
Bij de nieuwe Fiesta kun je je afvragen wat ze in al die jaren gedaan hebben bij Ford. En of hij eigenlijk wel nieuw is. De nieuwe Ford Fiesta ST is gelukkig wél anders dan zijn voorganger. Het is nu werkelijk een miniatuur Focus RS zonder vierwielaandrijving. De oude 1,6-liter verdwijnt met de downsize-genocide en een 1,5-liter driecilinder maakt zijn entree. Vervelend? Nee, de Ecoboost-motor heeft zichzelf inmiddels wel bewezen.
De nieuwe Ford Fiesta ST is de eerste bonafide hot hatch met een driecilinder. En alsof dat niet genoeg is, kan de Ecoboost-motor zelfs op twee cilinders lopen om brandstof te besparen.
De dappere driecilinder pompt 200 pk en 290 Nm naar de voorwielen. Een sprintje vanaf roodlicht naar 100 doet de nieuwe Ford Fiesta ST in 6,7 seconden. De topsnelheid is nog onbekend en bovendien onbelangrijk. Het gaat om de snelheid (en plezier) in de bochten en daar twijfelt niemand aan. De vorige generatie ST was ijzersterk op plekken waar je aan het stuur moest draaien en werkte als een krultang op je mondhoeken. Schakelen doe je uiteraard handmatig.
Nog leuke knopjes in de nieuwe Ford Fiesta ST?
Ja, net als de Ford GT heeft het feestje op wielen een knop op de rijmodus te kiezen. Normal, Sport en Track staan op het menu. Je keuze beïnvloedt het stuurgedrag, motorkarakter, stabiliteitscontrole en zelfs het motorgeluid (via de speakers).
Begin 2018 komt de nieuwe Ford Fiesta ST naar de dealers. Hij komt als drie- en vijfdeurs. De prijzen volgen nog.
Bekijk de Ford Fiesta ST
Meer van TopGear


De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Als je toch een kleine crossover ‘moet’, is de Ford Puma dan de beste keuze? (review)

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

De Ford Fiesta komt misschien toch terug, maar dan wel als Volkswagen

Snik: Na 47 jaar sneuvelt de betaalbare Ford Fiesta om plaats te maken voor EV’s

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches

Dat is toch geen aantrekkelijke auto meer, jongens? Ik zie een mislukt paasei, een te hoog opgetrokken neus en wielen als kerststerren!