Het zal je vast wel opvallen. In Nederland zijn auto’s duur. Dus ook al heb je best een goede baan, dan is dat nog zeker geen garantie dat je ook een gloednieuwe auto voor de deur hebt staan. Een nette tweedehands auto is ook al geen vast gegeven, aangezien de gemiddelde occasionprijs 22.697 euro bedraagt. Een flink bedrag dat niet iedereen op de rekening heeft staan. Toch lijkt ‘iedereen’ een dikke auto te rijden? Hoe kan dat eigenlijk? Dat gaan we hier toelichten: hoe mensen hun nieuwe auto betalen.

Uiteraard beginnen we met de disclaimer: we kunnen niet bij iedereen in de portemonnee kijken. Het valt natuurlijk ook samen met je uitgavenpatroon. Daarbij maakt het natuurlijk niet uit, zolang je zelf maar tevreden bent. Het zijn maar spullen. Maar toch, mocht dat niet het geval zijn of de nieuwsgierigheid groter zijn dan de tevredenheid, dan zijn dit de manieren waarop de buurman een dikkere auto rijdt dan jij:

Een nieuwe auto betalen met contant geld (op de rekening dan)

Hiermee bedoelen we niet contant, dat is niet toegestaan. Binnenkort wordt het maximum verlaagd naar 3.000 euro. Maar gewoon een eenmalige transactie. Mensen die het geld hebben, zijn vaak rijk met een reden. Die kiezen vaak een van onderstaande methodes, om zo grote sommen geld vrij te houden om te investeren. Beter 4.000 euro per maand voor die Urus betalen dan dat je 350.000 euro in één keer kwijt bent.

Inruil plus bijbetalen

Deze methode komt al wat vaker voor. Er zijn natuurlijk veel mensen die al een auto hebben die ingeruild moet worden. Als je een drie jaar oude auto hebt, vertegenwoordigt die nog een flinke waarde. Dus je kunt een nieuwe Passat rijden door je oude in te ruilen en het verschil bij te leggen. Nieuwe auto’s worden telkens duurder, maar jonggebruikte auto’s eveneens.

Lease auto

De meest voorkomende manier om een nieuwe auto te rijden. Je mag een auto rijden van de zaak. Dit betekent dat je voor een bepaald bedrag per maand een auto kunt uitzoeken. De zaak betaalt dan de autokosten. Als je met de auto van de zaak ook privé rijdt, ziet de Belastingdienst dit als verkapt loon, waardoor je bijtelling moet betalen. Dus de buurman betaalt de auto niet zelf, maar wel aan de fiscus om de auto ook privé te kunnen gebruiken.

Auto op de zaak

Als je ondernemer bent, kun je een auto op de zaak zetten. In principe is het idee hetzelfde als met een leaseauto: als je er privé mee rijdt, dan moet je daar bijtelling over betalen. Betreft het een youngtimer, dan is de bijtelling hoger, maar over de dagwaarde in plaats van de nieuwwaarde. Alle kosten kun je dan op de zaak zetten.

Private lease

Zul je net zien, heb jij met je eega een iets betere baan dan de buren, rijden zij wél het nieuwe model Polo en jij de oude. Grote kans dat het een private leaseauto is (of ze kunnen véél beter sparen dan jij). Een private leaseauto is een constructie waarbij je voor een vaste periode vastzit aan de auto. Als je meer kilometers rijdt dan begroot, moet je bijbetalen. Als je er eerder van af wil, ook. Voordelen zijn er ook, want je weet precies waar je aan toe bent.

Nieuwe auto betalen middels financiering

Private lease is een financieringsvorm. Strikt genomen betaal je voor het gebruik van de auto. De auto die je leaset, blijft van de leasemaatschappij. Dus aan het einde van de termijnen heb je niets over. Met een financiering ligt dat iets anders. Daarbij ben jij de rechtmatige eigenaar van de auto. Het kan zijn dat bij specifieke leningen de bank de auto houdt als onderpand, mocht je je maandelijkse termijnen niet ophoesten.

Payment-plan 

Dit is in het Verenigd Koninkrijk erg populair. Daar lijkt elke middenmanager al minimaal in een BMW M3 rond te rijden. Deze financieringsconstructies zijn gebaseerd op twee pijlers: je hebt een bedragje om mee te beginnen en de auto vertegenwoordigt een waarde aan het einde van de looptijd. Voorbeeldje: je legt 20.000 euro in op een auto van 80.000 euro waarvan je weet dat-ie na vier jaar nog 20.000 euro waard is. Dan hoef je alleen maar die 40.000 euro te financieren.

Timeshare

Dit is een bijzondere methode om een nieuwe auto te betalen. Eentje waarvoor niet geadverteerd wordt. Een gebruikte M5 voor 70.000 euro is misschien iets te gortig, maar als je het met zes andere familieleden of vrienden doet, kan het wel. Net als met een timeshare-appartement of boot moet je wel een goede planning hebben wie er wanneer gebruik van kan maken, maar je kunt alle kosten delen door zeven.

Spoiler: niet alle nieuwe auto’s zijn nieuw

Misschien een beetje flauw, maar ‘al die nieuwe auto’s’ zijn niet noodzakelijkerwijs nieuw. Het kopen van een gebruikte auto is niet nieuw, maar wel dat je bijna alle hierboven beschreven constructies kunt toepassen op een gebruikte auto. Dus ja, dan koop je met een paar familieleden een dikke auto, die je vervolgens een beetje optuigt zodat-ie meer lijkt op het nieuwe model. Als je hem importeert, krijg je ook meteen een nieuw kenteken mee.

Conclusie

Kortom: je kunt op heel erg veel manieren een auto rijden. In veel gevallen moet er flink voor geleend worden. Het is natuurlijk de vraag of je dat wel moet willen. Het slaat als een tang op een varken dat je naar de buitenwereld wil uitstralen dat je een nieuwe auto hebt, terwijl je allerlei financieringsconstructies nodig hebt om dat voor elkaar te krijgen. Maar als je ziet dat jouw oud-collega een nieuwere, duurdere of betere auto heeft, weet je hoe die dat voor elkaar kan krijgen.

7 reacties op “Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties”

  1. Gewoon niet het allernieuwste en duurste willen bezitten om anderen de loef af te steken om je ego te strelen. Gewoon ouderwets sparen en kopen wat je kan betalen EN kunt blijven rijden. Ieder bezit is een zorg. Hoe duurder het bezit des te groter de zorg.

    • Ja ego. Het kan ook zijn dat mannen met een kleine penis zich willen manifesteren in een grote suv. Best wel triest.

  2. Als je de reden “voor de buren” weglaat kun je voor niet al te veel geld een leuke auto rijden zonder angst voor diefstal of een extra krasje.

    En nee, dan kun je geen filmpjes maken met 300+ op de Autobahn als kampioen gaspedaal indrukken van een ding dat door anderen is ontwikkeld; da’s een beetje zielig namelijk.

  3. Zuinig leven
    Twee goede inkomens
    Erfenis
    Geluk hebben met verkoop van huis of huis goed opknappen en dan verkopen.

Laat een antwoord achter aan Richard Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear