De inmiddels verplichte snelheidsassistent voor nieuwe auto’s in Europa bleek een stuk minder schokkend dan eerst gedacht. De Intelligent Speed Assist geeft hier aan hoe hard je mag en desgewenst stelt het systeem je cruisecontrol in op de juiste snelheid. In Amerika willen ze wel aan een snelheidsbegrenzer die niet uit te schakelen of te omzeilen is.
De stad New York heeft nu 50 auto’s uit zijn eigen vloot laten uitrusten met een snelheidsbegrenzer bij wijze van test. Als de resultaten positief zijn, moeten alle 30.000 auto’s van de stad uitgerust worden met deze begrenzer. Het gaat dan om auto’s van de parkbeheerders, handhaving, maar ook politie en zelfs de brandweer. Al zullen de begrenzers voor hulpdiensten ongetwijfeld wél uit te schakelen zijn.
De auto houdt écht de ingestelde snelheid aan
De snelheidsbegrenzer voor de voertuigen in New York werken via GPS. Aan de hand van de locatie stelt het systeem een maximumsnelheid in voor het voertuig. Het is dan onmogelijk om harder te rijden dan toegestaan. De test loopt het komende half jaar en daarna wordt gekeken naar verdere implementatie van de snelheidsbegrenzer.
De voornaamste reden voor de snelheidsbegrenzer in New York is veiligheid. Volgens het persbericht zorgt elke extra mijl per uur (1,6 km/u) voor een 3 procent grotere kans op een dodelijk ongeluk. Bovendien is snelheid de grootste oorzaak van verkeersdoden in New York. Een andere positieve uitwerking is de besparing van brandstof of energie.
Reacties