
Behalve dat we zonder remmen nooit files hadden gehad, zijn we blij dat ze zijn uitgevonden. Anders moest je telkens zo stuk naar huis lopen als je te laat van het gas af ging. Mercedes denkt ook dat dat hele remmen in de toekomst heel groot kan gaan worden, en diende een patent in voor een nieuw noodremsysteem. Carbuzz ontdekte het patent voor een remsysteem dat de banden deels laat leeglopen bij een noodsituatie.
Door de banden iets leeg te laten lopen, neemt de rolweerstand van de banden toe. Zo komt een auto sneller tot stilstand. Het systeem is op de eerste plaats bedoeld voor elektrische auto’s. Bij reguliere auto’s trap je een vloeistof via remleidingen naar de remmen, die vervolgens in een remschijf knijpen. Bij de meeste elektrische auto’s is er geen fysieke verbinding, maar stuurt het pedaal elektrisch de remklauwen aan. Daarnaast remmen elektrische auto’s ook met de motor, waardoor het een ingewikkeld samenspel wordt.
De remklauwen zijn altijd nodig
Als de accu vol is, remt een elektrische auto niet via de elektromotor om de accu op te laden. Daarvoor zitten er onder EV’s nog altijd conventionele remschijven en klauwen. Maar mocht dit om wat voor reden dan ook niet werken, dan wil Mercedes nog een achterwacht hebben. Het nieuwe noodremsysteem van Mercedes laat banden leeglopen met een ventiel als het merkt dat het normale remsysteem niet goed werkt. Het is technisch mogelijk om de banden weer vol te laten lopen, net als bij serieuze offroaders zoals de Mercedes G 6×6.
Het systeem is momenteel nog niet ingebouwd bij huidige modellen van het merk. Het gaat voor nu om een patenttekening en er is nog geen officiële aankondiging dat het nieuwe systeem gebruikt gaat worden. Het had er afgelopen weekend in Qatar in ieder geval alle schijn van dat Valtteri Bottas het al even mocht testen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Beter dat dan zelf achterop een auto
Tja heel leuk. Weet alleen wel dat er achter die Mercedes misschien een auto rijdt die dat systeem niet heeft en dus niet op tijd stilstaat. Zit die auto lekker in je achterbak van je Mercedes..
Graag bij Lewis monteren de komende twee races