
Nieuwe benzineauto’s – daarvan worden er zelfs nu nog veel verkocht. Een groot deel gaat naar de leaserijders, dus die zullen zich hier niet druk om maken. Over vijf jaar zijn ze hun auto toch weer kwijt. Maar als jij nu een nieuwe benzineauto koopt en daar een langere tijd mee wilt doen, dan is hier een goede tip. Het is een heel kleine investering van tijd en geld voor een hoop plezier. Volgens de expert hieronder is het zelfs een fout om het niet te doen.
Normaal ga je naar de dealer, trek je de strik van de auto, krijg je misschien een bosje bloemen en dan ga je naar huis. Waarschijnlijk krijg je nog wel het advies om de eerste periode rustig aan te doen, maar verder zie je de dealer pas weer bij de eerste onderhoudsbeurt. En dat duurt eigenlijk te lang. Niet omdat je de vriendschap met de verkoper moet onderhouden, maar omdat je eigenlijk veel eerder een beurtje wilt laten uitvoeren.
Volgens The Motor Oil Geek vindt de grootste slijtage van een motor plaats tijdens de eerste 500 mijlen. Dat is omgerekend 800 kilometer, maar laten we voor het gemak zeggen de eerste 1.000 kilometer. En de oliefilter vangt niet alles op. De olie wordt dus vies door het inrijden en daardoor gaat de motor nog harder slijten. Je wilt dus eigenlijk binnen de eerste 1.000 kilometer de olie al een keer verversen. In de video onderaan de pagina wordt het helemaal uitgelegd.
Niet alleen bij een nieuwe auto
Niet alleen als je een gloednieuwe auto koopt, kan het handig zijn om heel snel na het inrijden de olie te verversen. Als jij een nieuwe motor krijgt of je motor compleet laat reviseren, dan wil je hetzelfde doen. De laatste tip: rijd een stukje met je auto voordat je de olie gaat wisselen. Anders blijft de vervuiling van de olie onderin de motor liggen. Als je een stukje gaat rijden, meng je het vuil door de olie en dan komt het mee naar buiten.
Alle verhalen over moderne olie en moderne techniek ten spijt, dit is nog gewoon van toepassing. Vroeger had je ook gewoon ‘inrijolie’ dat was wat dikker. Mocht ik ooit een nieuwe auto mogen kopen dan gaan we die 1.000km niet eens doen. Gewoon meteen bij de dealer aangeven olie en een filter klaar te zetten voor de aflevering. Auto in ontvangst nemen, 30km rijden zodat de boel even op temperatuur is, en dan hup meteen olie + filter wisselen. Als je het zelf kan natuurlijk nog beter. Dan 500km rijden met net wat dikkere olie dan voorgeschreven. Deze kilometers uiteraard niet volledig belasten, maar ook zeker niet trutten. Lekker veel wisselen in toerentallen, dus echt even twee dagen werk van maken. En daarna weer olie wisselen voor de voorgeschreven variant. Als je dat gedaan hebt zit je wel goed. Uiteraard altijd eerst warm rijden en daarna olie wisselen. Dan komt alles tenminste mee en blijft er zo min mogelijk troep achter.
Kantekeningen:
IVM uitstoot schrijft de fabrikant tegenwoordig wel eens te dunne olie voor. Even informeren bij de specialist en een iets dikkere (betere smering, maar hogere weerstand dus iets hoger brandstofverbruik) olie gebruiken kan verstandig zijn.
Ook zijn moderne onderhouds intervallen véél te lang. Die zijn voor mooie cijfers, en tijdens de garantie zal de boel vast heel blijven. Maar zelf ben ik meer voor ieder jaar of iedere 15.000km (net wat er eerst komt) om onderhoud te plegen met op z’n minst olie + filter.
Heb een mercedes vito, 40 maanden oud en 560000 km, ga om de 50000 km op onderhoud en om de 100000 km wordt de versnellingsbak olie ververst, tot nu toe op 440000 km een alternator vervangen, top bestelwagen tot op heden
Jaren geleden (45/50 jaar) heeft “Auto Motor en Sport” (Duits blad) een test gedaan met een nieuwe Ford Fiesta, geen olie verversen maar gewoon doorrijden en evt bijvullen. Na 155.000 km moesten ze naar de garage en wat was het euvel, de bougies (eentje was defect) moesten vervangen worden. En weer verder rijden! Dus praat me niet over onderhoudsbeurten, grotendeels geldklopperij of bepalingen in de garantie!
