Of we nu willen of niet: het Nederlandse wagenpark gaat veranderen. Helaas voor beleidsmakers en autofabrikanten is er niemand die door zijn vingers te knippen ervoor zorgt dat iedereen elektrisch rijdt. Daarom hebben we een overgangsperiode nodig. Hiervoor kunnen eFuels de oplossing zijn. De Nederlandse overheid ziet wel heil in synthetische brandstoffen, maar niet over de lange termijn.

TopGear Nederland vraagt aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat of er een mogelijkheid is om de verbrandingsmotoren in leven te houden met eFuels. Volgens de woordvoerder wil het ministerie vasthouden aan het klimaat- en coalitieakkoord. Hierin staat dat er per 2030 alleen nog ‘nieuwe emissievrije personenvoertuigen’ verkocht mogen worden.

Auto’s op synthetische brandstoffen worden niet gezien als emissievrij. De voertuigen stoten CO2 uit, maar die CO2 is eerder al uit de lucht geplukt. Klimaatneutraal, dus. Maar dat is niet genoeg voor de beleidsmakers: ‘Het kabinet is van mening dat synthetische brandstoffen na 2035 geen rol spelen in de verduurzaming van “nieuwe” personenvoertuigen en busjes.’

Synthetische brandstoffen alleen voor bestaande auto’s

Nieuwe auto’s moeten dus op een andere manier aangedreven worden. Voor mensen die nog even blijven doorrijden aan hun ‘oude’ benzine- of dieselauto hoopt de Nederlandse overheid dat zij overgaan op synthetische brandstoffen. ‘We gaan ervan uit dat tot 2050 auto’s blijven rondrijden met een verbrandingsmotor. Het zou goed zijn als deze voertuigen meer rijden op eFuels’, zegt het ministerie.

De woordvoerder vervolgt: ‘Natuurlijk wordt het aandeel elektrische voertuigen tot 2050 steeds groter en worden op termijn alle voertuigen elektrisch’. Voor nu moeten we de wet Energie voor Vervoer in de gaten houden: ‘Deze [wet] heeft als doelstelling om het aandeel hernieuwbare energie – zoals biobrandstoffen, waterstof en hernieuwbare synthetische brandstoffen – in vervoer te vergroten.’

De Nederlandse overheid denkt wel dat synthetische brandstoffen in andere sectoren wel nuttig blijven. ‘Dat neemt niet weg dat synthetische brandstoffen een rol kunnen spelen in de verduurzaming van scheep- en luchtvaart.’ Ook deze sectoren testen al met alternatieven, zoals waterstof. Van die brandstof weten we dat het kabinet het graag ziet slagen bij auto’s.

Reacties

  • Jeffrey Huisman heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

    Omdat we trollen als “willem”, “frans” en “anton” kunnen missen als kiespijn hierbij enige achtergrondinformatie.

    https://nl.quora.com/Kunnen-we-Ongehoord-Nederland-Fox-news-Russische-trollen-van-desinformatie-Trump-FvD-PVV-en-andere-propagandakanalen-niet-beter-leren-begrijpen-en-herkennen-met-het-begrip-Gaslighting

    Ps.
    Valt het jullie ook op dat die trollen zulke typisch Nederlandse namen hebben? Dat krijg je als je in het algoritme vraagt om typisch Nederlandse namen…

    Trap niet in die anti-overheid propaganda!

    Reageer
  • Willem heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

    De Nederlandse overheid wil? Democratisch gezien zouden inwoners mogen bepalen.
    Ben benieuwd hoeveel er nu echt kiezen voor een electrische auto.

    • Anton heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

      Dit is nu het bewijs dat Nederland geen echte democratie is maar meer een verkapte dictatuur, ik roep dit al jaren over Nederland maar veel mensen willen dit niet inzien!

      • TROLBUSTER heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

        Anton en Willem. Jullie zijn zulke overduidelijke anti-overheid trollen dat het gewoon te doorzichtig is. Topgear, wanneer grijpen jullie in of vinden jullie het normaal dat Rusland en China in de aanloop naar de verkiezingen weer social media gaat beinvloeden?

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • RS_Patrick heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

    In andere landen kun je al e-feuls tanken, maar omdat ze hier ook milieu vriendelijkere brandstoffen bijna 65% belasting willen heffen worden die brandstoffen in Nederland zo duur per liter (+-4 euro) dat niemand die brandstoffen hier gaat kopen en dus de fabrikanten van die brandstoffen het hier ook niet op de markt brengen.
    Gemiste kans van onze overheid want niet is het alleen CO2 neutraal, maar je motor loopt er ook nog eens heel veel zuiniger op.

