Weet je hoe ze Indiase restaurants in India noemen? Restaurants. Hetzelfde gaat hier gebeuren met elektrische auto’s. We noemen ze nu braaf nog ‘elektrisch’, maar als alle nieuwe auto’s straks een stekker hebben, dan noemen we ze waarschijnlijk gewoon nog ‘auto’. Wat gaat er dan gebeuren met de modelnamen die specifiek voor elektrische auto’s zijn? Die verdwijnen ook, maar waarschijnlijk nog sneller dan je denkt. Bij Volkswagen liggen de ID-modellen al op het hakblok.

We schreven al eerder dat de ID-naam waarschijnlijk gaat verdwijnen, maar nu is het bevestigd door Auto & Wirtschaft. Het platform sprak met de verkoopdirecteur van Volkswagen en die vertelt dat de volgende generatie elektrische auto’s van het merk al geen ID-naam zal hebben. De ID.2 en ID.1 gaan er dus niet komen. Welke naam ze dan wel gaan krijgen, is nog niet bekend. Wel weten we al dat de volgende elektrische hatchback gewoon weer ‘Golf’ gaat heten.

Volkswagens krijgen weer ‘echte namen’

De verkoopdirecteur vertelt: ‘De auto’s krijgen weer echte namen. De vraag rijst specifiek bij de marktintroductie van nieuwe modellen – noch de ID. 2all nog steeds de ID. EVERY1 wordt zo genoemd in de productie. We zullen het bekendmaken als het zover is.’ De kleine elektrische Volkswagen komt in 2027 en moet zo’n 20.000 euro gaan kosten. De ID.3 (die dus niet zo gaat heten) moet 25.000 euro kosten als hij verschijnt. En het zijn dus elektrische auto’s.

We kunnen ons zo voorstellen dat de ID.1 ineens weer Up gaat heten. Dit zou wat ons betreft een geniale zet zijn. Iedereen houdt van de Up. Het is een auto met een sterke reputatie en je hoeft niemand uit te leggen wat voor auto het dan is. Noem de ID.2 dan ook vooral gewoon Polo. Het kan natuurlijk zijn dat er volledig nieuwe namen bedacht worden voor de nieuwe modellen. Zal de ID.Buzz dan binnenkort gewoon Buzz gaan heten?

Waar komen de namen van Volkswagen vandaan?

Een lange tijd pakte Volkswagen windstromingen. De Passat, Sharan en Scirocco zijn hier voorbeelden van. De naam Lupo is Latijns voor wolf, wat een knipoog is naar de stad Wolfsburg. Amarok betekent ook iets van Wolf in het Inuit. Touareg en Touran zijn dan weer stammen. Er is dus niet één thema te bedenken. Maar een windstroom als knipoog naar het verleden, dan zou wel cool zijn.

3 reacties op “Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten”

  1. Als ze eerst een zorgen dat de storings fouten in de eerste nieuwe serie caddy is opgelost.
    Heb er al maanden problemen mee.
    Ze weten het in de fabriek en zijn er mee bezig, maar kan wel een half jaar of langer durenee.
    Maar de vervang wagen moet je wel betalen.
    Mooie woorden als je je nieuwe auto besteld.
    Maar Nadien is het een vraagteken.
    Vind het allemaal wat respectloos tegenover de klant.
    Trekken er zich wijzig van aan.
    Mijn auto is juist een jaar heb er al 4 maal mee in de garage geweest.
    Kost mij veel tijd en ergernis.

  2. Als het verplicht Electrische word – als het grote dure merkgqrages blijven-als het verkeersboete systeem dat eerder tot een belastingsysteem verworden is lever ik met plezier mijn rijbewijs in

  3. Dan wordt de volgende ID 7 Fohn genoemd en de ID.5 wordt zeer zeker Criquet en de ID.4 wordt Lacrosse Da’s net als golf en polo een balsport voor de elite. De ID.8 (opvolger Touareg) wordt dan Berber

Laat een antwoord achter aan B Vries Reactie annuleren

(verplicht)