We begrijpen wel waarom ze bij Tesla geen papieren prijslijsten hebben. Die zijn namelijk in no time niet meer relevant omdat het merk de prijzen maar blijft aanpassen. Ietsje hoger, ietsje lager en af en toe een paar nieuwe features. Meestal wachten fabrikanten tot de eerste facelift om alles in één keer te doen, maar Tesla voert dit tussentijds door. In dit geval hebben we twee nieuwtjes voor je. Ten eerste is er een nieuwe uitvoering van de Model 3. Tevens is de goedkoopste Model 3 goedkoper geworden.

Het model in kwestie is de Model 3 Long Range met achterwielaandrijving. Deze gaat in 5,2 seconden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 201 km/u. Belangrijker is de actieradius van 702 kilometer. Dan moet je echter niet de optionele 19-inch ‘Nova’-velgen kiezen, dan blijft er namelijk 640 kilometer over. De prijs van al dit moois: 45.990 euro. We kennen geen enkele auto met een WLTP-range van meer dan 700 kilometer voor zo’n bedrag.

Tesla Model 3 instapper goedkoper dan voorheen

Dan is er ook de instapper, de Model 3 Standard Range met achterwielaandrijving. Deze presteert op zich nog prima, met een 0-100 km/u-sprint in 6,1 seconden en een topsnelheid van eveneens 201 km/u. Op een volle accu haal je 513 kilometer en dat is voor een instapper echt meer dan keurig. Helemaal als je de prijs meerekent, want de goedkoopste nieuwe Model 3 (de Standard Range) kost in Nederland 40.990 euro. Dat is dan nog zonder subsidie (de SEPP), waardoor je mogelijk 2.950 euro terugkrijgt.

Tesla Model 3 (2024) wit Standard Range zijkant voor schuin links
Als je nul opties bestelt, ziet de Model 3 voor 40.990 euro er zo uit.

De andere twee modellen kenden we al. De Model 3 Long Range All-Wheel Drive is er vanaf 50.990 euro. Deze gaat in 4,4 seconden naar de 100 km/u en haalt ook 201 km/u. De actieradius is 629 kilometer. Dan is er tenslotte het topmodel, de Model 3 Performance. Deze gaat in 3,1 seconden naar de 100 km/u en haalt een top van 262 km/u. De actieradius is 528 kilometer.

Waaraan herken je de Model 3 Performance?

De Model 3 Performance wijkt het meeste af van de andere modellen. Zo heeft de Performance afwijkende sportstoelen, 20-inch gesmede velgen, rode remklauwen, adaptieve dempers en een trackmodus. Het geeft de Performance net eventjes wat meer smoel en sjeu dan de rest. De prijs van de Performance is 58.490 euro, wat nog altijd minder is dan een BMW 320i, terwijl de Model 3 Performance sneller is bij het verkeerslicht dan een BMW M3.

Lees ook: Helft Tesla-rijders stapt over naar benzine, en dat is goed nieuws

Er is niet alleen een nieuwe uitvoering van de Model 3, maar ook een nieuwe kleur toegevoegd aan het palet. Normaal gesproken is dat geen nieuws, maar de configuratiemogelijkheden bij Tesla zijn doorgaans minimaal. De kleur is Quicksilver, een tint die we kennen van de Model Y. Het opmerkelijke is dat de kleur erbij is gekomen, waardoor je nu voor het eerst kunt kiezen uit maar liefst zes kleuren. Wat een luxe. Je kan de modellen nu allemaal bestellen.

Reacties

  • Tja heeft op 8 oktober 2024 geschreven:

    Aan de ene kant prima dat de blijven schaven. Aan de andere kant blijft het een lelijk ding dat uiteindelijk vooral verkocht wordt doordat ze tegen dumpprijzen in de markt gezet worden.

    En wil je nog steeds een auto van Musk kopen? Die man is compleet geschift…

    • Tom heeft op 9 oktober 2024 geschreven:

      Ja

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)