Stokoud (of nou, zeven jaar inmiddels) durven we de huidige Audi A8 niet te noemen. Toch werd het de hoogste tijd voor een nieuwe Audi A8. Links en rechts passeerden de BMW 7-serie en Mercedes S-klasse de concurrent uit Ingolstadt. Voornamelijk op het gebied van techniek. En daarmee bedoelen we gadgets, speeltjes en andere tierelantijntjes. Welk merk durft er nu nog een auto te verkopen zonder driehonderd camera’s en sensoren? Wees gerust: de nieuwe Audi A8 zit nog voller met techniek dan Inspector Gadget.
De nieuwe grote Audi is de vierde generatie van de A8. De sedan voor liefhebbers van zakendoen, sigaren roken, niet zelf rijden en Spiderman is er al sinds 1994. De nieuwe Audi A8 staat op hetzelfde MLBevo-platform als de Audi Q7 en Bentley Bentayga. Hij is dankzij het nieuwe onderstel ruim 200 kilo lichter. Een mooie voortzetting van de leichtbau-traditie die de eerste Audi A8 in 1994 introduceerde met het Aluminium Space Frame. Nog indrukwekkender: de draaicirkel is dankzij vierwielbesturing kleiner dan die van een Audi A4.
En die gadgets?
En nóg indrukwekkender is misschien wel het zijkant-bots-systeem. Als iemand met meer dan 25 km/u zijn auto in jouw deur plant, wordt de carrosserie van de A8 aan de betreffende zijde automatisch binnen 0,5 seconde maximaal 80 millimeter hoger gezet. Zo wordt de botsingsenergie naar de sterkste zones van de A8 gestuurd, zoals de dorpels en de vloerstructuur. Jij voelt dan tot 50 procent minder van de aanrijding. Een sensor scant de weg op hobbels en obstakels. De luchtvering past zich zo aan, dat je zo min mogelijk voelt van de oneffenheden op de weg – kennen we al van de Mercedes S-klasse, maar toch. Verder leert de Audi A8 van de bestuurder en kan hij zo intelligente (zoek)suggesties doen. Tot een kilometer of 60 per uur kan de nieuwe A8 (dankzij én radar én camera én ultrasone sensoren én een laserscanner) zo’n beetje alles zelf, qua autonoom rijden.
Welke motoren liggen er in de nieuwe Audi A8?
Om te beginnen komt de A8 met een 3.0 TDI (286 pk) en een 3.0 TFSI (340 pk). Later volgen de 4.0 TDI (435 pk) en een 4.0 TFSI (460 pk). De absolute topversie, de 6,0-liter W12, volgt later. Voor de groene sigarenroker komt er nog een A8 L e-tron met stekkerhybridetechniek. Die kun je draadloos opladen via een unit op de vloer. Dus stekkerloze-stekkerhybride. Of zo.
Wat kost de Audi A8?
In Duitsland is de vanafprijs 90.600 euro. De (veel hogere) Nederlandse prijzen volgen later. In december staat hij bij de Nederlandse dealers.
En de Audi S8 dan?
Nog even geduld. Hij komt ongetwijfeld. Tot Audi officieel bericht geeft, is het gokken. De huidige Audi S8 Plus haalt 605 pk uit een V8 met twee turbo’s. In 3,8 seconden sprint het quattro-monster naar 100 km/u. Ga maar fantaseren wat de nieuwe gaat doen.
En… de Audi RS 8?
Zet daar maar geen geld op. Als Audi een RS-logo op een auto plakt, moet het model circuitwaardig zijn. Een flinke klus bij zo’n kolos als de A8. En wie koopt zo’n ding? Maar: natuurlijk is er nog wel zoiets als een BMW M760i met 610 pk en een nul-naar-honderd-tijd van 3,7 seconden. Een mooie taak voor de nieuwe Audi S8 Plus. Daar gaan we later ongetwijfeld meer over horen.
Reacties