
Als je recentelijk in een moderne auto hebt gereden, dan heb je ongetwijfeld gemerkt dat de auto het vaak beter denkt te weten. Het ding piep regelmatig of voert een correctie uit om je binnen de lijntjes te houden. Vaak net zo irritant als een passagier die aan je stuur trekt. Beter zou het zijn als jij dan het stuur mag loslaten – en dat mag binnenkort met de eerste zelfstandig rijdende auto van Nederland.
Ford is de eerste autofabrikant die Europese goedkeuring scoort voor ‘Level 2+’-autonoom rijden. De Mustang Mach E mag daarom helemaal zelf op de snelweg rijden tot snelheden van 130 km/u. Nu al is dit geactiveerd voor Duitse en Engelse klanten en volgens het AD komt het systeem naar verwachting aan het einde van dit jaar (wat al heel snel is) naar de rest van Europa – en dus naar Nederland.
Tot nu toe moest je altijd het stuur vasthouden
Nu is het zo dat een hoop auto’s in theorie al zelfstandig kunnen rijden, maar door de wetgeving is het verplicht om altijd je handen aan het stuur te houden. Laat je de handjes toch wapperen, dan beginnen de auto’s te miepen en kort daarna stoppen de autonome systemen. In sommige gevallen is het zelfs zo dat de auto zichzelf dan stilzet, omdat ie bang is dat er iets mis is met de bestuurder.

Ford noemt het systeem BlueCruise. Helemaal op eigen houtje kunnen Fords met dit systeem op de snelweg binnen de lijntjes blijven en andere auto’s inhalen. Zoals je gewend bent van auto’s met adaptieve cruisecontrol, accelereren en remmen Fords met BlueCruise ook zelfstandig. Het is niet toegestaan om tijdens het handsfree rijden je telefoon vast te houden; je moet blijven opletten.
De eerste zelfstandig rijdende auto mag op de meeste Nederlandse snelwegen
Het systeem werkt alleen bij snelwegen die door Ford zijn goedgekeurd, zogenoemde Blue Zones. Volgens het AD komt dit in Nederland neer op 95 procent van de snelwegen. Ford zal als het zover is vast een kaartje plaatsen met alle wegen. In tunnels of onder slechte weersomstandigheden, schakelt het systeem zichzelf uit. In de sneeuw moet je dus zelf rijden. Ook pakt BlueCruise geen afritten.
De Ford Mustang Mach-E is de eerste auto die zelfstandig mag rijden in Nederland. BlueCruise zal wel een optie worden waar maandelijks voor betaald moet worden. De eerste drie maanden zullen gratis zijn, laat Ford weten aan TopGear Nederland. De nieuwe BMW 5-serie die binnenkort in de showrooms verschijnt, mag het ook. Het verbaast ons niets als Tesla binnenkort ook met een update komt waarbij de handjes van het stuur mogen.
5 reacties op “Dit jaar al kun jij een zelfstandig rijdende auto kopen in Nederland (met de handen los!)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?

Veel zijn te dom om licht te bedienen , mist-achtelichten blijven een week na de mist nog steeds branden voor ze uitgedaan worden , of men rijdt zonder achterlicht in de regen omdat de auto het licht genoeg vindt . Tesla-rijders blijven soms onnodig links rijden met rechter baan leeg . Ben je te lui of te dom om auto te rijden , neem alstublieft openbaar vervoer !
Hardware is benodigd hiervoor. Software alleen werkt niet als de benodigde sensoren er niet zijn.
Mijn elektrieke pony kan na updates ook in Blue Cruise zelfstandig rijden op level 2-en-een-beetje. Je hoeft je handen in Blue Cruise niet te gebruiken voor het autorijden, maar je ogen nog steeds wel: je krijgt al heel snel een waarschuwing als je naar even -maar naar de zin van meneer Ford veeeeel te lang- naar het scherm, je nagels, of de dropjes in de middenconsole kijkt. Maar op de tast mag je alles doen. Alles? Ja, alles, als je ogen maar op de weg gericht blijven!
Hopelijk later ook verkrijgbaar op een nieuwe Ford Kuga.
Is dit een kwestie van een update van software? Of moet de hardware van deze auto’s ook anders zijn? Wij hebben een Hyundai Ioniq 5. Zou die ook die hier ook geschikt voor zijn?