Nep E-Type

Zijn er overeenkomsten tussen een Jaguar E-Type van eind jaren ’60 en een Mazda RX-7 die halverwege de 80-er jaren de wegen onveilig maakte? Als die er al zijn, dan houdt het op bij vier wielen, achterwielaandrijving en een stuur.

Dat heeft een handige knutselaar er echter niet van weerhouden om een replica van de E-Type Convertible te bouwen, op basis van die eerder genoemde Mazda. En zo op het oog is hem dat aardig gelukt. Pas als je goed kijkt, valt op dat de replica op een aantal punten verschilt van het origineel. Zo staat de wannabe E-Type op goedkoop ogende velgen, en de carrosserie heeft net niet de weelderige vormen die Jaguar destijds wel kon maken.

En waar het interieur van een echte E-Type een bonte verzameling is van leer, schakelaars en allerlei metertjes, daar zie je in dit nagemaakte exemplaar twee stuntelige stoeltjes en precies zo’n plastic dashboard dat we nog kennen van de Japanner waarin opa een jaar of wat geleden rondreed.

Het leukste verschil vinden we onder de motorkap. Daaronder gaat geen zes- of twaalfcilinder schuil, maar een zuinige wankelmotor met 135 pk, afkomstig van een Mazda RX-7 uit 1985. Wat heerlijk moet het zijn om zonder brullende uitlaat, maar met een zacht snorrende rotatiemotor in je E-Type rond te kunnen rijden. Dat de RX-7 E-Type een knap stukje werk is, blijkt trouwens uit het feit dat hij een paar dagen geleden via eBay voor ruim 12.000 euro is verkocht.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken