De overheid wil dolgraag dat iedereen elektrisch gaat rijden, maar er zijn grenzen. Om ervoor te zorgen dat de voordeeltjes geen gapend gat slaan in de begroting, is het kabinet plannen aan het maken om de belastingen flink om te gooien. Er komt tenaamstellingsbelasting, kilometerheffing en je gaat geen wegenbelasting meer betalen op basis van gewicht, maar op basis van het formaat van een auto. Maar is dat niet heel gunstig voor de diesel?

Momenteel betaal je voor diesels meer wegenbelasting. Vaak zijn ze sowieso al zwaarder, maar ook per kilo betaal je meer. Maar als brandstofsoort en gewicht niet meer uitmaken, waarom zou je dan niet altijd een diesel boven een benzineauto verkiezen? Diesel is immers goedkoper per liter. Met de nieuwe regels kan Nederland ineens weer een dieselland worden. Afgelopen vrijdag gaf het kabinet iets meer informatie over alle plannen omtrent autobelastingen.

Er kan nog toeslag komen voor diesels

In de ‘contourenbrief hervorming autobelastingen’ staat dat er ‘nadere keuzes gemaakt moeten worden ten aanzien van de precieze vormgeving’. Een van de mogelijke punten is: ‘Mogelijkheden om naast voertuigoppervlakte het belastingtarief aanvullend te differentiëren. Zoals naar leeftijd of brandstofsoort (bijv. een dieseltoeslag).’ Het kan dus zijn dat diesels alsnog zwaarder belast worden als de nieuwe plannen doorgaan.

Hoewel het er even op leek dat de belastingen voor elke auto hetzelfde zou zijn, wil het kabinet mogelijk de echt grote auto’s ook nog zwaarder belasten. Want ze gaan ook nog kijken naar ‘progressiviteit van de tarieven.’ Dit betekent dat grotere auto’s en nog hoger tarief per vierkante centimeter krijgen. Een lompe grote diesel (en ja, op de afbeelding is waarschijnlijk een G-klasse op benzine…) zal dus ook in 2030 niet gunstig zijn in Nederland.

21 reacties op “Wat betekenen de nieuwe belastingplannen voor de dieselauto in Nederland?”

  1. Zweden:
    benzine ca 1.45,
    diesel ca 1.62.
    Erg lage wegenbelasting.
    geen BPM.
    Geen km heffing.
    Wel wat tol bij de grote steden.

    Enorm groot land, maar 10 miljoen inwoners en toch prima wegen….

    Zo kan het ook….

  2. Een diesel is schoner als benzine
    En dat weten alle monteurs

    Het hele roet probleem is zeer gemakkelijk kompleet weg te nemen

    En dan is een diesel zo schoon dat alleen al de productie van de accu’s van een E auto
    Slechter is voor het milieu dan 20 jaar rijden in een diesel

    Tank je witte diesel ook wel kerozine of witte petroleum genoemd
    Dan komt ook je 20 jaar oude mercedes door de roetmeting met een score alsof I nieuw is

    Dat geld ook voor HVO 100
    Voorheen bekend als Biodiesel

    Zeer goedkoop om te maken

    Maar de prijs wordt omhoog gegooid omdat anders de staat niet meer genoeg binnen kan harken

    Het gaat ook helemaal niet om milieu

    Maar gewoon om geld

    • Uit alle onderzoeken blijkt dat elektrische auto’s bij productie meer c02 verbruiken maar op de weg niet. Dus levensduur plus echt gebruik is gemiddeld 60% lager dan brandstofautos. En ze vervuilen op een plek waar je met goede installaties ook xo2 reductie kan toepassen of co2 compensatie. Niet overal waar je rijd

    • Tuurlijk, alle monteurs zijn definitie onderzoekers die perfect weten hoe de uitstoot van dieselmotoren, of het nu CO2, NOx of fijnstof is, effect hebben op het klimaat, het milieu of de longen van kleine kinderen.

      Jeroen is zelfs zo’n expert dat hij beweert dat HVO alle uitstootproblemen oplost. Toch jammer dat hij niet snapt dat je de complete amazone moet afbranden om genoeg van dat spul te maken om zelfs maar een klein deel van alle auto’s en vrachtwagens hiermee te voorzien.

      Jeroen is precies wat we nodig hebben hier: de zelfbenoemde expert die eigenlijk geen flauw idee heeft waar hij over praat.

  3. Diesel is beter dan ec, met ev maak je natuur kapot, mensen in arme landen krijgen kanker. Hieronder een stuk diesel en ev. En er is geen 1 oplossing, diesels, benzine, lpg, waterstof, electra. Zomaar dom zeggen dat diesel slecht is is een fabel die de media je aan praat en een stempel heeft wat allemaal aangepraat is. NL stelt steeds zwaardere eisen, maar aan de andere kant blijft alles hetzelfde, ooh ja. De lucht van NL blijft alleen in NL zeler. Als je docu opOekt over windmolens, dat zijn klimaat veranderen veroorzaken. Maar zo hardop mag je niet praten. Ze zijn groen en dat isbhet.. of lekker in zee zetten, alles word verstoord daar onder. We willen de beste zijn van de klas. Koste wat kost, burgers betalen toch wel. Zelf nadenken en onderzoek doen zit er niet meer bij.
    https://auto55.mobi/nieuws/31388-duits-onderzoek-diesel-is-beter-voor-milieu-dan-elektrisch

    • Natuurlijk, die ene schimmige bron heeft een dubieus onderzoekje en daarom zijn alle tienduizenden onderzoeken van gerespecteerde wetenschappers en instituten opeens niet meer van toepassing.