Heb een corolla diesel gehad en vanaf 200000 km geen beurt meer gedaan, alleen olie bijgevuld en tot 5500000 km zonder problemen gereden.
5.5 miljoen? Dat moet een record zijn!
Motorolie is enorm verbeterd en bevat detergenten.Deze houden vuil enz in oplossing in de olie.Constructeurs weten best wat ze doen.Verder word er door de meeste mensen niet meer dan 200000 km gereden met een auto.Veel olie verversen is zeker beter, maar daar ga je zelf niets van merken.Dus commercieel niet interessant en mensen willen goedkoper rijden.Wel veel beter om het rustig aan te doen bij het inrijden van een motor waar te weinig aandacht aan word gegeven.Belangrijker is versnellingbak olie welke zeker verwaarloosd word.De redenering dat de olieën beter zijn en evt niet vervangen moet worden lijd bij defecten door hogere kosten.Moderne oliën zijn eigenlijk geen olie meer, bij remolie spreekt men nu van remvloeistof…het is volledig synthetisch en is eigenlijk geen olie meer.Hetzelfde met motorolie..dus ik zou me daar niet druk om maken.Wil je goed doen voor je motor en versnellingsbak, dan kan je ze vaker verversen, maar buiten dat het je meer geld kost, en je er eigenlijk niets van zal merken buiten je eigen gemoed dat je er beter aan doet.Uiteindelijk verkoop je je auto of beland hij tussen een pers met een betere motor, waar je eigenlijk geen voordeel van gevoeld hebt.Een garagebezoek word steeds duurder..deels door de olie welke op een heel hoog niveau staat.Men stond zelfs op het punt de onderhoudsbeurten nog te verlengen.Komt er misschien niet van als de EV volledig zou doorbreken.
bij remolie spreekt men nu van remvloeistof…het is volledig synthetisch en is eigenlijk geen olie meer.
Beste Alain,
Remvloeistof is nooit olie geweest en altijd volledig synthetisch geweest….Lockheed is met een mengseltje voor de remcylinders begonnen en dat is -helaas- de standaard geworden. Wateraantrekkend en corrosief…
Alleen Citroën is zo slim geweest minerale olie te te gebruiken voor de hydrauliek (de groene, LHM)
Dat meer te verdienen-punt voor alle garages ook zonder reden veel meer te doen,is bekend.
Mijn camper staat nu 3-de jaar om benzine motor(1,9L carb.)te reviseren-ook ik heb alles bijgeleverd-Wouda garage in Assendelft…
Bij aankoop van een van de eerste Kia Rio’s sport, was als vereiste na 1000 kilometer gratis olie verversen ivm inrijden van de motor.
Daarna met het verversen volgens het boekje.. we hebben de auto ingeruild met 150.000 kilometer en de volgende eigenaar (kennis) nog rond de 60.000 extra voordat de auto total loss gin ivm aanrijding. Nog nooit problemen met de motor of versnellingsbak gehad.
Je hebt ook een goed betrouwbaar oosters merk.
Zelf heb ik een Daihatsu Terios van 12 jaar oud en die zeker nog 10 jaar mee gaat
Beste Alain, je schreef:
Motorolie is enorm verbeterd en bevat detergenten.Deze houden vuil enz in oplossing in de olie.
Dat is mooi want dan kunnen ze worden afgevoerd door tijdig verversen vóórdat de concentratie vuil, stof en slijpsel ín de motorolie idioot hóóg wordt, óf ze worden er uit gefilterd door de oliefilter maar die zit ook een x vol….ja, toch?!
Dus voor hoge motorkilometrages:
Vooral bij vaak korte ritten: elke 7,5K km alles nieuw. Bij altijd lange ritten: elke 10K km
Heb een mercedes vito, 40 maanden oud en 560000 km, ga om de 50000 km op onderhoud en om de 100000 km wordt de versnellingsbak olie ververst, tot nu toe op 440000 km een alternator vervangen, top bestelwagen tot op heden
Helaas slechte ervaring door motor olie niet tijdig uit te voeren, door nalatigheid was het volgens mijn zelf ingevuld onderhoudsboekje 84.000km geleden dat ik nog olie ververst had. Alhoewel ik het zelf niet wil geloven en heb ik bij 30.000 km olie waarschijnlijk nog ververst gehad. Desalniettemin zou het waarschijnlijk 54.000km geleden zijn waardoor mijn 1.9tdi op de autostrade bij 484.500km de geest gaf, gat in blok. Had ik deze met grote zorg behandeld en tijdig olieverversingen gedaan had ie waarschijnlijk nog lang meegaan
Ooit een auto gehad. Na 6 jaar eerste oliewissel, tussentijds enkel en en toe bijgevuld. Na 500.000 km ingeruild. Probleemloos..ze proberen je van alles wijs te maken.
