Tankstations kunnen misschien nog wel wat leren van laadpalen; stel je voor dat je niet alleen betaalt voor de brandstof, maar ook voor het aantal seconden dat je de pomp bezet houdt, dan zou niemand meer zitten treuzelen na het tanken. Bij een tankstation zou iedereen dit krankjorum vinden, maar bij laadpalen is dit de realiteit. En daar had iemand die ging opladen bij de Lidl in Kaatsheuvel geen weet van.

De gedupeerde was in de veronderstelling dat hij gratis kon laden bij de supermarkt. Nietsvermoedend zet hij vier keer zijn plug-in hybride (niet op de foto hierboven) aan de lader. ‘En mijn vrouw heeft de auto steeds netjes van de lader gehaald toen deze na vier uur vol was, we zijn zeker geen laadpaalklevers’, zegt de man tegen de ANWB. Er werd 498,09 euro van zijn rekening gehaald voor 43,73 kWh aan stroom. Ter info: normaal gesproken ben je nog geen euro kwijt per kWh. De man betaalde 11,39 euro per kWh.

Waarom was opladen zo duur bij de Lidl?

De man wist niet dat de supermarkt een blokkeertarief hanteert. Hierbij wordt er na een bepaalde tijd extra kosten gerekend voor iedere minuut die je de paal bezet houdt. De Lidl rekent 0,66 euro per kWh, maar na 40 minuten opladen komt daar het blokkeertarief van 0,546 cent per minuut bovenop. Als je je hybride dan vier keer zo’n 200 minuten te lang laat staan, dan tikt het extra bedrag aardig aan.

De Lidl heeft intussen gereageerd op het nieuws. De supermarkt laat aan de ANWB weten dat de tijdslimiet werd ingesteld om misbruik van de laders te voorkomen en om zoveel mogelijk klanten de kans te bieden om op te laden tijdens het shoppen. Nu ziet de supermarkt in dat het tarief te extreem is. Vanaf 1 maart is er geen blokkeertarief meer bij de Lidl. Klanten bij wie dit blokkeertarief in rekening is gebracht, kunnen zich melden bij Lidl en krijgen deze kosten vergoed.

Foto is ter referentie. En ja, dat is een BMW van 230.000 euro bij een laadpaal van de Lidl.

Reacties

  • Wesley heeft op 2 maart 2024 geschreven:

    Op de website van Lidl staat het gewoon vermeld: maar goed dat ze het afschaffen, want in België en Duitsland hanteren ze ook geen blokkeertarieven. Waar je dan nog wel op moet letten, is of je er wel zolang mag blijven staan?

    Vier uur aan de AC lader is geen misdaad: langzaam laden duurt nauw eenmaal lang, dus als het dan betaald is en niet meer gratis?

    Reageer
  • Pieter heeft op 27 februari 2024 geschreven:

    Halve cent per minuut is nog best goedkoop. Dat is 30 cent per uur. Om dan 500 euro te moeten betalen, dan heb je er dus 10 weken onafgebroken gestaan….

    Reageer
  • Joost35.08 heeft op 25 februari 2024 geschreven:

    Staat gewoon op het bord bij de laadpalen bij de lidl: laden kost geld en na 40 minuten betaal je extra. Je bent gewoon een gigantische lul als jij vindt dat je daar elke keer 4 uur een parkeerplek bezet kan houden omdat jij je auto “gratis” wil laden. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Hoop dat hij de boete gewoon moet betalen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear