TopGear stapt net uit de nieuwe Ford Focus. In ons septembernummer (half augustus in de winkel) lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Ford Focus 5-deurs
Uitvoering: 1.5 EcoBoost 182 pk ST-Line
Locatie: ten westen van Nice, Frankrijk
Weersomstandigheden: 30 graden en zon
Moesten jullie weer per se de sportiefste versie pakken?
Ja, nee, maar luister even. Een nieuwe Ford Focus is groot nieuws, ook als diesel met wieldoppen. Maar traditioneel is dit altijd de best sturende auto in zijn klasse. En hoe kunnen we beter uitzoeken of dat deze keer weer is gelukt? Toch?
Vooruit, slap excuus geaccepteerd. Hoe rijdt ie?
Tijdens een geanimeerde rit op de Zuid-Franse bergwegen ontwikkelden we heus een paar kleine op- en aanmerkingen. Maar alleen omdat de nieuwe Focus zo goed rijdt dat je hem op een heel ander niveau beoordeelt. We zaten in de versie met 1.5 EcoBoost, en dan dus als ST-Line. Die combinatie betekent onder andere een met 10 millimeter verlaagd onderstel en onafhankelijke achterwielophanging. Hoe dat rijdt, vroeg je? Hemels.
Definieer hemels.
De reactie op je stuurbewegingen is direct, gretig en happig. De controle in de bochten op welvende stukken wegdek is uit de kunst. De grip gaat ver. Het veercomfort is uitstekend. Daarbij is de Focus stijver en lichter, hangt hij verrassend scherp aan je gas en remt en schakelt ie met een natuurlijke souplesse. Dit is wat we bedoelen met ‘een heel ander niveau’: je zou ’m qua sprankelende dynamiek bijna tegenover GTI’s en ander gespecialiseerd hardrijdspul zetten.
Hoe zit het met die motor?
Dat is, tot de topversies komen, de sterkste beschikbare benzinemotor. Het is dezelfde 1.5 driecilinder die in de Fiesta ST ligt, maar dan met 150 of 182 pk. Hij heeft cilinderuitschakeling (niks van gemerkt) en je hebt ’m met een doorontwikkelde handgeschakelde zesbak of een achttraps automaat. Daarnaast zijn er een 1.0 EcoBoost (100 en 125 pk) en twee EcoBlue-diesels van 1,5 (95 en 120 pk) of 2,0 liter (150 pk). Bij de kleinste motoren heeft de achteras overigens een andere (torsiestang-)ophanging.
Zeg eens iets over het design?
Dat is er wat ons betreft niet per se spannender op geworden – wat meer afgerond en vriendelijker – maar vooruit, het oogt wel fris. Door de lange wielbasis is hij flink ruimer. Het interieur is sowieso een eindeloze verbetering. Weg zijn de gekke hoeken en uitstulpingen – een strak dashboard met een statig schermpje en echte knoppen voor de juiste zaken is nu je werkplek. Connectiviteit heeft ie ook, in de vorm van het bekende Sync 3-systeem, en er is B&O-audio van 675 watt te krijgen. Ook nieuw: een head-up display. De botsherkenning kan in ernstige gevallen stuuringrepen doen – dat willen we niet meemaken. En de meesturende koplampen schijnen de strepen op de weg te volgen, zodat je auto al de bocht om kijkt voor je instuurt.
Dus ik moet zo’n nieuwe Ford Focus hebben?
We hebben er pas net een uurtje mee gereden, maar zijn er al redelijk verkikkerd op geraakt, ja. Op de ST-Line dan. Want naast verschillende motoren kun je ook kiezen voor meerdere uitvoeringen met eigen karakters, zoals de Vignale, de Active en de bekende Wagon. Waardoor je waarschijnlijk wel een combinatie kunt vinden die je aanstaat. De nieuwe Ford Focus is op weg naar de dealers en is er in Nederland vanaf 23.765 euro. Onze top-ST-Line met 182 pk kost 30.565 euro.
In TopGear Magazine 159, vanaf 16 augustus in de winkel, lees je onze volledige rijtest van de nieuwe Ford Focus.
Reacties