Klinkt misschien fantastisch maar ik heb er nu met mijn Peugeot 406 break 2.0 uit 2001 met LPi installatie iets over het half miljoen km’s opzitten maar het olieverbruik is nog steeds nihil.
Misschien een litertje per 20.000 of 30.000. Het maagdelijk schone uiteinde van de uitlaat bewijst dat wel.
Maar dan heb je het ook over een bijna onverwoestbare motor. Die 2 l moeten ze weer terug zetten ipv de 1.6 THP. Ik heb ook nog een 2 l met bijna half miljoen op de teller met LPG3, gebruik nagenoeg geen olie. Dus veel beter voor het milieu en de portemonnee dan de THP motoren@
Vergeet ook je transmissie en differentiëlen niet, ook al zegt fabrikant dat t niet hoeft. Die olie wordt ook heet en smeert onderdelen die langzaam slijten. Remolie kun je zien in het reservoir, vooral hygroscopische eigenschappen leiden tot verkleuring, wat een mooie indicator is om deze te vervangen. Ook in EV’s zitten smeermiddelen in E-motor, transmissie en differentielen, soms wordt daar ook olie gebruikt om te koelen.
Dat is een hele goede; transmissie-olie bij een EV.
Er wordt bij de meeste merken niet geschakeld maar een overbrenging is er wel degelijk.
Ik vraag me al langer af waarom je daar nooit hoort over een oliewissel.
RemVLOEISTOF, dat is géén olie. Mabon, de meeste fabrikanten zeggen dat de diverse oliën (transmissie bv) “lifetime” zijn (zoals bv een brandstoffilter bij benzinewagens) maar ze gaan er ook vanuit dat de wagen maar 150-200.000 meegaat vooraleer je een nieuwe koopt.
Ververs jij de olie pas bij 30.000 km?
Doordat de auto totaal geen olie verbruikte heb ik er gewoonweg niet aan gedacht te verversen. Pas toen ik er 150.000 mee had gereden kwam ik op het idee maar eens te verversen. Olie zag er natuurlijk pikzwart uit. Na 5000km nog een keer verversen was het advies om alle oude olie er uit te krijgen.
De olie van de AL4 beroemde automatenbak van deze auto NOOIT verversen was en is het advies van Peugeot. En al helemaal niet spoelen! De AL4 automaat is gemaakt voor minstens een half miljoen km’s. Daarna kun je problemen krijgen maar hoeft niet. Ligt vooral aan je rijstijl. Schakelt nu nog bijna probleemloos. Af en toe (1x per 2 weken) noodloop maar na een herstart schakelt ie weer probleemloos.
Ik jarenlang bij Volvo trucks gewerkt. Bij een oliewissel namen we altijd stalen bij contractwagens van de motorolie. Om de 40000km werd de oliewissel uitgevoerd. Bij de eerste oliewissel, was er een hoge concentratie ijzer, koper en aluminium aanwezig en dit begon pas te verminderen op 120000km en tussen 16000km en 240000km, was er bijna niets meer aanwezig en bleef dit een constante. Dus denk ik dat het zeker geen slecht idee is om een oliewissel met inbegrip van oliefilter te doen tussen de 500km en 1500km, zeker als het voertuig je eigendom is.
Ik heb nu zelf mijn olie ververst met Mannol Long Life olie. Niet te duur en is een top olie. Je merkt het verschil. Nu rijden ik niet veel kilometers en heb dit na 2 jaar gedaan, was echt zwart de olie.
Zo leuk om zelf te doen, want zeg nu eerlijk, olie verversen bij een garage zijn boeven bedragen.
Je betaald zo 170 Euro en nu nog geen 30 Euro olie en een oliefilter van een tientje. Ik kan er weer tegen. Gelukkig had ik een vriend die een brug had op school.
Ik denk niet dat jij weet hoe economie werkt. Zijn ze op restaurant dan ook dieven als ze 30 vragen voor een stuk vlees van 4 euro? Garages gebruiken geen goedkope olie, geen goedkope filters en ze hebben personeel en een hele hoop kosten. Van die 170 blijft op het einde niet bepaald veel winst over
Olie kost inkoop niet
Meer dan€5,00 euro maar ze rekenen jou 20 euro en ook nog €70 p/uur arbeidsloon ex btw.
