
‘Slechte publiciteit is ook publiciteit’, zeggen marketinggoeroes. Slecht is misschien niet helemaal het goede woord, maar Alfa Romeo kwam enigszins amateuristisch over door de naam van de Milano te veranderen in Junior. Na de nieuwe naam is nu ook de Nederlandse prijs van de Alfa Romeo Junior bekend. Dit betaal je voor de eerste elektrische Alfa Romeo.
Wie nog niet volledig aan de stekker wil, is er een hybride Junior ‘Ibrida’. De prijzen van deze auto worden op een later moment bekend gemaakt. We focussen ons hier dus alleen op de elektrische versies. Daarvan zijn er bij de release drie: de instapper, de Speciale en de Veloce. Vanaf september staan de Juniors bij de Nederlandse Alfa-dealers.
De prijs van de goedkoopste Alfa Romeo Junior
De instap-Junior krijgt 156 pk en 260 Nm uit een enkele elektromotor. Daarmee gaat een sprintje van 0 naar 100 km/u in 9 seconden en de topsnelheid is 150 km/u. Een 54-kWh batterij zorgt voor 400 kilometer rijbereik. Deze goedkoopste Alfa Romeo Junior kost minimaal 39.000 euro. Daarmee valt hij binnen de SEPP-regeling waardoor je nog maar 36.050 euro betaalt als particulier.
Qua positionering is de Alfa iets duurder dan de goedkoopste Peugeot e-2008, die qua techniek verder hetzelfde is. De technisch gelijke Fiat 600E is trouwens nog iets goedkoper met een prijs van 35.990 euro. Voor 41.000 euro krijg je de Junior Speciale met het Progresso-logo in de grille, matte sierelementen, 18-inch wielen, een bekleding met vinyl en stof, een stuur met lederen bekleding en een elektrische bedienbare bestuurdersstoel met massagefunctie.

Dit is de ‘Progresso’-grille | Foto: © Stellantis
Wat kost de snelste Alfa Romeo Junior?
De sterkste en snelste Junior heet ‘Veloce’. Er is nog steeds één elektromotor, maar nu produceert die 280 pk en 345 Nm. Daarmee gaat de 0-100-tijd naar 6 seconden en de topsnelheid naar 200 km/u. Verder is deze Junior wat sportiever afgesteld met een sperdiff, een extra grote spoorbreedte, een verlaagde ophanging en sterkere remmen. De prijs van de Alfa Romeo Junior Veloce begint bij 48.000 euro, waardoor je geen zakcentje van de staat krijgt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zijn de 8 leukste elektrische auto’s van dit moment

Is de Alfa Romeo Junior meer dan een Opel met wat leuke logo’s? (review)

Waarom de nieuwe Alfa Romeo niet meer Milano heet, maar Junior

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Dit zijn de 8 leukste elektrische auto’s van dit moment

Waarom je nooit meer een nieuwe Alfa Romeo met de kentekenplaat rechts gaat zien

Nieuwe Alfa Romeo GTV keert terug, met dank aan Opel

Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Mitsubishi Outlander Sport is verrassend genoeg geen Renault, kost 22.050 euro

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
