Grappig hoe dat werkt: als we zelf beweren dat er een manier is om net zo snel te laden als je kunt tanken, dan verdedigen we die stelling. Maar als een automerk het zelf beweert, dan gaan we er juist op schieten. Accepteren dat iedereen hypocriet is (en jij dus ook), is de eerste stap naar innerlijke rust. De Nederlandse importeur van BYD kondigt nu een elektrische auto aan die net zo snel kan laden als jij een brandstofauto kunt tanken. Maar kan dat al in Nederland?

BYD kondigt het zogenoemde ‘Super e-Platform’ aan. Dit is een onderstel dat het merk wil gebruiken voor meerdere modellen. Bij zo’n platform kan een automerk het formaat en de componenten variëren. Een goedkoper model krijgt bijvoorbeeld een kleinere batterij en een minder krachtige motor, terwijl een duurder model een grotere accu en twee sterke elektromotoren krijgt. Tot zover niets nieuws in autoland, want vrijwel elk merk doet dit al.

Net zo snel laden als tanken

Het nieuwe Super e-Platform van BYD kan laden met een snelheid van 1.000 kW. Ter referentie: een accu van een kleine EV is meestal ongeveer 50 kWh en die van een grote auto 100 kWh. Heel kort door de bocht betekent dit dat een elektrische auto met een 100-kWh accu in één uur maar liefst tien keer opgeladen kan worden – dus zes minuten per laadbeurt.

In de praktijk ligt dit net even anders, want boven de tachtig procent loopt de laadsnelheid sterk terug. En je rijdt een auto nooit helemaal leeg. Volgens BYD komt het er in de praktijk op neer dat je in vijf minuten maar liefst 400 kilometer actieradius oplaadt. Elke seconde zou er twee kilometer actieradius bijkomen. De laadchip zou zelfs 1.500 volt aan moeten kunnen.

Welke laadsnelheden worden er bereikt?

Om te beginnen kun je in Nederland momenteel nog niet zo snel laden. Als je goed zoekt, kom je in Nederland laadpalen tegen van 480 kW. Dat is dus nog de helft van de beloofde snelheid, maar 400 kilometer in tien minuten is alsnog geen slechte score. BYD wil in thuisland China beginnen met laadpalen die tot 1.360 kW kunnen snelladen. Daarvan willen ze er ‘in de toekomst’ 4.000 in China neerzetten. Voor Nederland zijn er nog geen plannen bekend.

Slim trucje om nu al razendsnel te laden

BYD heeft wel iets bedacht om nu al heel snel te kunnen laden. De nieuwste auto’s van BYD krijgen ‘dual-gun charging’. Dit betekent dat je twee stekkers tegelijk aan de auto kunt hangen. Dan kun je ook razendsnel laden. Een kanttekening hierbij is dat de snelheid van een laadstation vaak afhangt van de drukte. Als iedereen twee stekkers tegelijk gaat gebruiken, schiet het waarschijnlijk weinig op omdat er maar een beperkt aantal kilowatt te verdelen is.

Maar kun je nou echt zo snel laden als tanken?

De BYD Han L

Recent heeft BYD de nieuwe Han L en Tang L onthuld in China. Deze kunnen laden met 580 kW. Het is nog niet bekend of ze naar Nederland komen. Vooralsnog zijn het een hoop plannen en ontwikkelingen, maar het duurt nog even voordat jij in Nederland aan de slag kunt met razendsnelle laadpalen. Voorlopig is tanken nog altijd het snelst, maar dat neemt niet weg dat je op rustige momenten slechts een korte koffiepauze aan de laadpaal nodig hebt.

Eén reactie op “Dit automerk in Nederland belooft dat je net zo snel kunt laden als tanken – maar kan dat wel?”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear