Ja, de benzineprijzen zijn nu al niet te hachelen. En dan kan de prijs ook nog omhoog eens flink stijgen aan het begin van volgend jaar wanneer de accijnskortingen zouden aflopen. Daarom is een blik over de schutting bij onze zuider- of oosterburen geen slecht plan. Maar hoe zit dat bij eigenaren van elektrische auto’s? Precies andersom, zo blijkt uit onderzoek.
Vergelijkingswebsite Energievergelijk.nl heeft uitgezocht wat je in Europese landen kwijt bent om de batterij van je EV van 20 naar 80 procent te laden bij een snellaadstation. Laadpalen moeten een minimaal vermogen hebben van 100 kW om mee te kunnen doen aan het onderzoek. Uiteindelijk werden de prijzen van 600.000 oplaadpunten verzameld uit dertig verschillende landen.
Nederland kan laadtoerisme krijgen van Duitsland en België
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat Nederland precies op het gemiddelde tarief zit van 72 cent per kWh. Een volledige laadbeurt is in Nederland net goedkoper: 35,06 euro tegenover het gemiddelde van 35,69 euro in Europa. In onze buurlanden liggen de prijzen hoger. In België betaal je gemiddeld 78 cent per kWh. Dezelfde oplaadbeurt als net kost in België 38,32 euro. Scheelt toch bijna 3 euro per keer.
In Duitsland is het nog wat erger. Daar betaal je gemiddeld 80 cent per kWh waardoor opladen van 20 tot 80 procent 39,35 euro per keer kost. Overigens kunnen Belgen en Duitsers beter richting Luxemburg rijden. Daar is een oplaadbeurt het goedkoopst van heel Europa. Voor Nederlanders verandert er dus weinig: onderweg naar Frankrijk eventjes stoppen in Luxemburg.
Wat kost laden in Luxemburg?
Per kWh betaal je in Luxemburg gemiddeld 46 cent. Van 20 naar 80 procent laden kost er gemiddeld 22,63 euro. Mocht je toch in de buurt zijn, neem dan meteen een slof tabak mee voor je oom. Ben je dan trouwens onderweg naar je vakantiebestemming in Frankrijk? Daar kost een kWh gemiddeld 61 cent, wat op Luxemburg en IJsland na het goedkoopst is.
Landen waar je beter niet kunt opladen, zijn Italië en Tsjechië. In beide landen betaal je gemiddeld 86 cent per kWh. Een bijna volle batterij in bella Italia kost je gemiddeld 41,91 euro en in Tsjechië zelfs 42,13 euro. In de tabel hieronder vind je de prijzen van overige Europese landen. Wellicht handig om erbij te halen wanneer je je vakantie gaat plannen.
Gemiddelde tarieven voor opladen elektrische auto in Europa
Land | Bedrag per kWh |
Luxemburg | 0,46 euro |
IJsland | 0,60 euro |
Frankrijk | 0,61 euro |
Noorwegen | 0,61 euro |
Servië | 0,66 euro |
Roemenië | 0,66 euro |
Finland | 0,66 euro |
Zweden | 0,67 euro |
Portugal | 0,70 euro |
Denemarken | 0,70 euro |
Estland | 0,71 euro |
Nederland | 0,72 euro |
Slowakije | 0,73 euro |
Zwitserland | 0,75 euro |
Bulgarije | 0,76 euro |
Oostenrijk | 0,78 euro |
België | 0,78 euro |
Polen | 0,79 euro |
Spanje | 0,79 euro |
Hongarije | 0,80 euro |
Duitsland | 0,80 euro |
Slovenië | 0,81 euro |
Ierland | 0,83 euro |
Verenigd Koninkrijk | 0,84 euro |
Italië | 0,86 euro |
Tsjechië | 0,86 euro |
De realiteit heeft op 13 september 2023 geschreven:
Voor 95% van de bestuurders van een elektrische auto maakt het helemaal niets uit want die rijden met een betaalpas van de leasemaatschappij en dan betaalt ‘de baas’.
EV-rijder heeft op 14 september 2023 geschreven:
Het onderzoek is zinloos, want laadpalen hebben geen vaste prijs zoals tankstations.
De prijs bij een laadpaal wordt bepaald door de laadpas die je gebruikt.
Nogmaals: zinloos onderzoek. Clickbait.
Maarten heeft op 14 september 2023 geschreven:
Denk dat je niet begrijpt hoe dat werkt, zal een gebrek aan ervaring aan jouw kant zijn.
In de echte wereld “de realiteit”, maakt dat namelijk wel degelijk uit.
Ook met een tankpas (voor ICE lease auto’s) hebben veel bedrijven tegenwoordig afspraken met hun werknemers dat er niet getankt wordt bij dure tankstations langs de snelwegen en soms ook niet in het buitenland. Bedrijven zijn natuurlijk ook niet gek. Dit wordt gemonitoord en bijgestuurd.
Dan je punt dat iedereen die elektrisch rijdt dat alleen meer doet omdat de baas dat betaald; er zijn verschillende vormen van leasen, daar begint het al:
Private lease, de baas betaald niet, de eigenaar betaald.
