
‘Slechte publiciteit is ook publiciteit’, zeggen marketinggoeroes. Slecht is misschien niet helemaal het goede woord, maar Alfa Romeo kwam enigszins amateuristisch over door de naam van de Milano te veranderen in Junior. Na de nieuwe naam is nu ook de Nederlandse prijs van de Alfa Romeo Junior bekend. Dit betaal je voor de eerste elektrische Alfa Romeo.
Wie nog niet volledig aan de stekker wil, is er een hybride Junior ‘Ibrida’. De prijzen van deze auto worden op een later moment bekend gemaakt. We focussen ons hier dus alleen op de elektrische versies. Daarvan zijn er bij de release drie: de instapper, de Speciale en de Veloce. Vanaf september staan de Juniors bij de Nederlandse Alfa-dealers.
De prijs van de goedkoopste Alfa Romeo Junior
De instap-Junior krijgt 156 pk en 260 Nm uit een enkele elektromotor. Daarmee gaat een sprintje van 0 naar 100 km/u in 9 seconden en de topsnelheid is 150 km/u. Een 54-kWh batterij zorgt voor 400 kilometer rijbereik. Deze goedkoopste Alfa Romeo Junior kost minimaal 39.000 euro. Daarmee valt hij binnen de SEPP-regeling waardoor je nog maar 36.050 euro betaalt als particulier.
Qua positionering is de Alfa iets duurder dan de goedkoopste Peugeot e-2008, die qua techniek verder hetzelfde is. De technisch gelijke Fiat 600E is trouwens nog iets goedkoper met een prijs van 35.990 euro. Voor 41.000 euro krijg je de Junior Speciale met het Progresso-logo in de grille, matte sierelementen, 18-inch wielen, een bekleding met vinyl en stof, een stuur met lederen bekleding en een elektrische bedienbare bestuurdersstoel met massagefunctie.

Dit is de ‘Progresso’-grille | Foto: © Stellantis
Wat kost de snelste Alfa Romeo Junior?
De sterkste en snelste Junior heet ‘Veloce’. Er is nog steeds één elektromotor, maar nu produceert die 280 pk en 345 Nm. Daarmee gaat de 0-100-tijd naar 6 seconden en de topsnelheid naar 200 km/u. Verder is deze Junior wat sportiever afgesteld met een sperdiff, een extra grote spoorbreedte, een verlaagde ophanging en sterkere remmen. De prijs van de Alfa Romeo Junior Veloce begint bij 48.000 euro, waardoor je geen zakcentje van de staat krijgt.
Meer van TopGear


Dit zijn de 8 leukste elektrische auto’s van dit moment

Is de Alfa Romeo Junior meer dan een Opel met wat leuke logo’s? (review)

Waarom de nieuwe Alfa Romeo niet meer Milano heet, maar Junior

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Dit zijn de 8 leukste elektrische auto’s van dit moment

Waarom je nooit meer een nieuwe Alfa Romeo met de kentekenplaat rechts gaat zien

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