Garagetarieven bestaan nu eenmaal en het eindbedrag moet betaald worden.
Als je echter de kennis en mogelijkheid hebt om e.e.a. zelf uit te voeren dan wordt je eigen kas behoorlijk gespekt.
Wat een gedoe zo een ouderwetse auto met verbrandingsmotor…
Ga jij lekker accu’s begraven in een 3e wereldland die straks uit al die electrische afgedankte lease auto’s komen
Beetje erg kortzichtig nietwaar? Alsof die elektrische koffiemolens zo goed zijn. Wat denk je van de batterij? Hoe die tot stand komt, wat daarvoor nodig is. Hoezo goed voor het milieu??? En daarnaast het gewicht..wegen worden veel zwaarder belast en zijn dus eerder aan onderhoud toe..elektrisch duurzaam??? Schei toch uit..
Er wordt niet alleen met de motorolie te lang gewacht ik deed de (handgeschakelde )versnellingsbak olie van mijn auto met 40.000 zelf en het was al echt vies terwijl vw de eerste verversing pas bij 100.000km voorschrijft
Motorolie doe ik of laat ik doen met elke 10.000km tenminste elk jaar
Vreemd verhaal. Vroeger (50 jaar geleden) was dat misschien een redelijk goed advies. Vooral Amerikaanse autofabrikanten geven (gaven) dat advies. Had meer te maken met garantie dan dat het technisch noodzakelijk was. Tenzij je een F1 auto hebt gekocht hoef je geen olie te verversen zoals gesuggereerd door het artikel. In een grijs verleden hebben ADAC en Wegenwacht olie en motor getest en bleek de olie 150000, ja je leest het goed 150k, meegaat zonder noemenswaardige slijtage aan de motor.
Ja hoor is niet nodig. Tuurlijk!
Wat denk je zelf waarom een fabrikant dat als garantievoorwaarden stelt?
Juist omdat een nieuwe motor bak enz altijd moet inlopen wat slijtage veroorzaakt!
Daarnaast wordt er tegenwoordig wordt er veel te weinig olie ververst.
Longlife is gewoon verkooppraat. Tegen de tijd dat er iets kapot loopt is de garantie er al af.
En is er vaak schade ontstaan die voorkomen had kunnen worden wanneer er eerder olie ververst was.
BMW zegt 30k voor olie verversen heb je wel eens gezien hoe die olie er dan uit ziet?
Helemaal met de modernere motoren die slappere zuigerveren enz hebben (milieu onzin)
En olie drinken als een tempelier af fabriek.
Gewoon elke 10k 15k of jaarlijks olie verversen.
Bij mijn vorige nieuwe auto’s, beiden Ford Fiesta, moest ik na 2.000km terug naar de dealer voor een kosteloze olieverversing. Bij mijn huidige Volkswagen was dat 1.500km.
Ik heb een nieuwe VW t roc en de dealer zij gewoon bij 30.000 km bij de eerste beurt pas nieuwe olie erop.
30000 km is te lang voor olie zeker met turbo motoren. Mijn tip gebruik LL olie en ververs tussen 15 en 20000. Je motor en je turbo gaan dan veel langer mee.
Bij bepaalde VW motoren (dacht 1,4)moest er iedere 1000 km een liter bij omdat ze zoveel olie verbruiken. Ik weet niet of dat nog zo is maar. Zelf houdt ik de helft van de interval aan bij mijn Panamera. Voorkomen is (voordeliger) dan genezen.
Met name de 1.4, 1.8 en 2.0 hebben wel een liter nodig om de 1000/1500 km. Gevalletje te dunne schraapveren in het blok, halverwege 2017 is dit verbetert bij deze blokken geloof ik. Je mag blij zijn als je de 200000 km haalt met deze motoren. Grootste gedeelte is dan al rijp voor de handel, de sloop of revisie/motorswap. Helaas weet ik dit uit eigen ervaring.
Heb een 1.4 hybride Tiguan van 2024. Nu 15.000kms. Geen druppel olieverbruik. Wel olie en filter laten wisselen op 7500kms. Hiervoor drie TSi motoren gehad in mijn Seat’s. Nul olieverbruik. Het is vooral hoe je ermee rijdt. Bv mijn Tiguan blijft met zijn automaat netjes tss 2200/2600 rpm. Die motor ziet niet af en blojft zo ook van de olie af. De rechtervoet…Dat is een benzine en olieslurper.