    • Anton heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

      In Nederland kun je bij sommige tankstations ook al e-fuels tanken, HVO 100 is inmiddels op steeds meer tankstations in Nederland verkrijgbaar. Alleen het probleem is dat die HVO 100 veel duurder is dan de normale diesel, en zolang dat prijsverschil zo groot blijft blijft het gros van de bevolking voor de gewone diesel kiezen. Het gros van de bevolking vind terecht de eigen portemonnee belangrijker dan het milieu

      Reageer
    • JB heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

      Inderdaad, mijn eigen diesel bus loopt geweldig op Hvo 100 en zou het er standaard ingooien als het een verschil van 5 tot 10 cent zou zijn ten opzichte van een liter diesel. Maar bij prijzen van € 2,70/2,80 gaat de diesel á ± € 1,90 er toch echt gewoon in ….

      Reageer
    Reageer
  • Art heeft op 30 september 2023 geschreven:

    Zij hebben vergeten waarom zij in het regering zitten. Om het leven van mensen beter, gezonder, makkelijker en veiliger te maken.
    Niet om alles voor gewone burger moeilijker en minder leuk te maken. Wat is er aan de hand. Zij hebben niemand er over gevraagd…

    • @art heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

      Ga lekker op je vaste website trollen: russiantimes.ru wij trappen er niet in.

      Alle internationale onderzoeken laten zien dat Nederland in de absolute top zit van welvaart, gezondheid, levensgeluk en veiligheid. Hoe zit daar voor jouw opdrachtgever? In Rusland is het wel duidelijk waarom je in de regering zit. Ten eerste om Poetin te aanbidden en ten tweede om jezelf te verrijken. En ten derde helemaal niets.

      • Marwim heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

        Ieder argument onbesproken laten en meteen maar Rusland vliegen, lekker gewerkt art… ga fietsen

        • Marwim heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

          @art*

          • @marwim heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

            Misschien dat jij het niet ziet (of niet wil zien…) maar het valt enorm op dat er met de verkiezingen in aantocht opeens overal van die anti figuren opduiken. Met de lessen van het Oekraine referendum, de Brexit en Trump zouden we nu toch moeten snappen waar dit vandaan komt. Ik ben blij dat mensen hier scherp op zijn ook al wil jij dit niet zien.

          Reageer
        Reageer
      • ZEURPIET heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

        De (r)overheid in Nederland is alleen maar bezig met zijn eigen zakken te vullen. Heeft allemaal niets te maken met milieu. Hebben ze ook laten zien in dat onderzoek hoeveel mensen er aan de grond zitten en gewoonweg geen geld meer hebben?

        • @zeurpiet heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

          Standaard reactie uit het trollenboek. @TG ruim deze rommel aub eens op!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Frans heeft op 30 september 2023 geschreven:

    Wat een klote land electrisch rijden alleen voor mensen ver boven modaal maar als straks de wegen belasting er op komt kijken of het dan nog zo aantrekkelijk is en waar gaan alle kapotte accu’s naar toe, naar de derde wereld landen

    • Anton heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

      De Nederlandse overheid is gewoon helemaal doorgedraaid, ik denk als alle plannen op het gebied van autorijden doorgaat dat Oost Groningen, Oost Drenthe, Twente, de Achterhoek en grote delen van Limburg straks leeg loopt omdat die mensen dan waarschijnlijk net over de Duitse grens gaan wonen om te profiteren van zowel goedkoper autorijden als goedkoper wonen

      • @anton AKA chang heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

        Dat is altijd nog beter dan bij jou in China. Daar is wonen in de stad onbetaalbaar en verstikkend door de smog. En als je het er niet mee eens bent dan krijg je een enkeltje concentratiekamp. Dus Anton ga liever in eigen land iets doen dan die leugens van de Chinese overheid hier te verspreiden om onrust te stoken.

        • Anton heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

          Ik ben 100% Nederlander, en ik zou nooit in China willen wonen. Op dit moment woon ik ook nog gewoon in Nederland, maar zit er zelf hard over na te denken om net over de Duitse grens te gaan wonen omdat het autorijden voor mensen in het Oosten van Nederland veel te duur gaat worden met de km heffing die ze in willen gaan voeren en het verplichten van de Elektrische auto. Elektrische auto’s zijn alleen betaalbaar voor de rijken en openbaar vervoer is in het Oosten van Nederland geen optie

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Jo met de banjo heeft op 30 september 2023 geschreven:

    EV ‘s zijn nu slechter voor het milieu dan de reguliere auto. Veel meer fijnstof via banden en remmen. Elektra komt nu en de komende 10 jaren ook van bruinkool.
    Praten we nog niet over het afvoeren van de duizenden accu’s.
    Sterkte Nederland

    • RS_Patrick heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

      Remstof is juist minder omdat ze vooral op de electromotor remmen, voor de rest heb je wel gelijk + de zware vervuiling die het geeft als er eentje in de brand vliegt.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)