‘Er is maar één moment dat je op tijd kunt komen. Ben je er niet, dan ben je óf te vroeg, óf te laat.’ We hoeven je waarschijnlijk niet uit te leggen dat deze uitspraak van Johan Cruijff komt. Hij refereert hierbij aan voetbal, maar in principe werkt het ook zo met autowereld. In ieder geval als je te vroeg bent, zo blijkt uit de auto’s in dit lijstje.

Deze negen uitvindingen de auto-industrie waren hun tijd ver vooruit. Denk maar eens aan de eerste elektrische auto of de eerste crossover. Al deze auto’s kregen het stempel ‘flop’. Hadden deze auto’s meer succes gehad als ze wat later waren gekomen? Dat zullen we nooit weten. Dit zijn negen flops die hun tijd ver vooruit waren.

Electrobat

Electrobat

We beginnen aan het einde van de negentiende eeuw. Een moderne metropool met een vol-elektrische taxivloot; een utopische toekomstvisie, toch? Ja, maar ook New York in 1890. Tenminste, dat was het idee van deze 1,5 pk sterke Electrobat. Hij kwam 40 kilometer ver. Het bedrijf was al in geldnood en toen kwam Henry Ford ook nog eens met de betaalbare Model T…

Chrysler Airfow

Chrysler Airflow schuin voor

Chrysler was al in de jaren ’30 met aerodynamica bezig – en met slimme constructies. De motor van deze Airflow was naar voren geschoven voor meer binnenruimte. Er was in eerste instantie veel interesse, maar het Amerikaanse publiek haakte toch af toen ie na veel vertraging in de verkoop kwam. Vertraagde levertijden in de auto-industrie zijn dus van alle tijden.

Aston Martin Lagonda

Aston Martin Lagonda rijdend schuin achter

Een luxe sedan, compleet met een digitaal dashboard en aanraakgevoelige knopjes? Je moest toch zeker tot 2010 wachten tot zulke techniek je kwam irriteren? Nee hoor, Aston Martin dompelde je al in 1976 onder in het elektronische vagevuur. De digitale klokkenwinkel verdween al in 1980. Helaas is de touch-techniek nu helemaal terug.

Tucker 48

Tucker 48 schuin voor op The Pebble Beach Concours d'Elegance Classic Car Show

Overladen met schandalen, gelijk gekregen in de rechtszaal, achtervolgd door complottheorieën over een aanval van Ford/GM/Chrysler: het Tucker-verhaal is filmmateriaal. De 48 was een door veiligheid geobsedeerde stroomlijnauto met splintervrij glas, veel ruimte en een helikoptermotor achterin. Er zijn er maar vijftig van gebouwd en er bestaan er nu nog 47 van.

GM EV1

GM EV1

Van 1996 tot 1999 ging General Motors aan de leiding in de wereld der EV’s. Oorspronkelijk was deze GM EV1 alleen te leasen in LA. Klanten waren lyrisch, maar de boekhouding kreeg het benauwd door reserveonderdelen en garantieclaims. GM vernietigde de meeste auto’s en maakte de rest onklaar. ‘Als we de tijd konden terugdraaien, hadden we de Chevy Volt tien jaar eerder kunnen hebben’, zegt oud-GM R&D-baas Larry Burns.

Honda Insight

Honda Insight schuin achter

Hoewel de aalgladde Insight de Prius in Japan niet kon verslaan, was hij wel de eerste hybride die in de VS te koop was. Het geclaimde verbruik was een recordbrekende 4,1 l/100 km, maar hij was duur om te produceren. Toen hybrides in de VS populair werden, was de kleine Insight al vertrokken. Intussen is is Amerika de grootste markt voor hybrides, op Japan na.

Rover Streetwise

Rover Streetwise schuin voor

Een normale familiehatch met een iets verhoogd onderstel en plastic wielkastranden: denk aan de Active-versies van de Fiesta en Focus, de Kia XCeed… En deze Rover uit 2003, een half decennium voordat de crossover-rage losbarstte. Was dit het begin van het einde? Misschien wel. Maar Rover was niet de enige die wat vroeg was…

Dodge Caliber

Dodge Caliber schuin voor

…want vlak voordat de Nissan Qashqai de wereld van familieauto’s voorgoed veranderde, kwam Dodge met de Caliber, een soort Range Rover Sport op zeven-achtste schaal. Als ie nou geen slappe en toch dorstige motor en geen interieur van knisperknasperplastic had gehad, dan had het misschien een Amerikaanse voet op de Europese grond kunnen zetten.

BMW i3

BMW i3 elektrische auto

Al voordat de i3 vorig jaar van het toneel verdween, gaf BMW toe dat het fout zat met het model. Of liever: dat hij te radicaal was voor het grote publiek. Hij zag er te vreemd uit en ging met zijn zuinigheidsdrang tegen de mode in. Zonde – hij had de auto van vandaag moeten zijn, niet die van morgen.

Reacties

  • Wim heeft op 3 april 2023 geschreven:

    NSU Ro 80 Vergeten

    Reageer
  • maarten heeft op 3 april 2023 geschreven:

    De GM EV1 was niet geflopt omdat hij zijn tijd te ver vooruit was. Dat was een prima auto en mensen die er een kochten wilden niet anders meer dan een EV.
    Maar GM heeft het de nek omgedraaid omdat ze al voorzagen dat er minder verdient kan worden op EV’s. (Momenteel verdient bijna niemand aan EV’s behalve Tesla, Ford is de enige die openheid heeft gegeven en die geven toe zelfs verlies te maken per verkochte Mach-E)

    Interessante docu voor iedereen die wil weten hoe de vork precies in de steel zit en hoe legacy autofabrikanten denken / onderhevig zijn aan de lobby vanuit de olie industrie.

    https://youtu.be/eIHDyB9bgbA

    De olie industrie die jullie petrol heads (Tesla haters) momenteel weer een mes in de rug steekt door collectief ineens minder olie te gaan produceren waardoor de prijzen aan de pomp weer gaan stijgen.

    Meer geld voor de mannen in de witte jurken en meer wapens voor Putin.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear