De politieke partijen VVD, PVV, NSC en BBB zijn na lang vergaderen eindelijk akkoord. Tenminste, op grote lijnen dan. De plannen waar de partijen het over eens zijn, staan in het Hoofdlijnenakkoord. Zo staan er afspraken in over bijvoorbeeld de woningnood, maar er zijn ook wat akkoorden die de Nederlandse automobilist aangaan. Zo kun je straks op verschillende plekken weer legaal 130 km/u rijden op de snelweg.
Lees ook: De accijnskorting op brandstof blijft in 2025
Het was al bekend dat de politieke partijen onderzochten of het mogelijk was om de maximumsnelheid op te krikken. Uit dat onderzoek is blijkbaar naar voren gekomen dat het kan. In het document staat dat de maximumsnelheid op de snelweg waar mogelijk wordt verhoogd naar 130 km/u. Verdere uitleg krijgen we hier niet bij. Rijkswaterstaat zal waarschijnlijk de opdracht krijgen om uit te zoeken waar we veilig 130 km/u kunnen rijden op de snelweg.
Brandstofaccijns nog even ongewijzigd, rode diesel komt terug
De Nederlandse overheid besloot in 2022 om de accijnzen te verlagen. Benzine werd 17,3 cent goedkoper en diesel 11,3 cent. Doordat de olieprijzen maar niet wilden zakken, bleef de accijnskorting ook in 2024 gelden. Het nieuwe kabinet wil deze lijn nog even doorzetten. Ook in 2025 blijven de brandstofaccijnzen nog gelijk, maar daarna zullen die gaan stijgen met 21 cent per liter benzine. Bij diesel gaat het om 13 cent per liter.
Daarnaast is er brandstofnieuws voor boeren. In het akkoord wordt de terugkeer van rode diesel aangekondigd. Dit is brandstof die met lagere accijns verkocht wordt aan bepaalde beroepsgroepen. In 2013 stopte de rode diesel voor boeren, maar vanaf 2027 kan de landbouwsector weer gebruik maken van de goedkopere peut.
Nieuw kabinet wil duurzamer wagenpark, maar geen SEPP
Verder beloven de formerende partijen dat het kopen van een elektrische auto wordt ondersteund. ‘Verduurzaming van het wagenpark blijft gestimuleerd worden’, staat in het akkoord. Toch stoppen bijna alle EV-subsidies aan het einde van dit jaar. ‘De elektrische rijder gaat eerlijk bijdragen, om de opbrengsten op de lange termijn houdbaar te houden’, schrijven de partijen.
Alleen de gewichtscorrectie bij de wegenbelasting blijft bestaan. Hiermee willen de partijen een eerlijke verdeling van de kosten tussen EV- en ‘fossiele’ rijders. Hoeveel korting elektrische auto’s krijgen bij de MRB is niet bekend, maar in eerdere berichten zou het gaan om 40 procent korting in 2026 tot en met 2028, 35 procent in 2029 en 30 procent in 2030.
Tot slot willen de vier partijen gaan kijken of emissievrije zones uitgesteld kunnen worden. Zo zouden er in het hele land uitzonderingen kunnen komen voor ondernemers. Of er een zero-emissiezone in een stad of dorp komt, ligt bij de gemeente. Dat blijft ook zo. We hebben vliegensvlug door het Hoofdlijnenakkoord gebladerd, maar mocht je nog wat interessants tegenkomen, schroom dan niet om het ons te laten weten.
Ton heeft op 23 mei 2024 geschreven:
Onzinnige maatregel weer 130km waar het kan Te groot verschil met 100km
En dus gevaarlijker een snelheid van 100 tot 110km wat in praktijk gebeurt met 100km is hard zat ..
De Co 2 uitstoot zal alleen maar toenemen meer slijtage van de banden slijpsel wat ook in de natuur terecht komt
Hoger brandstof verbruik met nu al dure brandstof idioote maatregel dus
EC Dubost heeft op 17 mei 2024 geschreven:
Ben meer voor het opheffen van de snelheidslimiet als de weg en omstandigheden het toelaat.
Harm heeft op 17 mei 2024 geschreven:
Eigenlijk best een onzinnige maatregel. Hogere snelheid leidt tot lagere wegcapaciteit, en dat leidt weer tot meer files. Daarnaast leidt het tot meer ongelukken, en dus ook meer files. Al met al hebben we er helemaal niks aan, kost het wel een hoop geld om het uit te voeren, kost nog meer geld aan extra files die zeker gaan komen, en is het ook nog eens slecht voor het milieu en het brandstofverbruik.
Dit is typische PVV-politiek: lekker simplistisch, en niet doordenken over de effecten.
