
Moderne sportauto’s zijn leuk, maar voor veel liefhebbers gaat er niets boven de rauwe klassiekers die hen voorgingen. De eerste 911 bijvoorbeeld, die je op deze plaatjes ziet. Het probleem met dat soort auto’s is dat ze oud zijn, en dus vroeg of laat uit elkaar vallen, in brand vliegen of abs-loos tegen bomen aan glijden. Gelukkig zijn er een paar genieën in deze wereld die dit soort fratsen kunnen voorkomen.
Vorig jaar testten we al eens de 300R, een 911 van weleer die door ene Paul Stephens vakkundig gemoderniseerd werd. De mannen van Singer Design uit Los Angeles doen hier nog een schepje bovenop: van een oude, compleet gestripte 911-carrosserie bouwen zij een geheel nieuwe auto met, volgens hun zeggen, de looks uit de jaren ’70, de duurzaamheid uit de jaren ’80 en de verfijning en het vermogen uit de jaren ’90. Dit is het resultaat.
De kale klassieker wordt structureel verstevigd, en de carrosseriepanelen worden vervangen door lichtgewicht exemplaren. Er wordt een modern stuurhuis gemonteerd, plus een compleet nieuw onderstel. Een verse 3,8-liter boxermotor met 360 of 425 pk vindt z’n weg onder de motorkap, inclusief een modern motormanagement met tractiecontrole. Dikke Brembo-remmen en klassiek gestylede velgen zorgen voor het complete plaatje. In het interieur blijft het originele aangezicht behouden, maar er komen wel wat nieuwe tellers, elektrische stoelen en een optionele iPod/Bluetooth-aansluiting aan te pas.
De sterkste versie van de Singer 911 gaat van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden en bereikt een top van 274 km/u – zeer respectabel voor zo’n oudje, dachten we zo. De prijs van dit exclusieve, handgemaakte juweeltje kunnen we je niet vertellen; daarvoor moet je eerst je precieze wensen aan Singer kenbaar maken.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
