Hierboven zie je de eerste beelden van de eerste elektrische Citroën C3 Aircross. Ondanks dat deze Aircross niet zo vierkant is als de Citroën Oli – waarop de nieuwe ontwerptaal gebaseerd is – is het uiterlijk van de nieuwe C3 Aircross op z’n minst gedurfd te noemen. Citroën noemt het liever ‘stoer, gespierd en robuust’. Natuurlijk hoort bij het nieuwe design ook het nieuwe Citroën-logo.
Er zijn smalle koplampen die de nieuwe grille flankeren. De volgende generatie van de C3 Aircross groeit van 4,15 meter naar 4,39 meter en zou met 2,67 meter de langste wielbasis van het segment hebben, volgens Citroën. Dankzij die wielbasis zou er bijzonder veel beenruimte moeten zijn voor de inzittenden. Zelfs zoveel ruimte dat er nu plek is voor zeven mensen. Dat zou je vanbuiten niet zeggen, of wel?
Plek voor zeven in de nieuwe Citroën C3 Aircross
Er is plaats voor twee stoelen voorin, een achterbank met drie zitplaatsen en nog eens twee stoelen achter de achterbank. De achterste zitrij klapt trouwens helemaal plat in de bodem weg. Foto’s van het interieur zijn er nog niet, maar we durven wel te stellen dat het helemaal achterin vooral aangenaam zitten is voor kleine kinderen. Voor zeven volwaardige zitplaatsen mist de auto een halve meter.
Update 19 juni 2024 – De C3 Aircross is inmiddels met interieur en al onthuld. We hebben helemaal achterin gezeten en dat gaat nét, met opgetrokken knieën. Op de middelste bank is het oké zitten, maar in de vijfzits Aircross staat deze verder naar achteren, waardoor de ruimte riant is.
Lees ook: Is de goedkope elektrische Citroën ë-C3 ook nog een beetje goed? (review)
Net als de nieuwe Citroën C3 kun je de Aircross straks bestellen als EV, hybride of benzineauto. Met straks bedoelen we trouwens halverwege 2024. De prijzen zijn nog niet bekend. De normale C3 heb je al vanaf zo’n 20.000 euro, maar deze zal door zijn formaat ongetwijfeld ietsjes meer kosten. De oude C3 Aircross kost minimaal 28.500 euro.
Update 19 juni 2024 – Citroën maakt bekend dat ze de C3 Aircross in Nederland aanbieden vanaf 25.850 euro. Die prijs geldt voor de versie met 100-pk 1.2 benzinemotor en handgeschakelde zesbak. De prijzen van de hybride C3 zijn nog niet bekend, maar de elektrische ë-C3 Aircross begint bij 27.390 euro. Tevens weten we nu dat deze versie er alleen als vijfzitter zal zijn, en dat hij een actieradius heeft van ‘meer dan 300 kilometer’. In de loop van volgend jaar volgt een ë-C3 Aircross met een grotere accu, goed voor ruim 400 kilometer.
Hans heeft op 18 juni 2024 geschreven:
Helaas weer met de puretech motor ……
Hans heeft op 30 juli 2024 geschreven:
De nieuwe puretech heeft een distributie ketting en geen (gevreesde) snaar meer en die maakte de motor berucht.
Beertje heeft op 19 juni 2024 geschreven:
Er is veel kritiek op de purtech motor maar (nock on wood) ik heb er geen enkel probleem mee tot nu toe ( 110 k ) gereden. Ook met caravan naar Italië en zuid zuid Frankrijk.