
Mulgari, dat klinkt als een deodorantmerk dat je op de zwarte markt in Beverwijk koopt. Dat is het niet, integendeel: het is een BMW-tuner uit Berkshire in Brexitoria. Een tuner die dag en nacht doorwerkt om ‘een auto te creëren met het puurste rijgedrag’. De Mulgari Icon03 is volgens de tuner ‘een ode aan de grootse machines uit Beieren’.
Wat zeggen jullie allemaal?
In het kort: het is een getunede BMW 240i die gemaakt is om sneller te gaan. Zoals je kunt zien is de Mulgari Icon03 wat breder dan het origineel. Voorop is gripspul gemonteerd met een maatje 255 millimeter, en achter maatje 275 millimeter – om je te helpen met de 560 Nm die uit de turbo-zes-in-lijn vloeit.
Over de pk’s die de Nm’s vergezellen, heeft Mulgari geen woord gesproken. De Britten: ‘het vermogen van de motor is geen doel op zich geweest, maar een echte rijdersauto heeft minder dan 500 pk’. Na een kleine berekening met onze rekenmachine, stellen we vast dat het vermogen ergens tussen de 1 en 499 pk ligt.
De Mulgari Icon03 is een mysterieus ding
De focus ligt niet op de motor, maar op de ophanging van de Icon03. Mulgari blijft mysterieus en treedt niet in details over wat er precies veranderd is. Het kan de ophanging zijn van een oude mountainbike die ze in een donker steegje in Amsterdam hebben gekocht, of een ingewikkelde multilink-ophanging met instelbare horizontale dempers.
Inspiratie voor de Mulgari Icon03 komt van het beste werk van de M-afdeling. Het ingedeukte koolstofvezel dak is een eerbetoon aan de E46 M3 CSL. De nieuwe, bredere vleugel is een teruggooi naar de E30 M3. Aan de zijkanten van de nieuwe voorsplitter zitten ook winglets, net zoals op de originele 3.0 CSL. Deze gaan goed samen met de bredere bumper. Alle extra’s zorgen voor meer neerwaartse druk en minder bodemspeling, omdat raceauto. Een uitlaatsysteem van Akrapovic maakt het plaatje compleet.
Mulgari mompelt nog iets over lifestyle en dat het een auto voor rijders is. Maar in alle eerlijkheid kunnen we niet wachten om hem te testen. Hopelijk kunnen we dat in de toekomst doen, en je weet het maar nooit: het kan ook zomaar een BMW 240i met 1 pk en een mountainbike ophanging zijn. En mocht dat zo zijn, dan willen we ‘m zeker testen.
Meer van TopGear


Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé is fraaier, duurder en goedkoper geworden

Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)

Vermogen BMW M2 CS bekend: heel erg veel

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
