Bij de nieuwe Fiesta kun je je afvragen wat ze in al die jaren gedaan hebben bij Ford. En of hij eigenlijk wel nieuw is. De nieuwe Ford Fiesta ST is gelukkig wél anders dan zijn voorganger. Het is nu werkelijk een miniatuur Focus RS zonder vierwielaandrijving. De oude 1,6-liter verdwijnt met de downsize-genocide en een 1,5-liter driecilinder maakt zijn entree. Vervelend? Nee, de Ecoboost-motor heeft zichzelf inmiddels wel bewezen.

De nieuwe Ford Fiesta ST is de eerste bonafide hot hatch met een driecilinder. En alsof dat niet genoeg is, kan de Ecoboost-motor zelfs op twee cilinders lopen om brandstof te besparen.

De dappere driecilinder pompt 200 pk en 290 Nm naar de voorwielen. Een sprintje vanaf roodlicht naar 100 doet de nieuwe Ford Fiesta ST in 6,7 seconden. De topsnelheid is nog onbekend en bovendien onbelangrijk. Het gaat om de snelheid (en plezier) in de bochten en daar twijfelt niemand aan. De vorige generatie ST was ijzersterk op plekken waar je aan het stuur moest draaien en werkte als een krultang op je mondhoeken. Schakelen doe je uiteraard handmatig.

Nog leuke knopjes in de nieuwe Ford Fiesta ST?

Ja, net als de Ford GT heeft het feestje op wielen een knop op de rijmodus te kiezen. Normal, Sport en Track staan op het menu. Je keuze beïnvloedt het stuurgedrag, motorkarakter, stabiliteitscontrole en zelfs het motorgeluid (via de speakers).

Begin 2018 komt de nieuwe Ford Fiesta ST naar de dealers. Hij komt als drie- en vijfdeurs. De prijzen volgen nog.

Bekijk de Ford Fiesta ST

Reacties

  • 1scheveninger heeft op 25 februari 2017 geschreven:

    Dat is toch geen aantrekkelijke auto meer, jongens? Ik zie een mislukt paasei, een te hoog opgetrokken neus en wielen als kerststerren!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)