
Wie voor vandaag een driedeurs Mini Cooper met kersverse snoet wilde, moest genoegen nemen met een elektrisch model. Voor wie toch een brandstofmotor wil, is het wachten nu voorbij. Mini laat twee nieuwe Cooper-modellen op benzine zien: de Cooper C en Cooper S. Ook zij profiteren nu van het nieuwe uiterlijk en een opgeruimd interieur met allesoverheersend oled-scherm. Maar daar zo meer over.
De instapper is de Cooper C, die een 156 pk sterke driecilinder motor krijgt met 230 Nm koppel. De sportievere S heeft één cilinder meer en levert in totaal 204 pk en 300 Nm. De Cooper S is goed voor een 0-naar-100-tijd van 6,6 seconden, terwijl de instapper 7,7 seconden doet over hetzelfde stuk. Beide uitvoeringen hebben een aangepaste ophanging en andere remsystemen dan het uitgaande model.
De nieuwe benzine-Mini behoudt zijn korte overhang en korte motorkap, terwijl er een nieuwe achthoekige grille is die wordt geflankeerd door bolvormige led-koplampen – in lijn met hoe Coopers er al zo’n 1.500 jaar uitzien. De achterlichten zijn voor het eerst sinds de vierde generatie opnieuw ontworpen, maar laten natuurlijk nog wel de Union Jack zien.
Het interieur van de benzine-Cooper
Je krijgt de keuze tussen vier uitrustingsniveau’s: Essential, Classic, Favoured en JCW. Elke versie heeft zo zijn eigen soort afwerking, kleurencombinaties en 17- of 18-inch wielen. Wat betreft het interieur zegt Mini dat het meeste werk is gaan zitten in drie secties: het nieuwe stuur, een toggle bar met tuimelschakelaars en het oled-scherm met een diameter van 24 centimeter.
Het middenscherm is compleet anders dan het oude. Je vindt nu de primaire rij-informatie op de bovenste helft terwijl je eronder secundaire zaken kunt regelen, zoals de airco. Zie het als een soort van alwetend orakel in Mini-vorm. Met de Experience-modi kun je zeven verschillende configuraties kiezen voor de verlichte afbeelding op het dashboard en verlichting in de cabine.
De prijs van de Mini Cooper op benzine
We weten helaas nog niet wanneer de nieuwe Mini Cooper op benzine naar Nederland komt. Ook de prijs die je er dan voor mag betalen, is nog niet bekend. Bij Mini thuis, in het Verenigd Koninkrijk, verschijnt de nieuwe Cooper dit voorjaar. Je betaalt daar ten minste 22.300 pond (ongeveer 26.000 euro) voor de Cooper C en en 26.700 pond (zo’n 31.000 euro) voor de Cooper S. In Nederland kost de 3-deurs Mini van de vorige generatie minimaal 31.230 euro, dus schat de prijs van de nieuwe C en S daar nog een stukje boven.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Kunnen elektrische auto’s ook leuk zijn om te rijden?

Wat staat beter onder een auto: wel of geen uitlaten?

Waarom de Mini Cooper Cabrio niet die vreemde achterzijde heeft van de hatchback (en niet meer Nederlands is)

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Mag de Mini Aceman SE zich terecht een echte Mini noemen? (review)

Kunnen elektrische auto’s ook leuk zijn om te rijden?

Wat staat beter onder een auto: wel of geen uitlaten?

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
