
Mulgari, dat klinkt als een deodorantmerk dat je op de zwarte markt in Beverwijk koopt. Dat is het niet, integendeel: het is een BMW-tuner uit Berkshire in Brexitoria. Een tuner die dag en nacht doorwerkt om ‘een auto te creëren met het puurste rijgedrag’. De Mulgari Icon03 is volgens de tuner ‘een ode aan de grootse machines uit Beieren’.
Wat zeggen jullie allemaal?
In het kort: het is een getunede BMW 240i die gemaakt is om sneller te gaan. Zoals je kunt zien is de Mulgari Icon03 wat breder dan het origineel. Voorop is gripspul gemonteerd met een maatje 255 millimeter, en achter maatje 275 millimeter – om je te helpen met de 560 Nm die uit de turbo-zes-in-lijn vloeit.
Over de pk’s die de Nm’s vergezellen, heeft Mulgari geen woord gesproken. De Britten: ‘het vermogen van de motor is geen doel op zich geweest, maar een echte rijdersauto heeft minder dan 500 pk’. Na een kleine berekening met onze rekenmachine, stellen we vast dat het vermogen ergens tussen de 1 en 499 pk ligt.
De Mulgari Icon03 is een mysterieus ding
De focus ligt niet op de motor, maar op de ophanging van de Icon03. Mulgari blijft mysterieus en treedt niet in details over wat er precies veranderd is. Het kan de ophanging zijn van een oude mountainbike die ze in een donker steegje in Amsterdam hebben gekocht, of een ingewikkelde multilink-ophanging met instelbare horizontale dempers.
Inspiratie voor de Mulgari Icon03 komt van het beste werk van de M-afdeling. Het ingedeukte koolstofvezel dak is een eerbetoon aan de E46 M3 CSL. De nieuwe, bredere vleugel is een teruggooi naar de E30 M3. Aan de zijkanten van de nieuwe voorsplitter zitten ook winglets, net zoals op de originele 3.0 CSL. Deze gaan goed samen met de bredere bumper. Alle extra’s zorgen voor meer neerwaartse druk en minder bodemspeling, omdat raceauto. Een uitlaatsysteem van Akrapovic maakt het plaatje compleet.
Mulgari mompelt nog iets over lifestyle en dat het een auto voor rijders is. Maar in alle eerlijkheid kunnen we niet wachten om hem te testen. Hopelijk kunnen we dat in de toekomst doen, en je weet het maar nooit: het kan ook zomaar een BMW 240i met 1 pk en een mountainbike ophanging zijn. En mocht dat zo zijn, dan willen we ‘m zeker testen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)

Vermogen BMW M2 CS bekend: heel erg veel

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

De snelle BMW M240i is een koopje in vergelijking met de nieuwe M2

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Twintigjarige kan geen BMW van 230.000 euro kopen, reageert op originele manier

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Er komt wéér een nieuw automerk naar Nederland, maar eigenlijk ken je dit merk al

2 IAMS-tickets cadeau bij TopGear-abonnement (56% korting)
