We verklappen alvast direct maar even dat er geen auto’s nieuw te koop zijn die zonder aanpassingen net zo hard achteruit kunnen rijden als vooruit. En dat is maar goed ook, anders was het wachten op een TikTok-challenge die faliekant uit de hand loopt. Maar er zijn wel wat moderne auto’s te vinden die met wat kleine aanpassingen achteruit net zo hard kunnen als vooruit.

Waarom je zo hard achteruit zou willen rijden? Te land, ter zee en in de lucht organiseerde vroeger achteruitrijraces op Circuit Zandvoort. Hiervoor gebruikten ze auto’s van het Nederlandse DAF, die erom bekendstaan dat ze achteruit net zo hard gaan als vooruit. Red Bull liet Tsunoda en Verstappen vorig jaar ook een rondje Zandvoort doen in zo’n DAF. Die video hebben we onder aan de pagina ingevoegd.

Met welke moderne auto’s kun je zo’n race houden?

Het enige wat je nodig hebt om een moderne achteruitrijrace te organiseren, is een circuit met een leiding zonder enig verantwoordelijkheidsbesef, een auto met een CVT-transmissie, een slimme programmeur en een roedel dappere coureurs die hun overlijdensrisicoverzekering goed hebben geregeld. Kijk maar eens op YouTube hoe de races er vroeger aan toe gingen.

Moderne auto’s met CVT

Bij een CVT zijn er geen vaste versnellingen, maar twee wielen die effectief van formaat veranderen (meestal door oliedruk). Hierdoor veranderen de overbrengingen constant. Let wel op dat je geen hybride kiest. Bij de Corolla Hybrid bijvoorbeeld zorgt een elektromotor voor het achteruitrijden, en op elektrokracht vallen de prestaties tegen.

Maar neem bijvoorbeeld de Toyota Avensis – met CVT, maar zonder hybride aandrijflijn. Het enige wat deze auto tegenhoudt om in z’n achteruit snelheden boven de 150 km/u te halen, is een paar regels strenge software. Een ingenieur van Toyota geeft toe aan TopGear dat het niet makkelijk is, maar in theorie is het mogelijk om met deze auto’s net zo hard achteruit te rijden als vooruit.

Zo zijn er nog wel wat auto’s in Nederland geleverd die wel een CVT-transmissie hadden, maar geen uitgebreide hybride aandrijflijn. Bijvoorbeeld de Nissan Qashqai of de Mitsubishi Space Star. Het liefst zoek je een auto met goed zicht naar achteren. En anders eentje met een haarscherpe achteruitrijcamera.

Mitsubishi Space Star 1.2 Nova (2020)

Elektromotoren

In theorie kunnen elektrische auto’s ook net zo hard achteruit als vooruit. De elektromotoren hebben meestal geen versnellingsbak. En zelfs als ze dat wel hebben, is er geen achteruitversnelling. De achteruit van een EV werkt heel simpel door de polariteit op de motor om te draaien. Ook hier geldt dat het enige obstakel software is.

Dus: zoek een goedkope EV of een betaalbare CVT-auto en vraag eens na bij Circuit Zandvoort hoeveel het kost om álle bandenstapels en vangrails te vervangen (want daar gaat het wel op neerkomen), en wie weet kun je bij de AVROTROS een moderne achteruitrijrace pitchen.

Tsunoda en Verstappen doen een achteruitrijrace

Reacties

  • Handige Harry heeft op 5 maart 2023 geschreven:

    Ik heb mij laten vertellen dat een race achteruitrijden met een ev niet zo handig is omdat de oliepomp van de versnellingsbak dan ook achteruit loopt.
    Dit is geen ramp voor inparkeren en dergelijke.
    Maar om een rondje achteruit te doen wordt het toch al aardig spannend

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)