      Hoe kan het zijn dat sommige mensen dit soort bagger geloven en dan al die bewijzen aan de kant schuiven als ‘fabels van de meanstream’ blabla?! Hoe ver moet je dan wel niet van het padje zijn?!

  4. Volgens mij heeft een Dacia MCV een grotere oppervlakte dan een Porsche 911. Deze plannen zijn volkomen idioot. Alle MRB afschaffen, 20 cent op de brandstofprijzen en op de snelwegen kilometerheffing. Lijkt me de beste oplossing. Wat een zwalkbeleid…

    • Helemaal mee eens. Wij hebben een Dacia Jogger op LPG. Kost 200 minder in aanschaf dan de benzine versie. BPM is lager en Dacia verrekend dit in de nieuwprijs. Gaan vaak met onze kleinkinderen ( 1,5 , 5 en 11) op pad. Werken allebei nog maar gaan met de fiets (4 kilometer) en de scooter (30 kilometer naar het werk. Auto staat door de week meestal stil. Belast verbruik (brandstof) en gebruik (kilometers). Eerlijkste manier.

  5. Ach, gewoon als het zover is inderdaad een voorbeeld nemen aan Frankrijk. De boel platgooien en de fik erin. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat graaigedrag,
    Stakingen en de barricade op, werkt meestal erg goed………. in Frankrijk dan. Nedeelanders zijn makke schapen die zichzelf naar de slachtbank (lees armoede) in laten drukken door die pathologische leugenaars in Den Haag.

    Maar goed, zoals ik al aangeef, werkt in Frankrijk, daar zijn ze niet zo laf als hier!

    • Zoals hieronder al benoemd gaat het in Nederland in alles wat belangrijk is beter dan in Frankrijk. Dus als je gaat doen wat die Fransen doen, wordt het zeker niet beter. Dat kan elk persoon met een paar hersencellen bedenken.

  6. Nederland is compleet de weg kwijt omtrent het broodnodige vervoer en maar belasten en nog eens belasten .. Nederland moet eens een groot voorbeeld nemen aan Frankrijk ; geen wegenbelasting , geen bpm & geen bijtelling en de diesel rond de 1€41 de liter .. benzine weet ik niet , we rijden beiden diesels .. 25 jaar jonge volkswagen bora variant 1.9 tdi & en een 32 jaar oude nissan patrol 2.8 t.d.

    • Ah fijn, van die roetbakken die de hele buurt vol fijnstof en stikstof blazen elke keer als je wegrijdt. De longen van je buurtkinderen worden door jou verpest. Wees er maar trots op.

      Ohja en een voorbeeld nemen aan Frankrijk? Daar zijn de welvaart, onderwijs, zorg, sociaal stelsel en veiligheid allemaal minder geregeld dan hier. Dan kan je beter in Nederland wonen…

      • Ach altijd noch beter dan ev’s die opgeladen worden met energie van kolencentrales.
        Al die ongenuanceerde vooroordelen altijd hier in Nederland.

        Zo en nu komt mijn reactie maar flink afzeiken als ev rijder zijnde, immers ik heb je ego geraakt…..

        • In Nederland is meer dan 50% van de stroom groen opgewekt en dat wordt elk jaar meer. Ter vergelijk: minder dan 10% komt uit steenkool.

          Al die ongenuanceerde vooroordelen hier altijd bij de azijnzeikers. Laten ze voor ze reageren voor de verandering een keer 10 seconden besteden aan het controleren van hun uitspraken via Google. Dat scheelt een enorme berg aan onzinreacties.

          • Ja echt he! Die pipo’s hebben grote praatjes over alles maar zijn nog te dom om even te kijken of ze geen poep praten. Dus praten ze poep. Elke keer weer! Hoe dom ben je dan!! Ja jij W Wigman.

      • Dit land is helemaal van de pot gerukt! En het NEDERLANDSE volk ook want we blijven allemaal zo lekker naïef en pikken alles maar! 😵‍💫 Vieze graaicultuur van die fl!kkers in Den Haag. Walgelijk!

        • Dus omdat het in Nederland beter is dan in Frankrijk, ga jij vloeken en tieren Pim? Voor de rest gaat het wel goed met je?!

          • Wacht even, er is dus een demissionair kabinet; wat zn tijd tijd uitzit omdat ze geen echte keuzes kunnen maken.. maar dit gaat wel gewoon door? Wie heeft er dan mee ingestemd? Gewoon nuchter blijven! Joejoe

    • Beste Ap,

      Check ff de site van de anwb. Diesel in Frankrijk is een stuk duurder dan in Nederland.

      Ben ook een diesel rijder en wil niet anders.

      Maar je moet geen onzin gaan verklaren.

      Vorige maand was ik ook nog in Frankrijk, 1,80 a 1,90.

      Ook als je van de snelweg afweek.

      Groet,
      Jacco

Laat een antwoord achter aan Fact Checker Reactie annuleren

(verplicht)