‘Ik lieg nooit’, is misschien wel de meest nutteloze verplaatsing van lucht. Immers is de uitspraak is voor bedriegers en deugdzame mensen precies hetzelfde. In het verlengde daarvan ligt een onderzoek van de Engelse garagezoeker Fixter. Het onderzoek naar oplichtingspraktijken onder monteurs, wijst uit dat alle monteurs goudeerlijk zijn.

Je kent de horrorverhalen: mensen die betalen voor een reparatie die niet nodig was of simpelweg niet is uitgevoerd. Of dat goede onderdelen uit de auto geoogst zijn, waardoor je de auto terugkrijgt in slechtere staat. Niets van dat alles, aldus Fixter. Honderd procent van alle ondervraagde monteurs zegt nooit gelogen te hebben over reparaties.

De klanten geloven het niet

Driekwart van alle monteurs zegt bovendien ooit eens vals beschuldigd te zijn van liegen. Iets meer dan 8 procent zegt daarbij wel eens bedreigd te zijn. En 61 procent zegt niet altijd met respect behandeld te worden. Daarbovenop zegt 10 procent het ooit meegemaakt te hebben dat een klant weigerde te betalen. Daarvan betaalde eenderde alsnog.

Het doel van het onderzoek

James Murphy van Fixter zegt: ‘Het wantrouwen dat klanten hebben in monteurs is vreselijk. Het zijn experts in wat ze doen; als er iets vervangen of gerepareerd moet worden, zullen ze het niet negeren omdat dat ten koste zou gaan van de veiligheid.’ Ze willen dus het vertrouwen in de monteur herstellen. Maar of een dergelijk onderzoek nou de manier is…

Reacties

  • Oldtimer56 heeft op 9 december 2023 geschreven:

    Een begin om het “vertrouwen” terug te krijgen zou mogelijk zijn als, net als in Spanje, de onderdelen die vervangen worden in de auto te leggen. De klant kan dan zien wat er daadwerkelijk is vervangen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)