Geef ons even een momentje om goed te rekken en te strekken. Vorige keer dat we een open deur intrapten, verrekten we een hamstring. Want verrassing: Nederlanders overschatten hun eigen rijvaardigheid. Uit een onderzoek van leasemaatschappij Athlon blijkt dat zo’n 70 procent van de Nederlanders zichzelf ‘goed’ of ‘uitmuntend’ vindt rijden. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat slechts 8 procent van de mensen met een rijbewijs nu opnieuw voor het rijexamen zou slagen. Je had waarschijnlijk al zo’n vermoeden.
De ondervraagden mochten naast zichzelf ook de Nederlander in het algemeen een rapportcijfer geven. Het gemiddelde rapportcijfer dat de ondervraagde mensen andere weggebruikers gaven, was een 3,1. Dat komt uiteraard niet overeen, want als iedereen zo goed rijdt als hij of zij vindt, dan zouden andere weggebruikers wel een hogere pet van ze ophebben. ‘Iedereen rijdt onveilig, behalve ik, dat is het sentiment onder Nederlanders ten aanzien van verkeersveiligheid en rijgedrag’, zegt Jean-Pierre Vissers, grote baas bij Athlon.
Dunning-Kruger-effect
Bij dit soort onderzoekjes halen we graag even het Dunning-Kruger-effect aan. Dit psychologisch verschijnsel houdt in dat incompetente mensen de neiging hebben om zichzelf juist hoog in te schatten en mensen die juist wel competent zijn (de uitstekende bestuurders) zichzelf juist laag inschatten. Nog korter door de bocht zou dit inhouden dat mensen die vinden dat ze goed kunnen rijden, dat juist niet goed kunnen.
Nederlanders overschatten eigen rijvaardigheid – wat nu dan?
Welke conclusie we uit dit onderzoekje moeten trekken? Misschien kan het geen kwaad toch eens wat kritischer naar je eigen weggedrag te kijken. Hoe lang bleef je eigenlijk links rijden voordat je een rijstrook opschoof naar rechts? Toch wel iets langer dan nodig was? Eén troost: aangezien het gemiddelde rapportcijfer van de bestuurders in Nederland een 3,1 is, ben je echt niet de enige die blijkbaar niet zo goed kan rijden. Het bevestigt in ieder geval een vermoeden of twee.
Peter heeft op 7 juli 2021 geschreven:
Ik geef mezelf geen cijfer, dat kan een ander veel beter ! Maar met meer begrip en respect van alle kanten zou het een stuk relaxter zijn op de weg.
Geef elkaar de ruimte en rij de gaten niet dicht zodat er van baan gewisseld kan worden als dat nodig is dit is een van de redenen dat de rechter strook gemeden wordt als er vrachtverkeer rijdt
En mensen echt alle auto’s zijn voorzien van richtingaanwijzers !
Giel heeft op 6 juli 2021 geschreven:
“Mensen met dikke bakken (veelal lease) kunnen niet rijden”.
Bernard heeft op 5 juli 2021 geschreven:
Dan is er niet 1 Duitser die goed kan rijden. Die blijven links rijden. Heel vervelend, vooral op 3 of meer rijstroken.
Ik geef mezelf een 1, dan ben ik dus een hele goede rijder.
Weer zo’n onderzoek waar alleen gekeken wordt of je je precies aan de regels houdt en alle verkeersborden goed weet te beschrijven.
Goed kunnen rijden is wat anders. Daar heb je ervaring voor nodig, inzicht, beheersing van onvoorziene situaties en deze vroeg herkennen.
Andre heeft op 5 juli 2021 geschreven:
Ik geef mijzelf een 7,5.
Dit omdat ik mij bijna nooit aan de snelheid houd. Ik zit er altijd iets boven(als er voldoende ruimte is uiteraard). Er zijn zeker mensen die beter zijn, maar het grootste gros zit er dik onder. De meeste ergernis zit in het gedrag van die veel te lang op links bijven rijden, geen knipperlicht gebruiken abrupt van baan veranderen zonder er rekening mee te houden met de rest links achter of bijna naast hem. Op de B wegen zijn het vooral de mensen die precies de toegestane snelheid rijden en of zeer langzaam optrekken bij een stoplicht.
Ook zijn er te veel die met defecte verlichting rijden of met mistlampen aan. De jeugd rijd te onnozel en de ouderen te onzeker.
Fox heeft op 4 juli 2021 geschreven:
Wat is goed rijden?? Iemand met 25 jaar rijervaring mag je toch wel van verwachten dat die persoon de auto onder controle heeft, maar kan hij dan goed rijden? Goed rijden is goed kunnen anticiperen, ruim vooruit kijken, denken en je spiegels gebruiken.
Helaas ontbreekt dat bij veel ervaren bestuurders die dus hun auto goed kunnen besturen maar totaal geen inzicht hebben…
Arthur heeft op 4 juli 2021 geschreven:
Ik geef mezelf een 8.
Maar anders dan het suggestieve onderzoek, zou ik de gemidelde Nederlander geen 3,1 geven, maar zeker een 6 of 7. Een klein percentage zou ik een 3 of lager geven, maar dat zou zo’n 1 procent zijn.
Gurry heeft op 4 juli 2021 geschreven:
Dus het halen van het rijbewijs is de maatstaf voor goed kunnen rijden? Het eisen voor het rijbewijs zit zo in elkaar dat iedereen met een brein dit uiteindelijk haalt. Maar kun je dan goed rijden? Ik dacht het niet… Veilig misschien.. Adequaat reageren en anticiperen op het verkeer zonder te stropen en anderen in de weg te rijden zou een betere maatstaf zijn. Een lesauto is daar niet bepaald het voorbeeld van.
T8T heeft op 4 juli 2021 geschreven:
Ik geef mij zelf een 7.
Ik maak ook fouten tijdens rijden.
Rijden is kijken, en elkaar de ruimte geven.
Mijn slechte punt is dat ik op de hoogte ben van wat de auto van een andere weggebruiker kan.
Dus een Ford Focus met een 1.6 kan ongeveer 190 km/h en zal circa na 10 seconden van 0 naar 100 zitten.
Ik kan het in 8,5 seconden.
De wegligging van auto’s verschillen, en een Mini zal snel in een bocht vlak achter iemand anders zitten. Dat kan opdringerig overkomen.
Een duffe KIA zal vaak hangers achter zich hebben, en een vlotte C klasse kan de indruk wekken een gehaastte bestuurder te zijn die het niet zo nauw neemt met de regeltjes.
Wat ik herken van de drie rijstroken is het zo slecht benutten van de meest rechter rijstrook.
Als een vrachtwagen twee km ver weg te zien is, dan zit iedereen op het midden en links, en is er bijna een file. Als nou meer de vrije rechterstrook benut word, dan verstopt de boel ook niet zo snel.
Ook het ijzendwekkend blijven hangen met 100 op links als het verkeer erachter alsmaar aangroeid. Even vlotter er voorbij en dan netjes voor de vrachtwagen invoegen voorkomt dat iedereen erachter zich niet zo hoeft te ergeren.
E.V. heeft op 3 juli 2021 geschreven:
Sinds de 100 km weer is ingevoerd. Blijven heel veel mensen dan ook 100 rijden met dezelfde snelheid waarmee ze het andere voertuig in willen halen. En de politie geeft een bekeuring als je deze mensen rechts inhaalt. Er is mij geleerd om te versnellen bij inhalen en direct weer naar rechts te gaan.