Het is in Nederland vaak de uitstoot die auto’s zo duur maakt. Vergelijk maar eens de prijzen van auto’s met grote motoren hier met die in België. Je zou dus zeggen dat de Mercedes-AMG C 63 S E Performance goedkoper is dan zijn voorganger. De uitstoot zakte immers van 227 gram per kilometer naar 156 gram per kilometer en dat moet je merken in de BPM. Maar helaas: de viercilinder-versie is ook nog duurder.

TopGear die zeurt over het gebrek aan V8-motoren; we voldoen lekker aan het stereotype. Je mag ons best dino’s noemen die straks door een EV-asteroïde worden weggevaagd. Het is heus niet dat we tegen elektrificatie zijn of tegen plug-in hybrides, maar nu heb je én geen V8-motor meer én een hogere prijs. Gelukkig heb je wel keurige prestaties door 680 pk en 1.200 Nm.

Wat is de Nederlandse prijs van de Mercedes-AMG C 63 S E Performance?

Je mag nu naar de Mercedes-dealer hobbelen om de auto te bestellen. De Nederlandse prijs van de Mercedes-AMG C 63 S E Performance is minimaal 147.834 euro. Voor de Estate ben je 149.286 euro kwijt. Dit is nog zonder leuke opties zoals een carbon-pakket of het pakket waardoor je extra motorgeluid in de cabine krijgt door de speakers.

De oude Mercedes-AMG C 63 S met een V8-motor was zo’n 20.000 euro goedkoper toen hij in 2018 werd geïntroduceerd. Dat de nieuwe Mercedes-AMG duurder is, is goed te verklaren. De viercilinder zal misschien minder kosten, maar de auto heeft wel dure batterijtechniek bij zich én een extra elektromotor. Bovendien is alles duurder geworden. Welkom in 2023.

Is het V8 dan echt zo’n gemis?

We mochten al eventjes met de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S rijden. Daar concludeerden we dat er gewoon te veel gaande is bij deze auto om je in één klap een grijns op je gezicht te bezorgen. Wat niet wil zeggen dat ie saai is, trouwens. Verre van. Maar toch: Nu voelt de C 63 nu voor de ene helft aan als een sportsedan en voor de andere als een rijdend experiment.

Dit is zo’n auto die je met elke kilometer meer gaat waarderen, als de complexiteit van zijn aandrijflijn – en de beste manier om die te gebruiken – langzaam tot je armzalige hersentjes doordringt. Misschien weet de nieuwe C 63 uiteindelijk, op de lange termijn, zijn bestuurder wel degelijk te betoveren. Maar in de tijd die hij bij ons doorbracht, lukte dat hem helaas nog niet.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)