Nieuw remsysteem laat banden leeglopen

Mercedes diende het patent in

Foto('s): MercedesMercedes EQE in het grijs
Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Foto('s): MercedesMercedes EQE 2022
Mercedes EQE in het grijs
Mercedes EQE 2022
Mercedes EQE 2022
Mercedes EQE 2022
Mercedes EQE 2022
Mercedes EQE 2022

Behalve dat we zonder remmen nooit files hadden gehad, zijn we blij dat ze zijn uitgevonden. Anders moest je telkens zo stuk naar huis lopen als je te laat van het gas af ging. Mercedes denkt ook dat dat hele remmen in de toekomst heel groot kan gaan worden, en diende een patent in voor een nieuw noodremsysteem. Carbuzz ontdekte het patent voor een remsysteem dat de banden deels laat leeglopen bij een noodsituatie.

Door de banden iets leeg te laten lopen, neemt de rolweerstand van de banden toe. Zo komt een auto sneller tot stilstand. Het systeem is op de eerste plaats bedoeld voor elektrische auto’s. Bij reguliere auto’s trap je een vloeistof via remleidingen naar de remmen, die vervolgens in een remschijf knijpen. Bij de meeste elektrische auto’s is er geen fysieke verbinding, maar stuurt het pedaal elektrisch de remklauwen aan. Daarnaast remmen elektrische auto’s ook met de motor, waardoor het een ingewikkeld samenspel wordt.

De remklauwen zijn altijd nodig

Als de accu vol is, remt een elektrische auto niet via de elektromotor om de accu op te laden. Daarvoor zitten er onder EV’s nog altijd conventionele remschijven en klauwen. Maar mocht dit om wat voor reden dan ook niet werken, dan wil Mercedes nog een achterwacht hebben. Het nieuwe noodremsysteem van Mercedes laat banden leeglopen met een ventiel als het merkt dat het normale remsysteem niet goed werkt. Het is technisch mogelijk om de banden weer vol te laten lopen, net als bij serieuze offroaders zoals de Mercedes G 6×6.

Het systeem is momenteel nog niet ingebouwd bij huidige modellen van het merk. Het gaat voor nu om een patenttekening en er is nog geen officiële aankondiging dat het nieuwe systeem gebruikt gaat worden. Het had er afgelopen weekend in Qatar in ieder geval alle schijn van dat Valtteri Bottas het al even mocht testen.

Reacties
  1. Marcel zegt op 26 november 2021 om 00:07:

    Beter dat dan zelf achterop een auto

  2. Kevin zegt op 25 november 2021 om 06:06:

    Tja heel leuk. Weet alleen wel dat er achter die Mercedes misschien een auto rijdt die dat systeem niet heeft en dus niet op tijd stilstaat. Zit die auto lekker in je achterbak van je Mercedes..

  3. Phoenix77 zegt op 23 november 2021 om 18:08:

    Graag bij Lewis monteren de komende twee races

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken