Er is maar één ding erger dan iemand die onnodig links rijdt. Oké, één ding erger in het verkeer; er zijn wel wat prominente figuren uit de wereldgeschiedenis die ergere dingen hebben gedaan. Maar misschien reden zij óók onnodig links. Hoe dan ook: wat nog erger is, zijn de mensen die onnodig links blijven rijden als ze worden ingehaald en iemand schuift voor hun neus een extra rijstrook op. Of ze worden rechts ingehaald en blijven toch plakken. Heb je er dan gewoon maling aan?

De grote vraag is: wanneer is het officieel onnodig linksrijden? Hoe lang mag jouw inhaalactie duren voordat je weer netjes een rijstrook naar rechts moet? Grappig genoeg zegt de wet hier niets over. Het is aan de betreffende agent om daarover te oordelen. Wel zijn er richtlijnen. Een woordvoerder van het CBR vertelt aan TopGear Nederland dat zij 10 seconden als grens hanteren. Als je meer dan 10 seconden niemand meer inhaalt, dan moet je weer naar rechts.

Deze 10 seconden komen we vaker tegen. Zo was er in 2018 een campagne van de politie Rotterdam waarbij op de informatieborden boven de snelweg viel te lezen: ‘Binnen 10 seconden niemand inhalen? Hou dan rechts!’ Het mag dus duidelijk zijn dat 10 seconden de gouden regel is. Is de volgende inhaalactie meer dan een zesde van een minuut verderop, dan kun je beter even terug naar rechts. Daarbij maakt het niet uit of er iemand achter je zit of niet.

Hoe hoog is de boete voor onnodig linksrijden?

De boete voor rechts inhalen is in 2025 duurder dan die voor linksplakken. De ongeduldige bestuurder moet 310 euro betalen als hij iemand rechts inhaalt. Wie op de snelweg links blijft hangen, is 280 euro kwijt. Wie buiten de autoweg of snelweg links blijft plakken, moet trouwens ook 310 euro betalen. Dan is het dus net zo duur. In 2024 werden op de snelwegen en autowegen 4.423 bekeuringen uitgedeeld aan linksplakkers, samen goed voor een bedrag van 1,16 miljoen euro. 

11 reacties op “Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?”

  1. Aha, dus eigenlijk kun je ook gewoon door rood rijden als er niks aankomt, net zo snel rijden als je wilt als als niemand er last van heeft, rechts inhalen als niemand er last van heeft. Ieder z’n eigen verkeersregels.

    • Wat zijn de regels als ik rechts inhaal terwijl.ik 100km/u rij op cruise control en degene links 99, en ik verder alleen maar op mijn baan blijf? Ik ga niet onnodig zitten zwalken over de weg.

    • Je moet er wel een 20-25 meter voorbij zijn inderdaad. Binnen 10 meter inhalen naar rechts gaan is zowaar gevaarlijk voor degene die je inhaalt.
      Tegenwoordig zie je steeds meer plakkers op de middelste baan, als er 3 beschikbaar zijn. Vooral Duitsers hebben de neiging om kilometers op die middelste baan te plakken, als ze überhaupt naar de rechter baan gaan. Duitsers zijn of racers (in Duitsland), of vertragend (in NL bv.) In het weekend veroorzaken ze veel vertraging met hun getreuzel en geplak op de middelste baan. Verder prima volk, ga graag naar de de heimat (itt bv. Frankrijk).

  2. Ik rij soms tientallen km’s achtereen links wanneer ik (behoorlijk) sneller rij dan de rest. Alleen in het geval iemand nog sneller rijdt ga ik naar rechts zodat deze persoon mij links kan inhalen. Ik hou dit ook goed in de gaten zodat niemand er last van heeft.
    Doe dit op autopilot, die ik anders elke 10 seconden moet uitzetten en aanzetten, het is dan gemakkelijker gewoon links te blijven rijden.
    (ik weet dat dit niet zo hoort, maar zit nooit iemand in de weg)

    Mijn irritatie bij linksplakkers zit hem voornamelijk in mensen die hun cruise control niet willen aanraken, dus links gaan inhalen met 2 km verschil tov verkeer op de rechterbaan waardoor tientallen auto’s erachter snelheid moeten minderen.

      • Aha, dus eigenlijk kun je ook gewoon door rood rijden als er niks aankomt, net zo snel rijden als je wilt als als niemand er last van heeft, rechts inhalen als niemand er last van heeft. Ieder z’n eigen verkeersregels.

    • Autopilot uit en aanzetten? Dan ben ik wel benieuwd hoe jouw systeem werkt.

      Als ik van rijbaan wissel kan ik gewoon mijn cruise control aan laten staan. Bij het inhalen (knipperlicht naar links) geeft ie een klein beetje gas hij, en naar rechts laat ie het gas ietsje los..

      Mag toch niet hopen dat in geavanceerdere auto’s deze functie minder zijn.. Anders word ik al bang voor het uitzoeken van een nieuwe auto…

      En dat je voor jouw gevoel niemand in de weg zit kan kloppen, maar mijn adaptieve cruise control zit je dan wel in de weg. Die neemt ruimere marges dan dat een mens dan neemt, logisch. Maar dat zorgt er wel eens voor dat de auto gas loslaat/gaat remmen omdat jij je autopilot niet wilt uitzetten. Dus er zitten twee kanten aan de medaille 😉

  3. Of mensen die bij spitsstroken niet over de doorgetrokken streep durven, en naar rechts gaan als er een x voor een afslag o.i.d. een onderbroken streep is. Dan snap je er ook niks van…

    • Ja dat is ook erg vermoeiend. A10 naar A4 is zo’n perfect voorbeeld.

      Maar ben bang dat mensen tegenwoordig gewoon te afgeleid zijn van het autorijden in combinatie met zelfrijdende functie en een de politie die gemak (flitspalen) verkiest over daadwerkelijk handhaven (rondrijden).
      En nee ik ben geen heilig boontje en maak ook fouten maar ik probeer andere niet te hinderen en mijn fouten te erkennen.

      • Op de A2, 5 baans, kan de politie duizenden boetes per dag uitdelen voor links plakken. Ik rij als het kan op baan 5 maar haal autos in die nooit van baan 1 of 2 komen. En dat weet je: ze gaan echt nooit naar rechts. Daar is hun auto te duur voor.

Laat een antwoord achter aan Saffie Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear