De nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé is hier. Althans, BMW spreekt van een nieuwe generatie en heeft er zelfs een nieuwe modelcode voor: F74. Net als bij de technisch nauw verwante 1-serie kun je er en boom over op zetten of de benaming ‘nieuw model’ terecht is. De wielbasis en diversie hardpoints zijn onveranderd. Anderzijds is de voorzijde nieuw, evenals de achterkant. En er is een nieuw interieur.

Sowieso is het wat de fabrikant zegt niet altijd helemaal waar en dat kan ook een voordeel zijn. Volgens BMW is het exterieurdesign ‘extraverter’ met een ‘expressief front’. In vergelijking met zijn voorganger valt dat eigenlijk wel mee. Sterker nog, de nieuwe neus is subtieler dan voorheen en de grille een stuk kleiner. De bescheiden benadering zorgt voor een evenwichtiger geheel. Uiteraard is het allemaal smaakafhankelijk, maar het totaalplaatje lijkt beter te kloppen.

Ondanks dat de auto in basis gelijk lijkt te zijn, zijn er wel degelijk dingen nieuw. De carrosserie is een stuk stijver dan voorheen. Ook het onderstel is flink aangepast met nieuwe schokdempers en andere caster-offset. Dit moet ervoor zorgen dat de nieuwe 2-serie Gran Coupé sportiever rijdt dan voorheen. Voor wie nog meer sportiviteit wil, kun je kiezen voor het M-sportpakket. Die kun je herkennen aan de met 18-inch wielen, sportstoelen, een sportonderstel, zwarte hemelbekleding en M-exterieurdetails.

BMW M235 xDrive Gran Coupé (F74) grijs (2025) zijkant voor links schuin stilstaand

Sowieso kun je helemaal losgaan op het optieboekje, want BMW biedt traditiegetrouw een hoop opties aan. Denk aan een Harman Kardon-audio, panoramadak, head-up display en augmented view op het control display. De twee-zone climate control mag wel standaard zijn in deze klasse, maar is nog een optie. Het nieuwe interieur is geheel leervrij, maar je hebt met de Veganza-bekleding wel iets dat er nog een beetje op lijkt.

Motoren voor de BMW 2-serie Gran Coupé

Voor Nederland is de BMW 220 Gran Coupé het meest relevant. Deze heeft een 1,5-liter grote driecilinder turbomotor met 170 pk, 8 pk minder dan de oude viercilinder 220i. Ga je heel veel kilometers maken, kun je een 218d (150 pk) of 220d (163 pk) kiezen, maar in Nederland kopen alleen hele rijke mensen een diesel. Bijzonder: de achttrapsautomaat is weg, er is nu een zeventraps automaat met dubbele koppeling (DCT).

BMW M235 xDrive Gran Coupé (F74) grijs (2025) interieur dashboard stuur stoelen

Het topmodel is de BMW M235 xDrive Gran Coupé. Deze heeft de 2,0-liter viercilinder turbo onder de kap met 300 pk. Ondanks dat dat 6 pk minder is dan voorheen, krijg je er wel twee uitlaten bij: vier in totaal. Bij de andere 2-serie Gran Coupés zijn de uitlaten juist weggewerkt. De M235 gast in 4,9 seconden naar de 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Voor sommige markten is er ook een 228 met 241 pk en voorwielaandrijving, maar die komt (vooralsnog) niet naar Nederland.

Maar er was toch al een 2-serie facelift?

Dat klopt. Dat was echter de 2-serie Coupé (zonder het woordje Gran ervoor). Dat lijkt een detail, maar het zijn compleet andere auto’s. Zoals gezegd stamt de 2-serie Gran Coupé af van de 1-serie, dus met de motor overdwars en (in basis) voorwielaandrijving. Dit terwijl de tweedeurs coupé in technisch opzicht een 3-serie is, met de motor in lengterichting geplaatst en achterwielaandrijving.

Lees ook: Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

De nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé komt in maart 2025 op markt. Een Nederlandse prijs is al bekend: 45.551 euro voor de goedkoopste instapper met nul opties. Dat is 2.370 euro meer dan de instapversie van het huidige model, maar die heeft minder vermogen en een handbak. Vergelijk je de nieuwe 220 Gran Coupé met de uitgaande 220i Gran Coupé met automaat, is de nieuwe versie 2.884 euro goedkoper geworden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)