Vorig jaar is de nieuwe Audi A5 geïntroduceerd. Het was een van de meest verwarrende introducties ooit, want de naam is anders: A5 in plaats van A4. En sedan is nu een vijfdeurs hatchback. Nu was er ook een Audi A5 Sportback (vijfdeurs middenklasse hatchback) en nu is er de nieuwe Audi A4, een vijfdeurs middenklasse hatchback. Het maakt verder niet uit. Als A5 is het een puik rijdende Audi en de S5 is nog leuker. De nieuwe Audi RS 5 moet daar een schepje bovenop gaan doen.
Op dit moment is Audi Sport druk aan het testen met de nieuwe Audi RS 5. Deze zal er in twee smaakjes komen: de Audi RS 5 sedan (feitelijk dus een hatchback) en de RS 5 Avant. Die eerste is dus eigenlijk de opvolger van de RS 5 Sportback, de tweede de opvolger van de RS 4 Avant. Snap je nu waarom het zo verwarrend is?
Groot verschil qua techniek
Het grootste verschil met de vorige RS 4 (en RS 5) is dat de nieuwe een plug-in hybride zal zijn. Dat betekent dat er dus een elektromotor (of meerdere) aanwezig zullen zijn. Wat ze gaan doen met de accu is niet 100 procent zeker, maar het lijkt erop dat je wel een eindje elektrisch moet kunnen rijden. Met de strenger wordende meetmethodes qua uitstoot, is het aannemelijk dat plug-in hybrides zoveel mogelijk elektrisch kunnen rijden.
Daarmee zal de RS 5 dus afwijken van zijn grote concurrent, de Mercedes-AMG C 63. Die heeft namelijk een relatief kleine accu en komt daardoor niet zover op alleen de elektromotor (maximaal 13 kilometer). Maar er is nog een verschil, de nieuwe Audi RS 5 zal namelijk zijn zescilinder behouden. Het is nog niet bevestigd, maar dat zal dus waarschijnlijk de 2,9-liter V6 met twee turbo’s zijn en daarnaast nog een elektromotor.
Nieuwe Audi RS 5 wordt zeker geen bescheiden Audi
De combinatie kennen we uit onder andere de Porsche Panamera 4S E-Hybrid, waarbij deze combinatie 544 pk en 750 Nm oplevert. De keuze voor een zescilinder is begrijpelijk. De Mercedes-AMG C 63 verkoopt namelijk niet heel erg denderend. In Nederland niet, in Duitsland niet en de VS al helemaal niet. Bij de RS 5 zal de V6 behouden blijven, alleen krijg je nu veel meer vermogen. Ander goed nieuws: Audi Sport pakt de RS 5 flink aan. Het zal zeer zeker geen subtiele Audi zijn.
Lees ook: Audi RS 5-facelift is hier
Dat betekent een afwijkend koetswerk met enorme wielkasten, gigantische velgen, dikke bumpers en twee enorme uitlaten. Of de nieuwe Audi RS 5 ook naar Nederland komt, is niet zeker. De huidige A5 kun je al wel bestellen, de S5 (hoofdfoto) komt vooralsnog niet naar ons land, mede vanwege de enorme CO₂-boete. Dankzij de plug-in setup zal de RS 5 waarschijnlijk een lagere uitstoot op papier hebben. We verwachten de RS 5 halverwege dit jaar.
Frodo heeft op 27 januari 2025 geschreven:
Dikker is niet beter!