Cornnatron heeft op 16 mei 2024 geschreven:
Een regering kan dus de wet waar het wetelijk in vast ligt aanpassen ze kunnen die hele wet zelfs schrappen net als dat de regering kan beslissen uit de eu te stappen of ze dat doen is een andere vraag.
Zo is het bv ook met de euromunt gegaan en die europese grondwet.
Dat wou het volk ook niet en werdt ook gewoon doorgevoerd door de regering.
En een nieuwe regering heeft de zelfde mogelijkheden om te beslissen over de voortgang van het land.
Dat is toch ook hoe het altijd verteld en gezegt wordt als je het er niet mee eens ben moet je ergens anders voor stemmen. En dat is nu dus gedaan.
Henk heeft op 16 mei 2024 geschreven:
Dat kan je wel zeggen maar we gaan niet uit de EU. De Britten hebben dat -dankzij de leugens van Boris Johnson en de desinformatie campagne van de Russen- gedaan en die hebben nog elke dag spijt dat ze zo stom zijn geweest. Volgens Brits overheidsonderzoek kost de Brexit ze 140 miljard (!!) pond per jaar, op een totale economie van 2300 miljard pond. Bijna 6% verdwenen.
Dus dat gaat niet gebeuren, want gelukkig is ons kiesstelsel minder beïnvloedbaar en manipuleerbaar door externe belangen die schadelijk zijn voor Nederland. Zelfs al zijn de PVV en met name FvD in meer of mindere mate onder invloed van Rusland, dan zullen ze altijd nog te weinig stemmen krijgen voor de een meerderheid en dan zijn er andere partijen die ze in balans houden. Dat zie je nu al bij Wilders: alles wat radicaal is, is uit het regeringsakkoord verdwenen en er blijven alleen nog goedkope populistische lokkertjes als 130 km/h rijden over.
Cornnatron heeft op 16 mei 2024 geschreven:
Maar henk wat had engeland als handels mogelijkheden voor een goed akkoord ?
Helemaal niks gezien ze een eiland zijn en europa niet van hun of hun markt afhankelijk is of is geweest.
Wij hebben daar integen een paar hele grote rivieren en havens die voor een heel groot deel van de doorstroom van goedere naar de rest van europa van belang zijn.
Dus nederland zou kwa onderhandelings positie voor een goede regeling er veel beter voor staan.
Maar die zelfde mogelijkheid bestaat ook om dat te gebruiken om een betere onderhandelings positie in de eu te krijgen.
Het is maar hoe hard deze regering het wilt spelen.
Pfff heeft op 16 mei 2024 geschreven:
Dit zijn precies de sprookjes waar de brexit campagne mee aan kwam. Leugens zijn een beter woord. De gevolgen hebben ze nu elke dag last van. Stop eens met die onzin!!!
Peter heeft op 16 mei 2024 geschreven:
Inderdaad Henk, dat zal het geval gaan zijn met dit kabinet. “hoop, lef en trots” is het motto. Niets wat met inhoud te maken heeft en woorden die alleen maar de onderbuik raken.
Ik HOOP dat Wilders & co het LEF hebben om de TROTS aan de kant te zetten om door te pakken op het belastingstelsel, sociale stelsel en de woningmarkt. Ik vrees alleen dat dit niet gaat gebeuren. De laatste keer dat Wilders verantwoordelijkheid moest nemen, rende hij bij de eerste de beste bezuiningsronde met de staart tussen de benen het torentje uit.
Conclusie heeft op 16 mei 2024 geschreven:
Ze zijn heel verstandig bezig, ahum… het gevolg van deze maatregelen:
– meer stikstof door de boeren
– dus bouwen blijft een probleem
– meer fijnstof in de stad
– meer betalen voor brandstof én meer verbruik aanmoedigen door hogere snelheidslimieten
Zodra milieudefensie naar de rechter stapt, is dit allemaal weer van tafel.
Cornnatron heeft op 16 mei 2024 geschreven:
Tja dan zit er maar 1 ding op het in een wet vastleggen/aanpassen daar zijn ze de regering voor.
En dan kan de rechter gewoon die wet aanhouden.
Het fabeltje van het moet van de rechter is gewoon kul gezien die rechter handelt naar de wet , en wat blijkt nu die wetten worden door de regering zelf gecreeerd en mee ingestemt.
Nee nee heeft op 16 mei 2024 geschreven:
Het terugdringen van CO2 en NO2 is een hogere eis die wettelijk vastligt en door rechtelijke uitspraken is bevestigd. Nieuwe wetten die daar tegenin gaan, zullen door de rechter van tafel geveegd worden.