Wij zijn al tijden fan van de Hamburgse sleutelaars van Kaffeemaschine. Hun nieuwste creatie, die ze Moto Guzzi Kaffeemaschine 22 noemen, is een samenraapsel van verschillende onderdelen die samen zo goed werken dat het wellicht de lekkerste caféracer is die we in tijden hebben gezien.

Het begon allemaal met twee wielen

Zo begint het vaker met het bouwen van een motor, maar deze twee waren van een oude Guzzi Le Mans V. Toevallig had Axel Budde, de man achter Kaffeemaschine, ze in zijn werkplaats liggen. Het leek hem een mooi project om er een motorfiets omheen te ontwerpen. Met als basis een aangepast frame van een 850T ging hij aan de slag. Er kwam een V-twin van een Le Mans IV in te hangen. Deze werd gekoppeld aan de originele bak en cardanas. Budde ging alleen dermate los op het blok dat er weinig herkenbaars van overbleef.

Hij vergrootte de inhoud naar 1.100 cc met nieuwe cilinders maar paste zuigers, de drijfstangen, nokkenas en kleppen aan. Hij monteerde nieuwe koppen met hogere compressie en verwerkte de carterontluchting in de buizen van het frame, zodat er geen losse ventilatiebox tussen de cilinders meer huist en het blok hogere toeren aankan. Het geheel werd matzwart gemaakt en voorzien van nieuwe Dell’Orto-carburateurs en een zelfgemaakte uitlaat. Het vermogen: 97 pk, op 181 kilo.

Simpel, maar zo mooi

Uit koolstofvezel werd een body gecreëerd in beeldschone minimalistische café-stijl, compleet met een nieuw zadel en een achtersteven met led-verlichting. Een flink aangepaste, instelbare voorvork van een Yamaha R6 werd geplaatst; achteraan kwamen er Wilbers-dempers. Brembo-remmen brengen het geheel tot stilstand.
Kaffeemaschine maakt zijn fietsen meestal in opdracht en naar de wensen van klanten. Als de Moto Guzzi Kaffeemaschine 22 het resultaat is van hun eigen ideeën en ingevingen, mogen ze wat ons betreft best vaker aan het freewheelen slaan…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)