bijv vpower. werk niet voor shell. e10 benzine mag je niet te lang ongebruikt laten. een paar maanden stil staan kan slecht uitpakken voor je hele motor. e10 gaat zichzelf splitsen in 2 bestanddelen en het wordt een vieze smurrie. en dan moet de motor uit elkaar voor reviseren of grote reparatie. motor helemaal uit elkaar. success.

  7. Verhaal is niet crrect. Super 95 in Duitsland is dezelfde benzine als Euro 95 E5 zoals die tot voor een paar jaar terug in Nederland werd aangeboden. Deze benzine heeft wel degelijk tot max. 5% Ethanol!
    Superplus of Euro 98 bevat bij de meeste merken in Duitsland en Nederland geen Ethanol, alhoewel er in Nederland wel max. 5% Ethanol mag zijn torgevoegd.

  8. Die ethanol onzin hebben ze in het leven geroepen om oude auto’s de nek om te draaien lijkt het wel. Want met zuinigheid of uitstoot heeft het niets te maken. T is minder zuinig, zorgt voor meer ellende en dus meer uitstoot en vervanging van onderdelen etc.

  9. Bij sommige tankstations wordt
    E5 ook in de E10 pomp gedaan;
    gehoord van mensen die in de distributiebranche werken; schijnt te maken te hebben met logistieke
    besparingen; welke dat zijn wordt
    niet aan de grote klok gehangen,
    maar zouden we natuurlijk graag willen weten; overigens lopen de meeste voertuigen inderdaad beter
    en zuiniger op E5; de meerprijs verdient zich dus meestal wel terug
    ook doordat de motor schoner blijft

  10. Voor degene die regelmatig 102 tanken kunnen misschien Duitsland shell vpower smartdeal pakken
    102 tanken voor de prijs van 95 kost je 120 per jaar en mag je 150 liter vpower tanken per maand voor de prijs van 95.

  11. Volgens onze garage heeft die E10 ervoor gezorgd dat een injectiedingetje kapot is gegaan, ondanks dat in alle handleidingen van de auto gezegd wordt dat ie geschikt is voor E10 en E5. Kosten reparatie €350,00 voor 1 injector (zitten er 4 in). Advies van garage om geen, of zeker niet geregeld, E10 te tanken maar E5. Bij deze advies gevolgd en tank geen E10 meer.

    • Een goede kameraad van mij is toevallig automonteur van beroep en die raad het ook iedereen af om E10 te tanken. Of het nu een oudere of een nieuwere auto is maakt niet uit, E10 is volgens hem voor geen enkele auto goed!

  12. In mijn Porsche Panamera wil ik absoluut die E troep niet hebben. Wordt overigens ook sterk afgeraden. Ik tank altijd 100.

  13. Nog nooit verschil in verbruik gemerkt tussenE10 en E5. Dat zou er theoretisch wel moeten zijn en is er waarschijnlijk ook maar dat is dermate klein dat het in de normale praktijk niet of nauwelijks meetbaar is.

      • Haha, geloof je het zelf? Je verbruik neemt dus met 25% toe doordat een toevoeging van 10% bij de benzine is gedaan. Dit zit ofwel tussen de oren of er is iets heel erg mis met jouw auto.

        • Er is niets mis met zijn auto. Bij is het precies hetzelfde. Loopt als een krant op 95 en veel zuiniger op 98. Acceleratie is ook veel beter en motor loopt mooier.

          • Het is afhankelijk welke compressie verhouding de motor heeft. Bij een hogere compressie bijv. 11:1 (bijv. 2.0 fsi VW) heeft de motor echt wel 98 nodig, bij een keer nood tanken met 95 gaat ie niet gelijk stuk, je merkt dan wel dat de motor onrustiger is en minder vermogen heeft. Bij betere verbranding is ook het verbruik lager.

  14. En vergeet ook niet dat super 95 een stuk zuiniger rijd dan de absurde E10 meuk, kan zomaar 5 tot 10% zuiniger lopen. Je hebt immers meer ethanol nodig om de zelfde energie te krijgen als benzine.

    • Ik weet niet wat he berekening is, maar er zit 5-10% ethanol I de benzine.
      Met jouw redenatie komt er 0% energie uit de ethanol.
      Of kan je uitleggen wat je bedoelt?

      • Motormanagement maakt berekeningen om een optimaal luchtmengsel (AFR) te bereiken, die van benzine is 14,7 delen lucht :1 deel benzine. Voor e10 is de AFR 14,1:1.

        Anders gezegd is een rijker mengsel nodig, dus meer brandstof. Berekend c. a. 4% meer als alles perfect zou draaien.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear