Mulgari, dat klinkt als een deodorantmerk dat je op de zwarte markt in Beverwijk koopt. Dat is het niet, integendeel: het is een BMW-tuner uit Berkshire in Brexitoria. Een tuner die dag en nacht doorwerkt om ‘een auto te creëren met het puurste rijgedrag’. De Mulgari Icon03 is volgens de tuner ‘een ode aan de grootse machines uit Beieren’.
Wat zeggen jullie allemaal?
In het kort: het is een getunede BMW 240i die gemaakt is om sneller te gaan. Zoals je kunt zien is de Mulgari Icon03 wat breder dan het origineel. Voorop is gripspul gemonteerd met een maatje 255 millimeter, en achter maatje 275 millimeter – om je te helpen met de 560 Nm die uit de turbo-zes-in-lijn vloeit.
Over de pk’s die de Nm’s vergezellen, heeft Mulgari geen woord gesproken. De Britten: ‘het vermogen van de motor is geen doel op zich geweest, maar een echte rijdersauto heeft minder dan 500 pk’. Na een kleine berekening met onze rekenmachine, stellen we vast dat het vermogen ergens tussen de 1 en 499 pk ligt.
De Mulgari Icon03 is een mysterieus ding
De focus ligt niet op de motor, maar op de ophanging van de Icon03. Mulgari blijft mysterieus en treedt niet in details over wat er precies veranderd is. Het kan de ophanging zijn van een oude mountainbike die ze in een donker steegje in Amsterdam hebben gekocht, of een ingewikkelde multilink-ophanging met instelbare horizontale dempers.
Inspiratie voor de Mulgari Icon03 komt van het beste werk van de M-afdeling. Het ingedeukte koolstofvezel dak is een eerbetoon aan de E46 M3 CSL. De nieuwe, bredere vleugel is een teruggooi naar de E30 M3. Aan de zijkanten van de nieuwe voorsplitter zitten ook winglets, net zoals op de originele 3.0 CSL. Deze gaan goed samen met de bredere bumper. Alle extra’s zorgen voor meer neerwaartse druk en minder bodemspeling, omdat raceauto. Een uitlaatsysteem van Akrapovic maakt het plaatje compleet.
Mulgari mompelt nog iets over lifestyle en dat het een auto voor rijders is. Maar in alle eerlijkheid kunnen we niet wachten om hem te testen. Hopelijk kunnen we dat in de toekomst doen, en je weet het maar nooit: het kan ook zomaar een BMW 240i met 1 pk en een mountainbike ophanging zijn. En mocht dat zo zijn, dan willen we ‘m zeker testen.
Reacties