Het is een wonder dat we deze week nog niet langs de weg zijn gezet voor een blaastest. We rijden in een auto van een niet nader te noemen merk die om de paar minuten piept dat we onze handen aan het stuur moeten houden. Leuk detail: die hebben we aan het stuur. We moeten vervolgens zigzaggen om de auto duidelijk te maken dat we écht zelf sturen. Dit soort technologieën in nieuwe auto’s maakt ze vooral irritanter, niet veiliger. Die conclusie trekken onderzoekers in Amerika ook.

Het gerenommeerde J.D. Power schrijft in een persbericht: ‘De studie van dit jaar maakt duidelijk dat eigenaren sommige technologieën weinig nuttig vinden en/of voortdurend vervelend.’ Volgens het onderzoek zouden nieuwe gadgets problemen oplossen die er helemaal niet zijn of ze zouden moeilijk zijn in gebruik. Andere systemen daarentegen kunnen juist weer te weinig.

Dit vinden bestuurder niet irritant in nieuwe auto’s

Volgens het onderzoek zijn bestuurders gecharmeerd van AI-toepassingen in de auto. Je kunt nu bijvoorbeeld in nieuwe auto’s zeggen dat je koude handen hebt, en dan zal de auto bijvoorbeeld de stuurverwarming aanzetten. Systemen die echt praktisch zijn, worden ook gewaardeerd, bijvoorbeeld de waarschuwing als er een auto in de dode hoek zit.

Deze technologie valt niet in de smaak

Een van de dingen die de meeste ondervraagden niets vinden, is bediening via handgebaren. In moderne BMW’s kun je bijvoorbeeld het volgende liedje selecteren door met je vingers door de lucht te vegen. Ook zien de meeste mensen het nut niet in van schermen voor de passagiers. Zaken als vingerafdrukscanners of gezichtsherkenning proberen volgens bestuurder ‘een probleem op te lossen waarvan ze niet wisten dat ze bestonden’.

Mensen zien ook niet het nut in van actieve rij-assistenten waarbij de handen verplicht op het stuur moeten blijven. Zo zijn er assistenten die de auto bijvoorbeeld in het midden van de rijstrook houden terwijl jij zelf aan het rijden bent. Uit ervaring kunnen we je vertellen dat dit inderdaad irritant. Maar zelfs een auto waarbij je het stuur los kunt laten, zien veel mensen nog niet als toegevoegde waarde. Aan het einde van dit jaar mag dit bijvoorbeeld in de auto’s van Ford.

Nieuwe auto’s worden niet alleen irritanter, ook onveiliger

Een Zweeds tijdschrift onderzocht twee jaar geleden wat beter is: knoppen of een touchscreen. Voor de proef moest de bestuurder met en snelheid van 110 km/u diverse dingen doen. Bijvoorbeeld de boordcomputer resetten, de radio aanzetten en een bepaald radiostation zoeken, de verwarming een paar graden warmer zetten, de stoelverwarming aanzetten en dat soort zaken.

Lees ook: Dit zijn de saaiste nieuwe auto’s van dit moment

De Volvo V70 op leeftijd met ouderwetse knoppen domineerde absoluut de test, waarbij de bestuurder alle taken binnen 10 seconden en 306 meter voor elkaar kreeg. Om hetzelfde te doen met de slechtst presterende auto – de MG Marvel R SUV – had de bestuurder 44,6 seconden en 1.372 meter nodig. Dat zijn dertig seconden die je nooit meer terug krijgt.

Scherm in MG MArvel R

In de BMW iX heb je ruim 900 meter nodig voor dezelfde taken. De Seat Leon (895 meter) zit daar niet ver achter, net als de Hyundai Ioniq 5 (815 meter). Net onder de 800 meter duiken de VW ID.3 (786 meter) en de Qashqai (765 meter). De Tesla Model 3 (ooit de bestverkochte auto van Nederland) zit trouwens op 717 meter.

Reacties

  • Marco heeft op 10 september 2024 geschreven:

    Al die onnodige zaken/piepjes leiden alleen maar af het autorijden en zijn zwaar irritant. Ik wil rust aan mijn kop in de auto.
    Ik kan autoijden al 40 jaar zonder schade dus het lukt ook echt zonder!
    Voor mij alleen nog youngtimers zonder al die meuk, hobyisme van nerds.

    Reageer
  • Dr.J heeft op 5 september 2024 geschreven:

    Twee weken in een bijna nieuwe Passat door Europa gereden en ik ben er helemaal klaar mee. Ding piept echt bij van alles en nog wa en toont bakken nutteloze en afleidende informatie in het display en op het scherm. Absolute no-go. Daarna nog een week verder met een nieuwe Ford Focus, iets minder piepjes maar qua nav en display ook zeer verwarrend. Bij het afschakelen van de motor geeft ‘ie in het display aan vooral te controleren of er geen passagiers op de achterbank achterblijven. Je verzint het niet.

    Reageer
  • Stefan heeft op 29 augustus 2024 geschreven:

    Ik heb onlangs twee weken in een nieuwe t-roc gereden en werd helemaal gek. Het enige wat wel handig was, was de adaptive cruise control. Maar alles wat piept mag er van mij uit: park assist, lane assist, speed assist, gordel controle, deur open controle, etc.

    Voor mij geen nieuwe auto. Of er moeten manieren zijn om de zooi onklaar te maken. Heb al verschillende dingen gehoord: via ODB2 instellingen, speaker disconnecten, camera afplakken?? Zeg het maar.

    Reageer
  • Ronnie heeft op 28 augustus 2024 geschreven:

    Dat komt door de idiote regelgeving van de Brusselse mafklappers. Een reden om geen nieuwe auto te kopen, mits de piepjes uitgezet kunnen worden.

    • P heeft op 28 augustus 2024 geschreven:

      Er is hier maar een mafklapper en dat ben jij.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)