Financial lease, de baas betaald want jij bent zelf (!) de baas, vaak gekozen door ZZP’ers. De auto is en blijft van jou, ook na de lease duur.
Operational lease, dit bedoel jij waarschijnlijk met ‘leasen’, dit zijn auto’s voor werknemers, auto’s zijn in bezit van de lease maatschappij en deze moet je weer inleveren na aflopen van de lease overeenkomst.
Daar komt nog een keer bij dat ongeveer de helft (54 procent) van alle EV personenauto’s geleased zijn in Nederland, de andere helft is gewoon gekocht. Van het deel dat wel is geleased is een groot deel geleased via de eerste 2 constructies en ook daar draai je zelf 100% op voor alle kosten.
Dus stap gewoon eens af van je veronderstelling dat iedereen die om jou heen een EV rijdt dat goedkoop is aan komen vliegen van de baas… Het strookt niet met “de realiteit”.
@maarten heeft op 14 september 2023 geschreven:
Stap jij aub eens af van iedereen de les willen lezen en te doen alsof jij alles weet en alle anderen niets. Mijn god wat ben jij een verschrikkelijk vervelend persoon. Denk je echt dat die meneer of mevrouw van die tankpas zit te wachten op dat arrogante geklets van jou?!
MOFB1974 heeft op 14 september 2023 geschreven:
“Landen waar je beter niet kunt opladen, zijn Italië en Tsjechië.”
Dus als ik het goed begrijp moet ik enkel nog op vakantie naar landen waar opladen voordelig is, of niet opladen en dus niet terugkomen🤨🧐😂🤣
Het aloude typisch Nederlandse verhaal van tanken in Luxemburg als je naar Frankrijk rijdt…. Ik was zelf regelmatig in de Vogezen, ik reed altijd die België en Duitsland en haar vanaf Saarbrücken nog een klein stukje tolweg, ik betaalde maar €2,50 tot €3,00. Als ik via Luxemburg reed haar ik met kilometers, tijd een tolweg met dus met kosten. Met andere woorden, via Luxemburg is niet per definitie zo voordelig (lees: eenzijdig verhaal). Daarbij, op vakantie en paar tientjes besparen op brandstof in Luxemburg lijkt mij de verkeerd insteek🧐🤨😂🤣🤐. Zoals gezegd, typisch Nederlands, €100 uitgeven om €50 te besparen….
Kortom, transport kost geld, als brandstof het grote probleem is zou ik adviseren heb auto te kopen….
Peter heeft op 13 september 2023 geschreven:
Geen idee waar de gegevens vandaan komen. Ik betaal niet meer dan 25 ct per KWh in de “wereldstad” Zierikzee met een freshmiile laadpas een 275 KW station
Gaaaaap heeft op 13 september 2023 geschreven:
Meneertje tesla spam weer hoor…. zo vermoeiend…
Hans heeft op 12 september 2023 geschreven:
Tesla heeft ook dynamische prijzen. 2 per dag. maar vandaag kost het hier in Zwolle 28 cent tot 24 cent. het is al maanden niet veel duurder dan dat.
Maarten heeft op 12 september 2023 geschreven:
Bizar…
Heb even gekeken naar de PDF (dank voor het linken)
Kosten in Nederland gemiddeld volgens het onderzoek +/- 50kW/h:
Tesla supercharger, (tesla auto) 17 EURO
Tesla supercharger, (andere auto) 26 EURO (+152% duurder)
Chargemap 37 EURO (+217% duurder)
Shell Recharge 42 EURO (+250% duurder)
Thuis met een dynamisch contract betaal je ‘s nachts rond de 16//25 cent per kW/h, dus +/- 8//12 euro
Er zitten kennelijk behoorlijk wat bedrijven hun zakken te vullen.. Of het onderzoek klopt niet.
JACK heeft op 13 september 2023 geschreven:
Blijkt maar weer eens dat er Totaal geen EU bestaat
Geen eenheid
@jack heeft op 13 september 2023 geschreven:
Wat een onzin. Belastingregels zijn vanaf het begin al een nationale kwestie geweest zonder inspraak van de EU. Typisch voorbeeld van die mensen die negatief over de EU praten maar geen benul hebben waar ze het over hebben.
P.Hoeder heeft op 13 september 2023 geschreven:
goedemorgen ik rij zakelijk een Ipace maar buiten het snelladen word het vanaf 2026 het electrisch rijden onbetaalbaar gemaakt door de overheid.
Zelfs zonnepanelen word je al bestraft.
dus maar weer een dikke benzine auto aanschaffen.
@ P hoeder heeft op 13 september 2023 geschreven:
Je hebt al belastingvoordelen genoeg gehad dus ga aub ergens anders lopen janken.
Maarten heeft op 14 september 2023 geschreven:
@ Hoeder, gewoon thuis laden met een dynamisch stroomcontract. Heb je 400KM voor een euro of 8 / 12.
Dat is toch prima? Of heb je het nu over wegenbelasting? Best reëel dat wij dat nu ook een keer gaan betalen toch?