
Vergeet alles wat je de afgelopen jaren over Audi hebt geleerd. Net als bijna alle merken had Audi helemaal verkeerd ingeschat hoe populair de elektrische auto anno 2025 zou zijn. Ze gingen zelfs zo ver op het hoofdkantoor dat de bekendste modelnamen naar voren werden geschoven voor de elektrificatie. Volgens eerdere plannen zou de Audi A6 alleen maar elektrisch worden. De elektrische Audi A6 is er ook, maar nu is er toch eentje met een benzinemotor. Andere landen krijgen zelfs nog diesels.
De vooruitstrevende EV-strategie is slechts kort toegepast, want nieuwe Audi A4 heet nu bijvoorbeeld wel A5. Volgens deze strategie had de nieuwe Audi A6 dus geen benzinemotor moeten krijgen. De A6 met benzinemotor had A7 moeten heten. Snap je het nog? Goed, dat mag je allemaal vergeten. Want naast de elektrische Audi A6 is hier de nieuwe stationwagen met een benzinemotor. Vooralsnog kun je de nieuwe A6 met benzinemotor alleen als Avant bestellen, dus als stationwagen.
De nieuwe auto staat op het Premium Platform Combustion (PPC). Technisch zul je dus veel gelijkenissen vinden met de Audi A5. De nieuwe Q5 staat ook op dit platform. We weten van de Audi S5 al dat een V6-motor mogelijk is in combinatie met dit onderstel. Volgens eerdere geruchten komt er op basis van deze Audi A6 Avant ook een nieuwe RS 6 die gewoon weer een V8-motor gaat krijgen. Dit wordt – net als de nieuwe BMW M5 – een plug-in hybride.

Wat kost de nieuwe Audi A6 Avant met benzinemotor?
In Nederland is de nieuwe Audi A6 leverbaar met slechts één benzinemotor. Later komt er een verstandige plug-in hybride bij die volgens het merk ‘een groot elektrisch rijbereik’ zal hebben. De versie die je nu kunt kopen is een 2,0-liter viercilinder met 204 pk. Deze motor is altijd gekoppeld aan een automaat. Je mag kiezen uit de uitvoeringen Pro Line, Advanced Edition of als S Edition. Je bent in Nederland minstens 69.990 euro kwijt voor de Audi A6 Avant.
De Audi A6 is 4,99 meter lang en 1,88 meter breed. Groter dus dan het uitgaande model. De kofferbak is 503 liter groot met de achterbank omhoog. Dit is het aantal liters tot de hoedenplank. Ga je proppen tot het dak, dan kun je nog wel meer kwijt. Gooi je de tweede zitrij plat, dan kun je 1.534 liter aan troep kwijt. De opening van de kofferbak is meer dan een meter breed. Fijn voor de tripjes naar de Ikea.
Geen nepuitlaten op de Audi A6

Eerder vertelde Audi al dat alle auto’s op het Premium Platform Combustion alleen maar echte uitlaten krijgen. Het merk noemt dit ook wel ‘hete pijpen’ – niet aanraken, dus. Voorgaande modellen van Audi (en bij veel andere merken) hadden weleens nepuitlaten. In de bumper zag je een glimmend sierstuk, maar de echte uitlaat hing ergens onder de auto. De reden dat Audi nu overstag gaat, is ‘feedback van klanten’.
Wanneer komt de nieuwe Audi A6 Avant?
Deze week kun je naar de dealer om een nieuwe Audi A6 Avant te bestellen. In mei zullen de eerste exemplaren in Nederland moeten verschijnen. Later dit jaar komt de plug-in hybride. Het kan de moeite waard zijn om op de stekkerversie te wachten, want die zal op papier aanzienlijk minder uitstoten. En dit kan flink schelen in de BPM.
Was het gezeur van Matt van Carwow toch nog ergens goed voor. 😉
Nu nog de regel invoeren dat auto’s pas een 2e uitlaat mogen hebben boven de 200 (brandstof) pk’s.
Je ziet tegenwoordig al 2 uitlaten op FatBike’s.